Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.25 - 22:16:12 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Boktips  (läst 14413 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« skrivet: 2009.12.03 - 19:03:15 »

Jag älskar böcker, så följaktligen läser jag en hel del. Skulle uppskatta om ni kunde lägga in lite tips på bra böcker! För även om det köps en hel del, så kan det ju hända att man har missat en massa. Så tips mottages tacksamt! Vad gillar ni att läsa, och varför?
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009.12.03 - 19:13:43 »

Att läsa var nog misst största intresse och nöje tills synproblemen gjorde det för svårt. Alltså, jag KAN ju uppenbarligen läsa, men det blir väldigt jobbigt att läsa sida upp och sida ner med löpande text, så som romaner ser ut. Nu läser jag mest facklitteratur. Det är lättare för mig när det är korta stycken, illustrationer o.s.v. som bryter upp sidan och gör det lättare att orientera sig. Som websidor!

Förut läste jag det mesta men hade en dragning till deckare. Brukade varva seriösa böcker med deckare så jag inte skulle bli helt fördummad. Gamla deckarfavoriter är Sjöwall/Wahlöö och en annan svensk som jag tror blivit lite bortglöm, Uno Palmström.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #2 skrivet: 2009.12.03 - 19:32:20 »

Uno Palmström är nog dessvärre väldigt bortglömd! Både jag och sambon kände igen namnet, men ingen av oss har läst något av denna författare. Tyvärr, kanske?
Jag tar fö gärna emot tips på bra facklitteratur också. Är det något ämne ni brinner för, så lägg ut böckerna här!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
esther
Sr. Member
****

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 305



« Svara #3 skrivet: 2009.12.03 - 20:48:12 »

Jag säger bara..Ranelid. Denna kontroversielle man och författare som tecknar kvinnoporträtt som ingen annan. Hans språk blommar och skapar nytt och som läsare är man (=jag) fullständigt fången. En och annan kort natt har det blivit...("bara ett kapitel till"...osv).
För den som inte läst honom förut skulle jag rekommendera "Bär ditt barn som den sista droppen vatten". Eller kanske "Kvinnan är det första könet".
Sen struntar jag fullständigt i om han bär läppglans eller inte... ;o)

Just nu läser jag Maj-Gull Axelsson. Boken ligger på mitt sängbord en trappa ner och jag minns inte titeln på rak arm. Men den är en slags släktkrönika och ett par tvillingflickor står i fokus. Och så blir det en och annan deckare mellan varven..

Vad läser du, Corny? *nyf*
Loggat
esther
Sr. Member
****

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 305



« Svara #4 skrivet: 2009.12.03 - 20:50:12 »

Hemul..ljudböcker då?  :smile:
Loggat
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009.12.03 - 21:12:08 »

Jag läser just nu

Mikael Niemi

Mannen som dog som en lax

Bara språkets krumbukter är behållning i sig. Jag kan tokskratta så där så det kluckar i hela kroppen, mannen frågar vad som händer i boken och jag svarar:
- Det är inget speciellt som hänt. Det är orden!

 :worshippy:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
esther
Sr. Member
****

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 305



« Svara #6 skrivet: 2009.12.03 - 21:23:39 »

Av Mikael Niemi har jag bara läst "Populärmusik.....". Varför kan man med fog fråga sig, för jag älskade den. Som du säger, Fjällmor..språket. Somliga dialoger är rent outhärdligt roliga även om grundtonen är ganska mörk och skrattet emellanåt fastnar i halsen. Jag sträckläste den en natt bredvid den sovande maken. Runt tresnåret (eller när det nu var..) bad han mig ganska irriterat att sluta garva eller gå och lägga mig nån annanstans.. :lmao:
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #7 skrivet: 2009.12.03 - 21:44:27 »

Vad läser du, Corny? *nyf*
Tack för boktipsen, esther! Får väl testa Ranelid, då! Om han nu är så bra! Något jag visserligen aldrig tvivlat på, men heller inte tagit mig tid att ta reda på...  :whistle:
Tack också Fjällmor för ditt tips! Mikael Niemi har jag heller inte läst, men jag har hört att han ska vara grymt bra!

Corny läser mest underhållningslitteratur (eller "skräpböcker", som jag kärleksfullt kallar det! Älskar skräp!). Men det måste vara bra och svängigt skrivet. Annars kan det va! Anledningen till att jag slukar skräpböcker, är att jag aldrig, eller iaf väldigt sällan, tittar på TV. Så mina "skräpisar" är andras TV, som jag ser det.

Förutom skräpisar, läser jag det mesta som man kan få tag på. Gillar bra böcker också... "Middlesex", av Jeffrey Eugenedis är en riktigt bra bok! Kan jag rekommendera!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #8 skrivet: 2009.12.03 - 21:45:58 »

Om ni gillar mörka dialoger, så kan jag tipsa om Robert Kangas. Den mannen har svart humor!  :lol:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2009.12.04 - 04:51:03 »

Här kan ni testa era bokkunskaper.
http://quiz.svd.se/?sTid=504
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2009.12.04 - 09:02:03 »



Corny läser mest underhållningslitteratur (eller "skräpböcker", som jag kärleksfullt kallar det! Älskar skräp!). Men det måste vara bra och svängigt skrivet. Annars kan det va! Anledningen till att jag slukar skräpböcker, är att jag aldrig, eller iaf väldigt sällan, tittar på TV. Så mina "skräpisar" är andras TV, som jag ser det.



Här är en till som oftat avstår tv.

Men du... skräpisar... alltså.. jag känner att jag inte går med på den uppdelningen av litteraturen längre. Likaväl som att en bra melodi är en bra låt oavsett genre är det så med böcker!

En bok som ger en läsupplevelse, oavsett orsak och oavsett genre är en bra bok...

basta (tror jag till och med)

 :snowhappy:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #11 skrivet: 2009.12.04 - 11:05:58 »

Svinhugg men just nu kommer jag inte på vad hon heter som skrivit den. Kan det va Kajsa Ingmarsson? Bra, rolig och lite annorlunda.
Loggat

Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #12 skrivet: 2009.12.04 - 11:10:02 »

Här kan ni testa era bokkunskaper.
http://quiz.svd.se/?sTid=504
Mina var visst väldigt små! Blir så när man inte läser nåt intellektellt!  :whink:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2009.12.04 - 12:09:40 »

Här kan ni testa era bokkunskaper.
http://quiz.svd.se/?sTid=504
Mina var visst väldigt små! Blir så när man inte läser nåt intellektellt!  :whink:

 :lmao:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
esther
Sr. Member
****

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 305



« Svara #14 skrivet: 2009.12.04 - 16:37:54 »

Jag är böjd att hålla med Fjällmor. Att skilja kvalitetslitteratur från "skräp" vill i alla fall  jag inte åta mig...  :cool:
Loggat
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544