Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 13:09:34 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: vitaminer och mineraler  (läst 11414 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2009.12.23 - 19:35:03 »

I jämna mellanrum funderar jag kring vitamin och mineralintaget.
Jag vill helst inte ta några konstgjorda tabletter, men har gjort avsteg från regeln när det gäller D-vitamin, när kostdoktorn har skrivit om dess fördelar.

Om man nu äter kött, fisk, smör, 1/2 kg grönsaker, ost och andra mjölkprodukter , lite nötter och bär dagligen, då tror jag att det är inga konstigheter att få i sig allt.

När jag nu måste äta lite begränsad pga. mina allergier ( inte mjöl, inte mjölkprodukter ( smör och lite ost fungerar, men gör mig hård i magen),inte nötter eller fröer)
funderar jag igen hur jag får i mig allt i rätt mängd.
just nu funderar jag kring magnesium, kalium och kalcium.
Magnesium verkar vara svårt och kalcium också utan ost.
Kalium verkar finnas i olika mängder i de flesta livsmedel, men om man käkar mest bara kött, fisk och fett får man också för lite kalium.

Jag funderar hur tex. Skalderman  reflekterar kring detta.
Om man äter strikt bara kött och fett och dekorerar med grönsaksblad får man garanterad inte alla vitaminer och mineraler som rekommenderas oss.
Han har väl sina åsikter om att vi kanske inte behöver alls så mycket vitaminer/ mineraler som rekommenderas om vi äter kött+ fett i naturligt form.
Men då måste vi väl nästan äta som  eskimåer,  hela djur med inälvor och annat jox  och skinnet på köpet , helst rått.... :eeek:

Jag känner mig lite vilsen. :nod-yes:
Loggat
TPC
Jr. Member
**

Smörklickar: 4
Offline Offline

Antal inlägg: 55


« Svara #1 skrivet: 2009.12.23 - 23:16:20 »

Det finns ett sätt att få mängder med magnesium och kalcium och massa andra nyttigheter utan att äta mjölkprodukter. Och det är riktig hemmagjord buljong, sån där man gör när man kokar ben i flera timmar. Det finns ju massor av sådant i ben, eftersom skelettet är uppbyggt av just de ämnena. Om det kommer med kalium också vet jag inte.

Här är ett recept (på engelska):

http://www.foodnetwork.com/recipes/alton-brown/chicken-stock-recipe/index.html

Och här är ett avsnitt av ett maglagningsprogram där dom tillagar just det receptet (också på engelska, inga undertexter):

Första halvan - http://www.youtube.com/watch?v=531v0T_LD1E
Andra halvan - http://www.youtube.com/watch?v=cpnJsclfUj4

Kolla gärna på avsnittet, de ger en massa bra tips som inte nämns i receptet. Tyvärr finns det lite tendenser till fettskrämdhet i just det avsnittet (vilket han inte brukar visa i de flesta avsnitten, tvärttom), men receptet är bra ändå.

Hemmagjord buljong är jättegott att ha som bas i olika såser och soppor, och till allt annat möjligt gott. Köpebuljong har bara smakämnen i sig, och inga nyttigheter (även ekologiska "tillsatsfria" är mest salt och smakämnen), så det går inte att ta det istället.

Annars kan man få rätt bra med kalium och magnesium om man äter fisk. En portion rökt makrill på 250g ger ca 1100mg kalium och 110 gram magnesium, vilket är ungefär en tredjedel av dagsbehovet (om man ska tro på SLV då).
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #2 skrivet: 2009.12.24 - 01:14:43 »

Ägg innehåller en massa mineraler och vitaminer. Bara som en grej, ett ägg om dagen (vilket ju inte är speciellt mycket), täcker hela dagsbehovet av B12. Sen är det en massa annat som tillkommer dessutom.
Bananer innehåller både kalium och kalcium. Möjligen innehåller denna frukt mycket kolisar, men med tanke på att du inte äter mjölkprodukter för tillfället, så kanske du ska strunta i det. Bananer innehåller nämligen alla vitaminer och mineraler utom c-vitamin och b12, så den är oerhört nyttig! Avocado är en annan frukt som man också med fördel kan äta när man har slutat med mjölkprodukter. Den är fet och innehåller också en massa mineraler och vitaminer.
Ät och njut!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009.12.24 - 05:16:31 »

idalinda är redan rätt inne på buljong tror jag, men det glömde hon räkna upp.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2009.12.24 - 22:16:59 »

jap egen buljong har har i alla dess former, men det är svårt att veta hur mycket man får i sig genom det.
Det finns ju inte med på fineli.fi tabeller  :whink:
Men det är bra att veta.

Jag har just kollat mitt matintag i finelis korg : ägg och dagliga makrillen ger mycket lika så naturköttet.
Men om man, som Skalderman,  inte äter mycket grönsaker eller bär, är det ändå möjligt att få i sig allt?
ELLER behöver man kanske inte så mycket alla vitaminer och mineraler som rekommenderas, om man bara äter kött och fisk ?

om jag äter 125g makrill + ett par msk smör på förmiddag
tar ett par ägg + smör som mellanmål
och
äter ca. 150 g kött och lite grönsaker på kvällen
då är jag proppmätt,
kan ta lite bär som kvälls-gott

men med den menyn får jag inte tillräckligt magnesium, kalium eller kalcium.
Jag kan lägga till hård ost för kalciums skull, men kalium och magnesium känns svåra.
Lite paprika och bär fixar C-vitaminet, men jag äter dom inte varje dag :confused3:, kanske jag måste börjar göra det .
Ska det vara så svårt ??

Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009.12.25 - 05:24:58 »

Var fick du det ifrån tidigare då som du har uteslutit nu?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #6 skrivet: 2009.12.25 - 11:40:18 »

minus alla mjölkprodukter, minus alla nötter och fröer.
magnesiumlistan är fullspäckad av mjölsaker och nötter, det enda godkända där är snigel, spirulina och brännäsla  och det skulle man behöva käka 50-100g / dag utöver det jag äter nu ( kött, makrill, ägg och grönsaker)
sedan var det någon B-vitamin , som jag skulle också få bara hälften av det rekommenderade.

Måste väl börja odla brännässlor  :mad_roll: ( det finns tom.fröer att köpa !!)
Jag har läst att det finns folk som odlar dom på riktigt, förutom att nässlan är nyttig, använde någon det till att väva dukar och annat konstnärligt,
kanske gjorde dom något klädtyg också  :confused3: ?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2009.12.25 - 13:19:20 »

Nättelduk kallades det va? Ja, gör sånt du så kan du sy en skjorta åt mig sen.

Kan du inte ta lite tillskott då om du är orolig?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2009.12.25 - 14:03:38 »

Jag tar tillskott.

Magnesium, fiskolja och d-vitamin.

och hemkokt buljong

 :flirting:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
TPC
Jr. Member
**

Smörklickar: 4
Offline Offline

Antal inlägg: 55


« Svara #9 skrivet: 2009.12.25 - 16:30:47 »

Använder du hemmagjord buljong skulle jag tro att du får i dig tillräckligt av mineraler utan att behöva ta extra tillskott.

Synd som sagt att det inte finns med i tabeller, men det skulle ju inte bli några exakta värden ändå, med tanke på att alla inte gör det på exakt samma sätt.

Det sägs att stenåldersmänniskorna fick i sig tillräckligt genom att gnaga på benen när dom åt upp köttet.
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #10 skrivet: 2009.12.25 - 20:42:22 »

Just nu funderar jag magnesiumtillskott, jag har en burk med kalcium och magnesium på hyllan kvar.
Buljong använder jag inte varje dag, vi har nog 2-3 soppadagar / veckan , men kanske skulle jag kunna hälla i lite i grytor också.

Hemul, det tar nog tid innan jag börja odla nässlor på allvar, men man ska aldrig säga aldrig  :crazy:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #11 skrivet: 2009.12.25 - 20:50:58 »

Skalderman påstår att man skulle kunna leva gott och länge med att äta 500g ost / dag
ELLER att äta 23 ägg/ dygn.
Han verkar mena detta på allvar och under ett längre tid, typ flera år...

Han säger sig inte behöva äta tillskott av c-vitamin trotts att han äter mindre än det rekommenderade / dag.
Det står på hans bok GI-noll att han kommer att skriva en livstilsbok i framtiden där han berättar mer hur han experimenterar att efterlikna
urmormors liv genom att äta mer kolhydrater under en kort period och sedan nära noll under det största delen av året, för att efterlikna
svält och överätningsperiod.
Rätt intressant, jag kommer nog läsa boken när den kommer.

När jag har läst tabellerna har jag noterat att renkött verkar vara en klass för sig!
Så Fjällmor , du får nog det mesta genom kosten !
Renbuljong skulle kunna bli hårdvaluta tillsammans med hjortron!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2009.12.25 - 21:13:42 »

Du behöver väl inte ha i dig allt varje dag. Hur många tror du äter buljongbaserad soppa så ofta som 3 dar i veckan? Mindre C-vitamin än rekommenderat har vi väl alla ätit i flera år. Eller tar alla utom jag tillskott eller smygäter apelsiner?  :crazy:

Jag ska avslöja att att i mitt förra liv, när jag var frisk och stark, så åt jag nästan aldrig frukt och grönt då heller. Senare när jag skulle vara nyttig så började jag ju äta det. Jag var förkyld lika ofta oavsett, en gång per vinter oftast. Nu består mitt C-vitaminintag nästan obefintligt igen. I princip det lilla som är i potatis.. Om C-vitaminet överlever tillagningen vet jag inte. Jag är aldrig förkyld längre.

23 ägg är förresten runt 200 g protein. Det verkar lite häftigt.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #13 skrivet: 2009.12.25 - 22:18:31 »

Du behöver väl inte ha i dig allt varje dag. Hur många tror du äter buljongbaserad soppa så ofta som 3 dar i veckan? Mindre C-vitamin än rekommenderat har vi väl alla ätit i flera år. Eller tar alla utom jag tillskott eller smygäter apelsiner?  :crazy:


nej , jag åt aldrig buljongbaserad soppa i mitt gamla liv, men jag käkade bröd i massor och fick förhoppningsvis magnesium av dom.

Många år sedan läste jag att man skulle käka en megaöverskott av c-vitamin för att vara megafrisk :crazy:

Jag oroar mig inte för smådetaljer, och oroar inte jättemycket i stora drag heller, om gubben Skalderman lever väl sedan 6 år tillbaks med kött och smör och ägg
så gör jag nog det med, men han verkar äta också rätt mycket mjölkprodukter.
Det krävs en nyorientering  när man inte kan äta mjölk eller nötter.
Jag nojjar mig ett tag och lugnar ner sen  :flirting:
Loggat
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2009.12.25 - 22:35:51 »

underbar läsning i den här tråden - vilka kunskaper!

 :nod-yes:

Jag tar de tillskott jag märkt att kroppen min behöver. Utan magnesium får jag tillbaka myrkrypningar i benen och bäckenvärk på nolltid. Efter några varv med prova med/prova utan så har kroppen sagt sitt. Detsamma gäller fiskolja och d-vitamin.

Kanske mina mediciner påverkar näringsupptaget?
Eller läkningsprocessen i kroppen behöver mer av dessa..?

Oavsett vilket.

Jag är så glad att vara värkfri, det betyder allt just nu

 :yeah:

Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544