Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 14:25:42 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: paleokost  (läst 29976 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2009.12.12 - 23:25:59 »

Det verkar som min kropp vill äta stenålders.
Nu måste jag kolla vad som gäller ?

Paleotister äter : kött, grönsaker, frukt, fett, nötter, bär ?
Inga moderna hopkoker, mjölk / mjölprodukter

Är det något speciellt med mängder, finns det liksom olika rön om hur mycket man äter och vad ?
eller komponerar alla rätter efter tycke och smak ?
Kan man tex. käka bara ägg, nötter och frukt om man tror på den varianten ?

Är det tvärtnej till alla mjölkprodukter / mjölprodukter?
Jag läste någonstans att fröer skulle finnas på "nej"-listan vaffö  :confused3:?

Finns det någon bra faktasida om ämnet, Hemul du vet väl mycket om det ?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009.12.13 - 01:38:22 »

Tror du inte på lågkolhydrat längre?  :shock:

Det viktiga är väl att äta bara sånt man kan tänkas ha ätit på äldre stenåldern. Traditionell paleokost, enligt t.ex. Cordain och Staffan Lindeberg, är ju kolhydratbaserad och låg på fett. Sen finns det ju förstås de som kör med det motsatta också. Men fläsk och smör får du nog glömma om du ska vara renlärig.

http://www.staffanlindeberg.com/Svenska.html

Varför vill du äta så och bli sjukare igen?  :shake_head:


Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2 skrivet: 2009.12.13 - 12:01:44 »

Nu måste jag göra något eget av soppan !

LCHF gäller fortfarande , men när jag inte fixar mjölk alls konstaterade jag att kosten börjar likna paleo ( men jag kan inte så mycket om det..)
Smörstekt ska det vara här även i framtiden  och fläsk då och så.
undrar  bara om dom har bra mjölkfria recept ?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009.12.13 - 12:09:41 »

Mjölkprodukter är väl inget krav för LCHF.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2009.12.13 - 14:26:31 »

Inte det , men de flesta receptena innehåller mjölkprodukter och just nu fungerar bara smör och lagrad ost ( för näsan )

Men stämmer mitt lista annars för paleokosten.
Dom verkar fundera kring omega3 och omega6 .
Där har jag inte riktigt fördjupat mig på kvoten, antar bara att med LCHF blir det  i alla fall bättre än med tallriksmodellen.
Måste läsa mig mer...
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009.12.13 - 17:50:22 »

Om du med kött menar vilt och gräsbetat och fisk, förstås. Tror rötter är OK också med undantag för potatis. Och frukt äter de förstås.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #6 skrivet: 2009.12.14 - 10:55:19 »

Har också varit inne på paleokost innan, men tyckte det var svårt att hitta något att ersätta alla mellanmål med. Går ju inte att äta yoghurt eller så till mellanmål, lchf känns som den fast lite lättare  :redface: Enligt den "kostfilosofin" finns det en del nackdelar med mejeriprodukter i kosten (kommer inte ihåg vilka).

Att frön ligger på nej-listan har jag för mig har något att göra med  att dem har något slags "skydd" mot att bli ätna, för då kommer det ju inte bli någon ny växt och detta inverkar negativt på kroppen (eller så var det någon annan som tyckte så...så jädra rörigt med vem som tycker vad*s*). Eller så var det så att frön är ganska mödosamt att samla in jämför med vilken näring/ energi dem ger, vilket skulle innebära att dem inte åt frön...

I övrigt tror jag dem är ganska lika, man kan väl äta mycket animaliskt fett fast man äter stenålderskost? Kokosfett, som många förespråkar, kan man väl också äta? Fast det är klart, tror dem förespråkar att man äter kokosköttet istället för oljan, eftersom det är mer "naturligt" (man pressade troligen inte kokosen precis när man lärt sig äta den lr något sånt...)

Jag är absolut inget paleoproffs, köpte en del intressanta böcker i ämnet för ett tag sedan men inte lusläst dem sen har jag säkert blandat ihop en del med annat man läser  :redface: Staffan Lindebergs Maten och folksjukdomarna är väldigt intressant läsning!  :smile:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2009.12.14 - 11:53:20 »

Jo, det finns ju olika riktningar även inom paleo. Men de stora gurusarna som Cordain och i Sverige Lindeberg, där är det fettsnålt som fan som gäller. T.o.m. magert kött.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #8 skrivet: 2009.12.14 - 12:19:14 »

Men borde dem (jägar-och samlarfolk) inte tagit till reda på allt som var ätbart på djuret dem fällde?! Fettet ger ju också energi och mättnadskänsla...!?
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2009.12.14 - 13:01:09 »

Visst. Det tror jag också. Men de (flesta) som äter paleo lyssnar ju på Cordain och Lindeberg, inte på oss.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #10 skrivet: 2009.12.14 - 13:04:14 »

Nog tror då i alla fall jag att människan åt allt som gick att äta på djuret, förmodligen krävdes det en del energi för att fälla bytet och då är det dumt att slänga sådant som kan ge energi.

Men att förespråkarna förordar en fettsnål diet tror jag har att göra med hur dagens samhälle ser på fett, den allmänna tron är att naturligt fett är farligt och att konstgjort/processat fett är bra. Antagligen kan de inte med gott samvete förorda naturligt fett eftersom de tror att fettet är farligt.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2009.12.14 - 13:11:35 »

Det finns en tråd på paleodiet.nu där någon påstår att Lindeberg faktiskt erkänt att det är så vid något tillfälle. Jag förstår mig inte på sånt (om det nu är sant). På sin sajt understyker han ju det där med lite fett. Varför i hela friden om han nu inte tror på det? Är det bara nån slags tävling alltihopa?

Man har ju hittat lämningar som visar att innan vi kunde jaga så stora djur själva, så tog vi benen av djur som större rovdjur fällt när de ätit färdigt, knäckte dem och åt märgen. Det är fett det.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #12 skrivet: 2009.12.14 - 13:57:38 »

Det krävs ganska mycket mod och ork att gå emot den allmänna tron, vilken den nu än må vara. Att förespråka en paleodiet är svårt nog i sig utan att dessutom förorda mer fett.

Ta bara alla bantningsdieter, där är det okej att utesluta nästan vad som helst, det är till och med okej att leva på näringspulver. Ingen icke-bantare höjer på ögonbrynet åt någon av dieterna, men om man råkar höja andelen naturligt fett så blir man genast påhoppad av alla.
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2009.12.14 - 14:08:43 »

Det är sant. Men frågan är varför gör man det alls då? Det är det jag inte begriper. Jag har väldigt svårt med detta att tumma på sanningen, i alla sammanhang. Jag kan förstå den som håller tyst, men inte den som halvljuger, om du förstår hur jag menar.  :flirting:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #14 skrivet: 2009.12.14 - 17:45:41 »

Jag förstår precis vad du menar och för mig är det lika obegripligt, men hur som helst så är det väl bättre att äta en lågfett paleodiet än en modern "konstgjord mat-diet" och jag tror det räcker för paleo-förespråkarna. Det verkar faktiskt som att paleodieten inte är riktigt genomtänkt, lite förenklat så bara motsätter de sig dagens konstgjorda mat och drar samtidigt med bla mejeri- och charkprodukter i fallet.

Mina tankar bara...  :confused3:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544