Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 10:10:33 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 ... 93   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ekubs viktfunderingar  (läst 460439 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« skrivet: 2009.12.21 - 11:33:21 »

Hellu!

I snart sju år har jag burit på massa onödiga kilon (även lite innan). Gick upp ca 15 kg på ett halvår, dem kilona kom för att stanna. Som mest har jag vägt 82,? kg, vilket är mkt för mina ca 164cm, och idag visade vågen 72,8 kg. Tycker inte jag ser mkt smalare ut så funderar på om det är muskler som har försvunnit :sad:.

Allt är inte tack vare lchf. I början började jag bara äta mindre socker och röra på mig mer, men dem sista 5-7 kilona är för att jag ätit mindre kolhydrater och mer fett...tror jag *s*.

Dags att fortsätta med dagen!
Ha det fint! Hälsningar Elin
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1 skrivet: 2009.12.21 - 20:26:30 »

Så trevligt att även du startar en egen funderings-dagbok !
Hur länge har du ätit enligt LCHF ?
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #2 skrivet: 2009.12.21 - 20:38:25 »

Ja, tänkte det kunde vara bra att kanske få resopns på sina funderingar  :smile:
Har bara ätit/försökt äta i någon vecka. Kanske tre?! Min rädsla är att jag tappar muskler och inte fett  :shake_head:

Det skumma är att jag i helgen fuskat väldigt mkt och adventsfikat, glöggat, julmustat o.s.v. och ändå tappade jag ett kg från en dag till en annan...vatten som försvinner ändå kanske? Drack inte myckt glögg och är ju inte så mkt alkohol i den ändå...
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #3 skrivet: 2009.12.21 - 21:25:51 »

Jag har mycket svårt att tro att du tappar muskler på den här dieten! Det är svältdieter som brukar ge det resultatet, och det kan man ju knappast kalla den här kosten!  :biggrin1:
Troligtvis är det överflödigt vatten som du har blivit av med. Läs Tinas dagbok, så kanske du känner igen dig. Har för mig att ungefär samma sak hände henne efter nästan samma tid.

Välkommen hit, om jag inte redan sagt det, och grattis till viktminskningen! Det är ju ändå ganska så mycket som du har gått ner redan!!!  :lol:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #4 skrivet: 2009.12.27 - 16:58:45 »

Julen är över och ett extra kilo har smugit sig på. Inte så konstigt egentligen, har säkert ätit två chokladkartonger själv :mad_roll:. Har ätit massa bröd också  :mad_roll:. Försökte pracka på mamma det som var kvar innan dem åkte hem men hon ville inte ha det, och inte kan man kasta mat!!  :sad:. Nya tag får tas, är ju inte så mycket vikt som krupit tillbaka iaf :smile:. Har fått problem när jag ätit mejeriprodukter nu igen :smack_head:...tror det är dem som spökar, om det nu kan visa sig på bara några dagar?!?

Corny: tack för välkomsthälsning!! ...men visst måste man kunna tappa muskler!? Ser ff lika rund ut tycker jag :sad:. Visserligen kommer jag in i ett par jeans som jag nästan fick stänga med våld innan och som inte gick hela vägen upp i grenen (ja, jag var bara tvugen att ha dem! ). Nu får jag ständigt dra upp dem istället för dem bara kasar av *s*.
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #5 skrivet: 2009.12.27 - 17:55:24 »

Självklart KAN man minska muskelmassan, men jag tror inte riktigt på den teorin iom att, som sagt, det brukar vara när man sätter kroppen på svältkost och motionerar som detta brukar hända. Med den här kosten går man inte på svältdiet. Man äter i själva verket ganska så mycket och dessutom relativt varierat. Alltså bör detta inte hända.
Att du själv tycker att du ser lika rund ut, kan likaväl bero på att du är lite självblind och inte ser förändringarna som har skett med din kropp! Tror knappast att de som såg dig för 10 kg sen tycker samma sak som du själv!  :whink:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #6 skrivet: 2009.12.28 - 22:52:52 »

Om man har "bara" 10-15 kg övervikt kan det vara rätt jämnt fördelat över hela kroppen.
Det finns liksom ett lager över ryggen och höftena och vaderna och fingrarna och säkert bakom örat också.
Så det kan vara svårt att se sånt själv, men jeans ljuger aldrig, någonting måste ha hänt  :nod-yes:!

jag håller med Corny, jag har aldrig hört talas om någon som skulle minskat i muskelmassan med LCHF.
Man äter ju proteiner helt normala mängder, ibland lite mer en rekommenderat, de är ju byggstenar för musklerna.
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #7 skrivet: 2009.12.29 - 08:30:31 »

Jo, fettet ligger ganska välfördelat över kroppen...men jag vill ju se förändring på min mage!!  :smile:

Går fortfarande upp efter julen  :mad_roll:, idag blir det matlåda på jobbet!! Svårt om man fuskat lite så blodsockret inte är jämnt och det ligger massa choklad på bordet i personalrummet...jag älskar choklad!!! :mad_roll: Fast när jag ätit "ordentligt" ett tag och får för mig att stoppa choklad i munnen, iaf om det är mjölkchoklad, så smakar det inte lika gott som det brukade göra.  :smile: Däremot kan jag gå o bli jättesugen på frukt när jag går förbi frukdiskarna, lite som det var med godishyllorna förr *s*.

Måste hitta lite tid åt träning så jag har chans o bygga lite muskler, och styrketräning bränner ju fett med  :smile:. Men isf får jag nog förlita mig mer på måttbandet än vågen :smile:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #8 skrivet: 2009.12.31 - 11:19:37 »

Nu börjar vågen röra sig neråt igen *pust*, även om jag ff fuskar en del  :sad:. Idag testade jag att göra äggmjölk. Verkar ju finnas triljoners recept men hade inte så mkt ägg och smör hemma och alla verkar innehålla ungefär en del av varje så det blev en del av varje plus vaniljstång kanel och kardemumma. Resultatet smakar lite för mkt smör för min del, så ska nog dra ner på det nästa gång. Älskades reaktion var bara o fy fan, och det efter jag övertalat honom om att det inte var äckligt *s* Försökte blanda i snabbkaffe för att få bort smaken men den delen jag hade hält upp hade svalnat, in med den i micron körde jag...inte så smart med tanke på äggen så den klumpsörjan slänge jag. Nästa kopp ringlade jag i lite, ärligt ganska mkt, honung...nu smakar det helt ok  :smile:

Även idag kommer det att fuskas, vi är bortbjudna och jag vet att det är potatisgratäng till köttet...efter allt fusk blir det en vit start på året  :smile:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #9 skrivet: 2009.12.31 - 12:12:46 »

Se det positivt. Potatisgratäng innehåller mycket fett!  :flirting:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2009.12.31 - 17:28:17 »

Äggmjölken är lite tam som den är tycker jag. Min smakade kola för jag gjorde på ghee. Men när man häller den i kaffe, thé eller vad det nu är smakar det bara bra! Likaså om man vill göra grejer som varm choklad (koka inte!) eller milkshake.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #11 skrivet: 2010.01.13 - 22:05:19 »

Kanske får ge den en chans i milkshake, och blanda i bär kanske  :smile:

Jag har ju fuskat så mycket den senaste tiden att jag är förundrad över att jag inte gått upp mer än jag verkligen gjort!! Mest bröd och lite pasta har slunkit ner :shake_head:.

 Idag åt vi saltinbakad lax till middag, jag hade blomkålsmos till och min älskling rynkade på näsan och kokade ris. Aja, gott tyckte jag att det var iaf!! Till det hade vi en god sås, som älsklingen rört ihop så vet inte vad den innehöll, och en grönsallad. Blir till lunch i morn med :smile: Då kan jag hoppa mackorna på rasten!  :lol: Frukosten idag var havregrynsgröt vilket inte är så värst lchf, men det var enkelt och var sugen på något annat än ägg för en gångs skull. Ägg blev det ändå sedan till mellanmål, eller vad man nu ska kalla det, två kokta ägg och så mixade jag turkisk yoghurt med grädde och sylt...blev lite som fruktyoghurt. Inte så bra med allt socker i sylten men det skiter jag högaktningsfullt i :whink:

Idag har jag varit på vattenworkout, så lite har jag rört på mig med :lol:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #12 skrivet: 2010.01.17 - 10:33:05 »

Pizza och biogodis resulterade i minus på vågen *s*
Dagsform: 71,5 :lol:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2010.01.17 - 20:15:56 »

Där ser du! Det är bra med lite kolisar ibland.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #14 skrivet: 2010.01.19 - 16:29:17 »

Antar att bröd gör så man samlar vatten på sig?! Efter sen mackfest tyckte vågen att jag gått upp ngt kilo jämfört med dagen innan :bang_head:

Ikväll blir det något sånär lchf-inspirerad thaigryta :drool:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sidor: [1] 2 3 ... 93   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544