Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 13:55:49 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: The whole truth about milk  (läst 15924 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #30 skrivet: 2009.12.31 - 10:35:08 »

Hehe, kokosolja får nog vänta en månad. Precis betalat räkningar :blink: , har inte kommit över chocken än *s*

Trodde inte heller ägg och smör kunde vara någon hit, men guu så gott...äter det dock inte när jag och älskade äter tillsammans, han skulle nog tro jag blivit totalt helknäpp  :crazy:
Varför? Ibland när man gör tjusiga förrätter blandar man ju äggula med smör för att det ska bli fetare godare och antagligen pga av att det ska bli glansigt också. Sen är det väl egentligen inte så konstigt att äta kokt ägg med smör? Man steker ju ägget i smör, och det är ju också kanongott!
Ingen reagerar över att man blandar ägg med majonnäs, så varför överhuvudtaget bry sig om smör? Fattar inte!

Så har jag inte tänkt på det. Låter bara äckligt :blink: , sen höjer älskade lite på ögonbrynen för att jag inte vill äta pasta utan kränger i mer fett ist  :glare: Skulle jag då klicka på rent smör på ägg så vet jag inte  :lmao:. Tittade in på Fjällmors blogg, jättehärlig btw, och blev nästan övertygad om att testa äggmjölk. Det låter fruktansvärt vidrigt när man hör hur det tillreds :blink:, men alla höjer det till skyarna...och man måste ju prova innan man kan avfärda ngt!! :rolleyes: Kanske får bli sista frukosten på detta året?!?  :cool:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
TPC
Jr. Member
**

Smörklickar: 4
Offline Offline

Antal inlägg: 55


« Svara #31 skrivet: 2010.01.27 - 05:23:51 »

Vad gäller opastöriserad mjölk så är den självklart mycket nyttigare än den pastöriserade. Bästa alternativet man kan få tag på enkelt är nog "Gammaldags Mjölk" som i alla fall inte är homogensierad och endast lågpastöriserad.

Vad gäller lagar/regler för opastöriserad mjölk så får den som har mjölkkor dricka detta från sina egna kor för personligt bruk. Risken är väldigt liten, det är ingen som har blivit sjuk i sverige pga. opastöriserad mjök på många år. Man får även sälja det, men då måste mjölken testas först för att se att det inte innehåller något dåligt, och det är en komplicerad process där man skickar in det till labratorium för analys. Och detta måste altså göras på all mjölk som säljs opastöriserad, det räcker inte att göra stickprov då och då. Och det är det ingen som orkar hålla på med, därför kan man inte köpa opastöriserad mjölk i sverige. Förhoppningsvis kommer det i framtiden testkit som man kan använda direkt på mjölken och få svar inom några minuter. Det har gjorts en del forskning på det på senare år (inte speciellt för mjölk då, utan det är tänkt för alla möjliga användningsområden.

De enda praktiska sätten att få tag på opastöriserad mjölk i sverige är väl att antingen importera från ett eu-land som tillåter detta, till exempel frankrike, eller att lära känna en mjölkbonde och övertyga honom om att sälja ett par liter i veckan till dig. Lyckas man med det senare bör man upprätthålla den kontakten, för opastöriserad mjölk är värd sin vikt i guld. Massa nyttigheter som finns i mjölk som förstörs av pastöriseringen. Om man inte vill skaffa en egen ko då.
Loggat
Sidor: 1 2 [3]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544