Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.30 - 05:20:38 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 51 52 [53] 54 55 ... 93   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ekubs viktfunderingar  (läst 470471 gånger)
0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #780 skrivet: 2011.08.07 - 10:21:24 »

Du får inte i dig i den mängden och framför allt inte den koncentrationen och allt förekommer nog inte som ren citronsyra i frukt och grönt heller. 5000 mg motsvarar ungefär 1.5 kg citroner. Och det där med syra-basbalansen i kroppen är en helt annan grej. De dillar om om saker är syra- eller basbildande, inte om de är sura eller basiska i sig. Citron är ju uppenbart surt, men enligt den där teorin är det basbildande.
  :blink:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #781 skrivet: 2011.08.07 - 10:25:38 »

Det är ju så de menar, de som håller på med det där. Enligt dem så är viss mat basbildande och viss är syrabildande och det har då inte att göra med om maten i sig är sur eller inte.

Enligt dem är ju kött "surt" och citron "basiskt". Det är inte vad ett lackmuspapper skulle visa.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #782 skrivet: 2011.08.07 - 11:29:17 »

Ahaaa.
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #783 skrivet: 2011.08.07 - 15:06:54 »

ojdå vilken tråd jag missat. Måste vara väldigt jobbigt Ekub! kan bara skicka dig en kram!
 :bearhug:
Loggat



/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #784 skrivet: 2011.08.07 - 16:02:20 »

Jag har skummat lite om vad ni skrivit. Skickar en puss till dig, ekub och så känner jag lite med handen i stubben om det är ok.  :lol:
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #785 skrivet: 2011.08.07 - 17:04:24 »

Gisses vad ni skriver! Här är man borta max ett dygn och vad händer! Man har ett styvt jobb att läsa ikapp.  :glare:

Ekub, jag förstår verkligen din sorg med ostfrallorna. Du sitter i samma känslomässiga kaos som jag satt i för en tid sedan då jag insåg allt jag inte skulle få äta pga min migrän. Som Corny tröstade mig då, det gav mig faktiskt hjälp att komma ur förlamningen. Att jag skulle fokusera på vad jag faktiskt får äta. Inte allt som var förbjudet. Det lättade enormt när jag började tänka så. Det hindrar inte att jag sörjer Brieosten, riktigt te, en smarrig korv och en massa andra saker. Jag sade nyss ajöss till yoghurt. Det svider och känns sorgligt. Men så har jag hittat andra saker som går utmärkt att äta istället. Du får försöka tänka så du med. Så sörjer vi tillsammans den ostfralla som har flytt.  :hugsmile:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #786 skrivet: 2011.08.07 - 17:59:50 »

Hehe, sorry. Jag hade mycket huvudbry bara antar jag  :blush:

Klart det är ok att pilla på stubben  :whink:

Tack för allt stöd  :smooch:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #787 skrivet: 2011.08.07 - 21:21:27 »

Läser läser och försöker greppa och säga något klokt, men jag är helt stum.

Vet bara hur det är att leva utan mjölk och mjöl och vet också hur jag frossar med bägge nu när det går,
jag märker att näsan regerar mer och mer så jag antar att jag frossar i lånad tid igen.

Vi kan bilda en mjölk-mjöl-fri -avdelning i något hörn och spinna vidare...
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #788 skrivet: 2011.08.07 - 21:59:05 »

Det som känns mest akut, samtidigt något av det jobbigaste, är att utesluta gluten. Sedan hittade jag denna sidan http://www.thyroid-info.com/articles/candidayeast.htm där en läkare drar paralleller mellan hypotyreos och candida. Vet inte om samma paralleller kan dras mellan hypertyreos och candida.  :hm-hm: Sedan har vi det här med mycoplasmainfektion och ytterligare andra pratar om att må bra själsligt osv. Vet inte vilket ben jag ska stå på :confused3:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #789 skrivet: 2011.08.07 - 23:04:14 »

Sorla: Vad skönt att få veta att jag någon enstaka gång faktiskt skriver något bra på det här forumet. Vad glad jag blev när du skrev att jag hade hjälpt dig litegrann!

Ekub: Gluten är lättare än vad man tror att avstå ifrån. Finns mängder med glutenfria bröd att köpa, och det finns tom glutenfria bullar som smakar som "riktiga" kanelbullar!!! Sen finns det glutenfria saltiner (små salta kringlor) som är mumsiga. Dessutom finns det ett ganska stort utbud av pasta. Jag vet att inget av detta är lowcarb, men det struntar vi i nu.  :nod-yes:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #790 skrivet: 2011.08.08 - 00:36:00 »

Ja, var sak har sin tid  :whistle: Får skriva en lista och börja beta av  :lol1:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #791 skrivet: 2011.08.08 - 00:43:08 »

Det viktigaste är att du mår bättre!!  :hugsmile:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #792 skrivet: 2011.08.08 - 00:51:46 »

 :smooch:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #793 skrivet: 2011.08.08 - 10:14:13 »

Sorla: Vad skönt att få veta att jag någon enstaka gång faktiskt skriver något bra på det här forumet. Vad glad jag blev när du skrev att jag hade hjälpt dig litegrann!

Ekub: Gluten är lättare än vad man tror att avstå ifrån. Finns mängder med glutenfria bröd att köpa, och det finns tom glutenfria bullar som smakar som "riktiga" kanelbullar!!! Sen finns det glutenfria saltiner (små salta kringlor) som är mumsiga. Dessutom finns det ett ganska stort utbud av pasta. Jag vet att inget av detta är lowcarb, men det struntar vi i nu.  :nod-yes:

Inte litegrann Corny. Enormt, skrev jag!  :smooch: Jag tänker ofta på just det, att jag måste fokusera på vad jag faktiskt kan äta. Och det är ju mycket mer än det som inte går att äta.

Ekub, jag har hittat brödvarianter som är både LCHF och glutenfritt. Och som till och med är relativt enkla att göra. Överkänsligheten har gjort att jag har måstat bli kreativ i köket. För en föredetta mackoman som jag, var det otänkbart att inte få något sorts bröd alls. Men om du inte bryr dig om kolhydraterna så blir det väldigt mycket enklare ändå, eftersom det vimlar av glutenfritt bröd på hyllorna nu för tiden. Och brödmixer/mjölmixer utan gluten.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #794 skrivet: 2011.08.08 - 10:41:24 »

Ohh jag är gammal mackoman jag med!! Kolisarna känns mindre viktigt i sammanhanget om man vill äta en macka, man måste ju inte äta bröd varje dag  :whistle: Funderar på ge polentakaka en chans till. Även där är det ju mkt kolisar men glutenfritt. Finns så mkt gott man kan göra med polenta. Majsgröt är en höjdare!! Smakar lite som mannagrynsgröt fast lite majsigare  :crazy: Fast det är klart, det blir inte så gott utan mjölk till  :smack_head:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sidor: 1 ... 51 52 [53] 54 55 ... 93   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544