Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 16:07:50 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 ... 8   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: blir snart tokig på kylan !  (läst 36467 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2010.01.12 - 07:59:06 »

Nu är det nog, jag protesterar !
Vi här i södra-Sverige är inte vana vid sådana här vintrar som varar flera veckor.
Nu går jag och väntar varje dag att klart.se skulle visa något bättre än minusgrader.
Men  :so_mad:, två veckor framåt MINUS och i slutet av tvåveckorsperioden kommer om ogen minus 10 på nätterna.

Vi har rörlig elpris och eluppvärmt hus och ett växthus att hålla på plussidan, så minusgrader KOSTAR !
Vi har kommit fram att värma med värmeljus är billigare än el-värme.
Vi har helt enkelt skruvat ner värmen rejält och har hela dagarna minst 50 värmeljus på gång .
Två par strumpor på fötterna och fleecekläder på, så som kompisarna på kontinenten brukar ha  :nod-yes:
Loggat
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #1 skrivet: 2010.01.12 - 09:25:00 »

Håller med dig fullt o fast. Är också SÅ trött på denna kyla. Har också direktverkande el och just nu snurrar mätaren i raketfart. Ändå har vi inte fullt  drag på elementen. Ca 17-18* varmt inne. Idag bara 14 minus så jag tror det vänder snart.
Loggat
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010.01.12 - 09:25:31 »

Vi har arton kallgrader här hos oss just nu.

Vi reglerade ner värmen på elementen på andra våningen redan i höstas. Det stiger upp värme från första våningen så det räcker. Medeltemperatur inne hos oss, ligger nog på runt arton grader varmt, vi gillar den temperaturen, det räcker fint när man har raggsockor och en god tröja på  :smile:
Det går åt mängder med pellets just nu  :blink:  

Fast jag kan inte låta bli att vara en vinterälskare av rang.. Det är så länge sedan vi hade en riktig vinter. Men visst, det kunde ju hålla sig runt tio kalla, det räcker det  :nod-yes:

Loggat

Bra sås reder sig själv ...
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010.01.12 - 09:43:57 »

Tycker också det är helt underbart men så har vi inte så där hiskerligt kallt heller. Har haft mellan 5-15 minusgrader och ganska mycket solsken. Det har heller inte snöat så mycket här så jag har sluppit skotta.... det värsta jag vet för det klarar inte min rygg...... Brukar ta på storstövlarna och trampa upp det mesta som behövs  :whink:  Bättre än så här kan vintern inte vara tycker jag.
Har också direktverkande el men ett liiiiitet hus och stödvärmer med kaminen (så helt plötsligt har jag 27 grader inomhus......  :eeek: )  Mina hundar älskar också vintern och kan vara ute tímmavis och ränna runt i syrenbuskarna.
Anki
Loggat
Langhol
Sr. Member
****

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 384


« Svara #4 skrivet: 2010.01.12 - 12:17:16 »

10 - 15 minus är ju rena vårvädret! :laugh: Vi har haft över 30 grader vid flera tillfällen den här istiden. Så nu när det är -10 så är det skönt att kunna gå ut utan att frysa om näbben. :smile:
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #5 skrivet: 2010.01.12 - 16:22:33 »

Största nackdelen för mig är att det är svårt att träna lydnad (hund) när det är kallt. Man måste ta av sig vantarna för att ge godis och det går bara inte. Annars är det skönt för hundarna håller sig rena och får bra motion av att pulsa i snön. Elräkningen vågar jag itne tänka på.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #6 skrivet: 2010.01.12 - 18:30:15 »

jo anki, om man bara hade en kamin eller något liknande :cry:, jag saknar verkligen värmen från en vedugn/ spis !
Om man dessutom har tillgång till egen ved , då kostar det hela ju bara motion.

Det vill vi ha snart...
Vi har + 15 grader på morgonen , men med värmeljus kommer vi upp till + 20 rätt snabbt.
konstaterade att vi kommer spara kanse 2-3000 kr för månaden med detta, så det är värd det!
Få se vart den rörliga priset landar för januari , vi misstänker att det blir närmare 2 kr / kw. :max-shock:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2010.01.12 - 18:49:16 »

Nedrigt att det inte hjälper att spara just de dyraste dagarna. Då kunde man ju ha lidit ett tag.

Jag köpte nya vitvaror för snart 3 år sedan. Spis, kyl och frys. Hade jättegamla grejor. Min förbrukning halverades nästan och så ock räkningen förstås. Nu är förbrukningen densamma men räkningen är nästan lika hög som förut.

Det är för jävligt när vi egentligen har billig ström i det här landet!  :fork_off:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #8 skrivet: 2010.01.12 - 19:01:42 »

Vi får lida i alla fall januari ut, minst, vägrar att betala 7500 kr / månad för el  :ninja:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #9 skrivet: 2010.01.21 - 07:33:08 »

Lidandet fortsätter enligt klart.se

Till helgen blir det ingen minus 10 på nattetid, under dagarna blir det rimligt vid noll.
MEN sedan dom första dagarna i februari blir det -13 på dagen och -17 på natten även här i söder igen  :cry:

Visst syns våra besparingar på elmätaren.
Under årskiftet rullade mätaren 120 kwh / dygn, nu ligger det kring 50 kwh/ dygn i princip samma som under sommaren !
Så även om värmeljusen kostar ( ca. 100 st/ dygn ) hämtar vi hem pengar hela tiden närmare 100 kr / dygn !
stämningen är lite som på fjällstugan, alla går på långkalsonger, yllestrumpor och jag som är frysen av mig har ylletröja och
ha-ha :lol1:, en mössa på mig på nätterna!
Loggat
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #10 skrivet: 2010.01.21 - 10:24:12 »

Gissa vad jag hörde i dag?????? JO, Talgoxen som satt o "filade", börjar de känna en föraning av vår :yay:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2010.01.21 - 10:39:28 »

Idalinda ska inte gnälla!  :smack:

Det är ju fint ju! Bara det är över -10 på dagarna så. Jag vill ha snön kvar!  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #12 skrivet: 2010.01.21 - 11:22:14 »

snön är vackert, men jag bryr mig inte om det heller.
Jag har fått en fruktansvärd huvudvärk varje gång när jag försökt en promenad på kylan ( -5 - -10 grader) :bang_head:

Bort med vintern  :kungfu: fram med våren  :flowers: !
Loggat
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #13 skrivet: 2010.01.21 - 11:29:56 »

Men om det ska bli vår snart så innebär det att sommaren är nära och det vill jag inte, jag vill få njuta av snö och kyla ett bra tag till!  :nod-yes:

Så fort vårsolen börjar visa sig så är det genast 25 grader varmt i köket och jag klarar inte det, lika eländigt är det sedan hela sommaren.  :guns:
Min redan korta stubin blir obefintlig när solen tittar fram, kroppen är seg och humöret ständigt i botten. Nä tacka vet jag jag snö och kyla, då lever hela kroppen upp och humöret är på topp!  :yay:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


TPC
Jr. Member
**

Smörklickar: 4
Offline Offline

Antal inlägg: 55


« Svara #14 skrivet: 2010.01.27 - 05:42:33 »

Jag håller med, ut med kylan. Bara det är över nollgradigt så är det inga problem, men när det är under så blir det lite väl kallt här inne. Det går väl bra för det mesta, men när jag sitter stilla vid datorn så blir det väldigt kallt om benen och fötterna. Min lösning har blivit att köra en värmefläkt under skrivbordet, en timmas körning så håller det sig varmt i ett par timmar. Men den drar ju 2000 watt, så det kommer nog att synas på elräkningen för den här månaden. Värmen från elementen ingår i hyran, så dom körs för fullt utan att vi tänker på det, men tydligen så ger dom inte tillräckligt när det är tillräckligt kallt ute.
Loggat
Sidor: [1] 2 3 ... 8   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544