Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 12:37:00 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 ... 6   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Äta obegränsat?  (läst 60763 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
knådarn
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 30


« skrivet: 2009.11.21 - 16:47:58 »

Jag är ny i LCHF-träsket och undrar hur mycket man egentligen kan äta på en dag? Hur många kalorier, alltså? Behöver jag ha koll, suck? Och svårt att äta begränsad mängd proteiner per dag, då nästan alla produkter innehåller protein? Mjölk, grädde, yougurt mm är ju oxå proteinkällor liksom mina favoriter; nötter.
Please, help me...
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009.11.21 - 17:15:16 »

Tjaba!  :wave:

Lite roligt att du frågar för jag har just en stor gnälltråd över att jag inte går ner i vikt.  :ninja:

Att döma av vad man hör så kan en del äta mycket och ändå gå ner. Det verkar främst vara killar även om det förekommer tjejer också. Andra måste hålla igen för att gå ner. Hur som så verkar de flesta numera tro att det nånstans hänger på kalorierna trots allt. Det kan ju vara så att en del ökar förbränningen och därför kan äta mera. Det är väldigt virrigt alltihopa! :pippi:

Hur som, det ar vanligt att man blir väldigt hungrig i början och äter väldigt mycket protein. Med tiden äter man mindre av sig självt (men inte nödvändigtvis tillräckligt lite :shy:). Hur som tror jag man behöver den där överätningsperioden. Kroppen vill nog ha all näring den kan få när det äntligen kommer ner bra saker i magen och de flesta märker nog att de bygger upp sig. Så ge det några månader och se vad som händer naturligt innan du börjar hålla igen.  :nod-yes:

Det är vad jag tror. Vad säger ni andra?

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
knådarn
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 30


« Svara #2 skrivet: 2009.11.21 - 17:22:13 »

Har ju under hela mitt vuxna liv levt light och fettfritt, så när jag då äter mina ostrullar, broccoligratäng med grädde (mums) osv osv, får jag ff dåligt samvete, min hjärna hänger inte med riktigt i min nya kost. Snart 2 veckor och saknar inte kolhydrater men skafferiet är fullt av denna vara, för resten av familjen.
Tarmen funkar bättre, korvarna glider fritt av allt fett  :biggrin1:
Jo, förresten. Frukt saknar jag. Finns det nån frukt som är mer tillåten än annan?
Thanks...
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009.11.21 - 17:26:29 »

Citron?  :lol:

Jag tror nog man kan äta lite frukt. Man behöver ju inte äta en HEL utan typ några apelsinklyftor på maten nån gång. Men andra menar att man inte ska göra det. Vem ska man tro på, tro på, tro på?  :crazy:

Med tanke på viktnedgången, är du tjej eller kille förresten?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
knådarn
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 30


« Svara #4 skrivet: 2009.11.21 - 17:32:50 »

tjej, 170 lång lite för tung...
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009.11.21 - 17:34:44 »

ja det låter vettigt Hemul.

för min del så åt jag helt obegränsat i nästan 1 års tid.. och tappade endå 25 kilo!  :lol:... i början åt jag som en häst!!.. men numera äter jag klart mycket mindre.. kroppen anpassar sig liksom efter ett tag... elelr så är det så att man lär sig att lyssna på dess signaler!  :blush:
   nu ska jag dock säga att jag stått still ganska länge i vikt... så jag ska prova såsmåningom att begränsa mängden mat lite. inte så att jag e hungrig!!! men begränsa lite mer än i dag.. bara för att se om det har någon effekt. dock skulle jag nog kalla det portionsbegränsning snarare än kalloribegränsning!  :nod-yes:.. eftersom jag inte räknar några kallorier.. och inte kommer göra det heller!

frukt... se om bär tillfredsställer dig!.. blåbär hallon och jordgubbar är ganska okey i mindre mängd!!.. men om man vill lyxa till det lite nån gång så dör man inte av en frukt heller!  :flirting:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2009.11.21 - 17:42:17 »

Citat
dock skulle jag nog kalla det portionsbegränsning snarare än kalloribegränsning!

Och skillnaden är...?  :lick:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2009.11.21 - 17:50:20 »

Skillnaden är att jag begränsar portionsstorleken lite.. och äter tills jag är mätt.. inte Övermätt... jag begränsar inte fettet på tallriken eller räknar ut en viss mängd kallorier som jag får äta varge dag.
kallorimåttet i sig tycker jag är värdelöst!!! vem har nytta av att veta hur länge ett ämne brinner i en ugn??! .. min kropp beter sig inte som en ugn!.. den känner skillnad på de olika födoämnena...  där är skillnaden!
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2009.11.21 - 17:57:13 »

Men mindre portioner innebär ju färre kalorier om sammansättningen är densamma.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2009.11.21 - 18:02:05 »

 :bang_head: ja iof! men skillnaden är att jag inte räääknar några kallorier! utan bara tar en mindre portion!.. kallorier bryr jag mig inte ett vitten om!  :kungfu: de är bara ett fiktivt mått.. som mäter hur länge något brinner i en ugn!..

men ok.. egentligen så blir det ju fätte kallorier iom att man äter en mindre portion!  :laugh:.. men jag begränsar mig inte till tex 1500 kallorier per dag eller liknande!.. utan jag begränsar min portion lite.. och skiter i kallorierna!  :nod-yes:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2009.11.21 - 18:17:32 »

Du "räknar" mängden mat istället. Det är ju samma sak.  :flirting:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2009.11.21 - 19:03:12 »

 :rolleyes:  :club:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #12 skrivet: 2009.11.21 - 20:30:08 »

knådarn, välkommen hit  :flowers:!

Jag känner så väl igen dina funderingar om mängden av mat och att man oroar sig för att man äter så mycket fett  efter alla år med lätta och dess kompisar...

Det är väldigt individuellt  hur mycket och vilka kålhydrater man kan äta.
Det är också lite olika om man siktar att gå ner i vikt eller "bara" må bra .

Rätt så snart  lär man lyssna på sin kropp , hur skumt det nu låter.
Man äter fört en rejäl överskott av protein, för man fattar ju inte hur mätt man blir av fett.

Räkna ingenting i börja, ät dig bara mätt, sedan om  inte går ner i vikt ( om det är det du vill )
kan du börja justera med något, men vänta lugnt och njut av maten !
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2009.11.21 - 22:01:41 »

bra sagt idalinda!  :clapping:

och knådarn. Välkommen hit!!  :flowers: :wave: (bättre sent än aldrig! :redface:)
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2009.11.21 - 22:06:30 »

Citat
Rätt så snart  lär man lyssna på sin kropp

Gör man? Kan nån tolka vad det betyder när kroppen säger "JAG VILL HA MEEER BEARNAISESÅS!!!".  :lol1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2 3 ... 6   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544