Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.23 - 16:22:46 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: paleokost  (läst 30375 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #15 skrivet: 2009.12.14 - 17:46:29 »

Jag är lite nyfiken på det där med omega kvoten, har på känn att det är något jag kommer att fördjupa mig i närmaste året.
För det mesta äter vi gräsbetande nötkött,  och makrill. Nu fick vi även tag i en hel lamm ( styckad tack och lov)
Fläsk och lax  lite glesare.
Så efter mina snabbstudier verkar omegakvoten vara hyfsat bra hos oss  :thumbsup:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2009.12.14 - 18:24:20 »

Jag förstår precis vad du menar och för mig är det lika obegripligt, men hur som helst så är det väl bättre att äta en lågfett paleodiet än en modern "konstgjord mat-diet" och jag tror det räcker för paleo-förespråkarna. Det verkar faktiskt som att paleodieten inte är riktigt genomtänkt, lite förenklat så bara motsätter de sig dagens konstgjorda mat och drar samtidigt med bla mejeri- och charkprodukter i fallet.

Mina tankar bara...  :confused3:

De anser ju att mjölk inte är bra och kanske har de rätt. Juryn är väl fortfarande ute beträffande det, som de säger i amerikat.  :cool:

Jag förstår hur du menar, men ändå... Jag menar om man valde att säga att vi ska äta mer naturlig mat, som på stenåldern. Punkt. Men varför säga fetsnålt om man nu inte tror det är bra? I sina böcker säger han visst att fördelningen mellan makronutrienter inte är så viktig. Nähä? Fast det ska vara fettsnålt i varje fall då? Fast det är klart, ihop med ett par potatisar, lite surdegsbröd och 10-15 frukter per dag kanske det är bäst att det är fettsnålt.  :whistle:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #17 skrivet: 2009.12.14 - 20:19:06 »

Snacka om att säga emot sig själv! Ja, Lindeberg alltså. Nä, den dieten verkar inte vara genomtänkt alls även om idén med riktigt naturlig mat låter lockande, om än begränsande i dagens samhälle.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #18 skrivet: 2009.12.14 - 20:41:40 »

Jag förstår precis vad du menar och för mig är det lika obegripligt, men hur som helst så är det väl bättre att äta en lågfett paleodiet än en modern "konstgjord mat-diet" och jag tror det räcker för paleo-förespråkarna. Det verkar faktiskt som att paleodieten inte är riktigt genomtänkt, lite förenklat så bara motsätter de sig dagens konstgjorda mat och drar samtidigt med bla mejeri- och charkprodukter i fallet.

Mina tankar bara...  :confused3:

De anser ju att mjölk inte är bra och kanske har de rätt. Juryn är väl fortfarande ute beträffande det, som de säger i amerikat.  :cool:

Jag förstår hur du menar, men ändå... Jag menar om man valde att säga att vi ska äta mer naturlig mat, som på stenåldern. Punkt. Men varför säga fetsnålt om man nu inte tror det är bra? I sina böcker säger han visst att fördelningen mellan makronutrienter inte är så viktig. Nähä? Fast det ska vara fettsnålt i varje fall då? Fast det är klart, ihop med ett par potatisar, lite surdegsbröd och 10-15 frukter per dag kanske det är bäst att det är fettsnålt.  :whistle:


Fast potatis och surdegsbröd äter inte dem som äter paleokost om det var så du menade... :tongue_wag:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2009.12.14 - 21:20:36 »

Citat från: Staffan Lindeberg
Ät/drick i begränsad mängd (om så önskas)
•    ägg (ett per dag)
•    nötter, särskilt valnötter (i andra hand mandel)
•    potatis (högst 2 medelstora per dag)
•    lingonsylt, thai-ketchup etc. (högst 2 msk per dag)
•    rapsolja, olivolja (högst 1 msk per dag)
•    vin (högst ett glas per dag)

Tyckte jag såg nåt om surdeg också, men jag kanske blandar ihop det. Läste en tråd om Lindeberg på Paleodiet samtidigt. Det kanske var nån där som sa att han tyckte det var rätt OK.  :crazy:

Hur som lär det bli rätt mycket kolisar med all frukten. Mycket kolisar OCH mycket fett är nog ingen bra idé.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #20 skrivet: 2009.12.15 - 07:36:44 »

Men vad gör lingonsylten och thai-ketchup där, är svårt att få utan socker. Så olja går bra men inte smör, båda måste ju utvinnas på olika sätt.  :blink:

Äh, jag blir inte riktigt klok på paleodietet.  :blush:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2009.12.15 - 12:48:55 »

Ja, och varför thaiketchup och inte vanlig ketchup? 

Ju mer jag läser, desto mer tror jag att du har rätt, att det är anpassat efter vad folk vill ha och gällande kostråd. Max 1 ägg per dag va?  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #22 skrivet: 2009.12.15 - 15:22:26 »

Ja det verkar mest vara en mindre modifiering av Livsmedelsverkets råd. En ren paleodiet skulle nog inte få ens något mindre genomslag faktiskt.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2009.12.15 - 16:10:10 »

Har du läst hans böcker?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #24 skrivet: 2009.12.15 - 17:00:50 »

Nej det har jag inte gjort. Långt innan LCHF fanns tankarna på stenålderskost, men det blev aldrig mycket mer än funderingar. Lika bra det känns det som nu när man lärt sig ännu mer genom LCHF. Då tyckte jag av någon anledning att det lät bra men nu låter det mest ogenomtänkt.

Har alltid haft svårt att läsa om mat och dieter i bokform, det ska vara om hundar eller ännu hellre skönlitteratur.  :nod-yes:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2009.12.15 - 17:14:47 »

Jag tycker evolutionsmedicin verkar intressant och det är väl Lindebergs gebit, men jag orkar inte riktigt snöa in på en sak till.

Jag tror det är ganska få paleoliter som går hela vägen. Det är ju svårt både av praktiska och ekonomiska skäl. Hade jag råd skulle jag kunna tänka mig LCHF-lakto-paleo, d.v.s ungefär som nu men bara käka vilt och gräsbetat kött. Vet inte vad man ska tro om mejeriprodukter, men jag vet att jag inte är beredd att avstå från dem.

Nåt som jag tycker är häftigt förresten är att läsa om hur folk i Amerika åker tiotals mil ibland för att köpa opastöriserad mjölk. Säga vad man vill om det landet, men valfriheten verkar då vara större än här. De har den kanske värsta maten, men de har också butikskedjor som bara säljer "organic whole foods", farmers markets o.s.v.  Kanske inte tillgängligt för alla, men för fan så många fler än här.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #26 skrivet: 2009.12.15 - 17:47:41 »

Tycker inte surdegsbröd hör hemma i paleo-mat av den anledningen att det är spannmål i det, och potatis är väl "inte ok" av den anledningen att det är för mycket stärkelse i den!?

Tror inte mejeriprodukter kanske är så nyttiga för kroppen nödvändigtvis, men idag en stor fettkälla för mig...vad skulle man äta annars? Gå till affärn och få be o köpa enbart fettet dem skurit bort?!  :lmao: Hua så äckligt det skulle vara att äta rent, och enbart, fett   :puke1:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2009.12.15 - 18:01:39 »

Nä, det är gott! Tänk om man kunde få köpa alla fettkanter de putsat bort från fläskkotletterna, med bara lite kött på! Och fläskkotlettsbenen från de löjliga fjärilskotletterna! :jumplol:

Tror inte paleoliter (i allmänhet) är negativa till stärkelse, men de brukar utesluta alla "nattskuggeväxter" (nighshades, fam. Solanaceae) eftersom de innehåller antinutrienter och är giftiga att äta råa.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #28 skrivet: 2009.12.15 - 19:22:09 »

Det är faktiskt synd att Sverige är ett land med enormt kontrollbehov när kontrollerna sker i fel ände, vilket ju naturligtvis är en ren pengafråga. Om man tar mjölken som exempel så vore det mer hälsosamt både för oss och för djuren om de skulle få äta gräs så länge det är möjligt och sedan hö istället för kraftfoder och antibiotika. Att sedan även skippa pastöriseringen och homogeniseringen vore ytterligare bättre för oss. Men ett sådan sätt att hålla djur är ju inte lika lönsamt pengamässigt, tyvärr.

Vanlig mjölk, grädde och smör om den inte skulle vara pastöriserad tror jag inte är farlig, men de mer arbetade mejeriprodukterna är jag inte lika säker på.  :confused3:

Visst vore det underbart om man skulle kunna hålla en diet som bara hade mer naturlig mat som tex vilt, gräsbeteskött och ägg från höns som fått gå i mindre besättningar och dessutom utomhus beroende på väder och vind.  :smile:

Men fettkanterna har jag inte ännu lärt mig att äta.  :blush:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2009.12.15 - 19:31:46 »

Fast då skulle det krävas mycket hårdare kontroll av kornas hälsa, med tanke på tuberkulos och EHEC. Jag misstänker att det är svårt med de stora besättningar vi har i dar. Men det är ju också där det riktigt stora felet ligger, att man drivit småbönderna att lägga ner och tvingat fram jättegårdar. :puke1:

Hönsen ska vara ute i ur och skur! Inget dalt!  :fork_off:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544