Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 21:01:27 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Idag börjar julen!  (läst 20461 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2009.12.16 - 18:24:37 »

Det har jag bestämt! Har just varit på Willys och bunkrat. 2 skinkor, 2 pkt lutfisk, sylta och anjovis köpte jag. Färs och spjäll har jag i frysen, ost i kylen och sill ska jag i köpa på ICA sen. Jag har aldrig varit så sugen på julmat som i år, vad det nu kan bero på. Snön gjorde ju sitt till också. Har redan tjuvstartat lite, men fr.o.m. idag ska det vara julmat varje dag.   :thumbsup: Lite i taget alltså, jag tänker inte fylla kylen med färdiglagat, jag lagar vartefter jag blir sugen.  :nod-yes:

Mina planerade avsteg är janssons och mimosasallad. Janssons är inte avsteg egentligen, för det ryms inom mina ramar om jag inte äter så mycket och inte tar nån potät till maten annars och det gör jag inte då. Sen tänker jag göra mimosasallad till skinkan, för det tycker jag är så himla gott. Kanske blir det en flaska portvin också. Så inga jättestora avkliv alltså.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1 skrivet: 2009.12.16 - 20:23:33 »

Så olika det kan se ut så här på juletid :
Jag tänker absolut inte på lutfisk, sylta eller anjovis. Skinka  och  köttbullar för att fylla på magen men inte för att njuta.

Julmaten för mig är finsk smörgåsgurka, morotslåda, metwurst, räkor, paprikaost, korvar, frukt och ...godis...
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2009.12.16 - 20:52:11 »

Vad är det för veggojul ni har i Finland? Äter ni inget kött på julen?  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #3 skrivet: 2009.12.16 - 21:05:32 »

Lutfisk, jansson,sill och skinka med mimosasalld det är julmat för mig. Glögg förstås o så lilla nubben till sillen. Resten kan jag vara utan.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2009.12.16 - 21:18:23 »

Det är reda med dig, Lisbeth!  :lol:

Sylta tycker jag också. Fast det ska egentligen vara riktig pressylta, men det fick bli nåt mamma Scan kallar Julsylta som ser ut som vanlig kalvsylta istället.

Lutfisk äter jag NU till middag. Syltmacka innan sängdags. IT HAS BEGUN. :tasty:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2009.12.16 - 21:23:14 »

Vad är det för veggojul ni har i Finland? Äter ni inget kött på julen?  :tongue:

Jag bor inte i Finland så jag kan vara hur veggo jag vill. :crazy:
Jag har alltid gillat gurkan och morotslådan och tomtegröten förstås. Kallrökt kalkon fixade min man under ett par jular och det var kalasgott.
Sedan slutade firman och jag har aldrig mer hittat något lika gott.

Om du frågar min mormor  ska det finnas  skinka, och köttgryta och morots och kålrotslåda, sill , gravad lax.
Prinskorvar och köttbullar kan man käka på nyårshelgen men aldrig  jul. Det känns som vardagsmat ...

metwurst, korv, räkor och paprikaost ...  hur veggo är det ? :lick:
Styrmannen ska ha både sill och lax, ungarna vill ha skinka.

Men det stora problemet är att morotslådan innehåller nu mjölk, gjorde det innan jag fattade att det kommer inte att gå under några omständigheter.
Nu har jag handlat lite havremjölkjox så det blir kanske lite mer  risgrynsgröt och ett par morotslådor till  :whink:

Vi har julstädat i lördags och handlat paket förra veckan så julstämningen har också landat hit med snön !
Nu bakar vi lite varje dag, handlar sista godingarna på tisdag och sedan är det bara stämning  :inlove:
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #6 skrivet: 2009.12.16 - 21:29:40 »

Mmm, bra idé. Jag har inte varit på ett enda julbord så man borde fixa sitt eget här hemme inna jul. Gravade laxen idag i alla fall så här har det börjat lagas julmat. I helgen ska jag göra kycklingleverpastej, köttbullar, rödkål och pepparkakor. Pepparkakorna blir vanliga enligt mormors recept, det är önskemål från sonen.
Loggat

thehobbit
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 57


« Svara #7 skrivet: 2009.12.18 - 09:56:05 »

Vi kanske ska ha julskinka (om jag får tag i nån bra, min förra gick ju bort  :cry:), köttbullar ska rullas idag av vildsvinsfärs och fläsk.

Det blir även korv, sill(lägger in själv i helgen), lax, revbensspjäll, ost, massa olika rökta köttbitar (hjort, vildsvin, rådjur o får), hemkärnat smör, egen rödbetssallad, jansson, svärmors lingonglögg och lite chokladgodisar. Jag kan ha glömt något men jag tror vi håller oss mätta  :bg:

Det är inte så dumt att vara föräldraledig vid jul så man hinner fixa lite hemlagade godsaker.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2009.12.18 - 10:06:55 »

Jag tror jag kommer till dig på julafton.  :clapping:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
thehobbit
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 57


« Svara #9 skrivet: 2009.12.18 - 13:09:26 »

Du är så välkommen så  :lol:
Loggat
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2009.12.18 - 14:12:28 »

Jomen den adressen vill vi gärna få ta del av. Låter jättegott med allt vilt och hemlagat

 :sheep2: :moose: :party:.
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2009.12.18 - 20:49:29 »

Ur vägen, Lisbet!  :kungfu: Jag är först i kön!  :llama:

Det här vill nog inte ni sockerråttor höra, men jag funderar på att koka knäck.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #12 skrivet: 2009.12.18 - 21:08:16 »

Åh ja, trängs inte. Vi ryms nog alla- Koka du knäck , jag smakar gärna, så slipper jag koka
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2009.12.18 - 21:58:13 »

Jag ändrade mig efter att ha läst receptet.  :sad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2009.12.19 - 09:12:16 »

Jag har lagt ner julen..... :shy: men min dotter kommer hit ner till sin stuga med sambo och 1-åring så jag får snylta lite på henne....  :whink:
Anki
Loggat
Sidor: [1] 2 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544