Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 16:33:36 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Nu ska här bantas!  (läst 15508 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2009.11.16 - 21:08:26 »

25 kilo är ju jättebra! Måste vara trist när det stannar upp. Går det bra från början förväntar man sig väl att det ska fortsätta gå som på räls. Förresten, det vet jag ju. Så var det med GI för mig. 17 kilo ner och så tvärtstopp.  :cry:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2009.11.16 - 21:19:56 »

ja precis!... känns ju tråkigt när det stannar av..  :shake_head: speciellt när man behöver bli av med en 25 kilo till!  :lick: då känns det extra tradigt!.. men jag har inte gett upp!!.. bara inte orkat hårdköra.. men LCHF är fortfarande det vi äter hemma!  :nod-yes: och det kommer inte att ändra på sig! vi mår så mycket bättre nu, både maken och jag!.. så därför kommer vi fortsätta äta så här... men jag skulle ju gärna se att lite fler kilon försvann!!!
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #17 skrivet: 2009.11.16 - 22:27:57 »

Kwidell, 25 kilo på ett år är skitbra!!! Det är dessutom en sån sak som kommer att hålla i sig iom att det har gått såpass långsamt som det gjort. För i "vanliga" bantningar så räknar man, som bekant, ett kilo minus per vecka. Och då räknar man också med att det ska hålla sig sen. För då har det gått långsamt och stadigt. Din viktminskning är ännu mer långsam och stadig. Tänk på det!  :cool:

Din kropp "vilar" nog bara lite för tillfället. Det kommer att fortsätta neråt. Helt garanterat!  :lol:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #18 skrivet: 2009.11.16 - 22:45:31 »

Problemet är ju att jag äter inte ett kilo ost om dan liksom. Jag äter ju inte så himla mycket, bara mer än jag får äta för att gå ner tydligen.
Ok, du snackade kalorier i en annan tråd här, och skrev att du åt 2000 kalorier per dag. 2000 kalorier är, efter vad jag har fått lära mig, det en kvinna behöver per dag om hon rör sig "normalt" för att hålla vikten. Alltså kanske det är läge att dra ner lite på kalorierna, då. 7000 kalorier ska visst vara ett kilo, och jag menar, hur fort måste det gå? Frågan är hur 17 man ska räkna kalorierna? Visst, fett innehåller fler kalorier än både kolhydrater och proteiner, men man ska ju må bra också. Jag tror lite grand på det där med blodgruppsdieter och sådan skit. Att man ska ha mest kalorier från en viss grupp av födoämnen beroende på vilken blodgrupp man har. Jag tror att det där har en grund iom barnalstring, och att vi ofta parar oss med, eller iaf dras till, människor med andra genetiska uppsättningar än oss själva. Ja, nu åkte jag ut på cykeln lite igen, men det bjuder jag på!  :laugh: Ni förstår säkert vad jag menar, trots allt!  :smile:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2009.11.18 - 16:49:42 »

 :inlove: tack för uppmuntran Corny!  :bearhug:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2009.11.18 - 21:50:19 »

I luv you guys  :inlove:

 :worshippy:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2009.11.18 - 21:57:07 »

Kom igen nu fjällmor! Äter du lite kalorier eller minns jag fel?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2009.11.18 - 23:17:06 »

Jag har missat att du frågat mig...  :shy: felåt!

Jag har ingen aning om hur mkt jag äter

 :blink:

Vill du jag ska kolla?

Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2009.11.18 - 23:34:28 »

Ja tack.  :smile: Jag minns att du åt max 1500 som sagt, men det var nog flera år sedan.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2009.11.19 - 09:04:38 »

Jag har ju aldrig egentligen räknat kalorier. Mer en följdeffekt av inmatning i minmat när jag behövt få hjälp med proportionerna då troligen. Det jag minns från då är att jag inte matade in smör till stekning, i kaffet och så, så det är nog inte helt rättvisande.
Vilket minne du har hemul, jag minns inte sånt alls...

En vanlig dag nu ser ut ungefär så här. Vi äter på bestämda tider och jag anpassar portionerna efter det. Att äta ett par gånger om dagen är inte min grej och jag har svårt att se at det skapar bra matvanor hos barnen i längden:

Frukost:
(Beroende på hunger!)
Kaffe med äggmjölk eller grädde
Om hungrig - en skål äggsmör
Om inte - en ostrulle med kanel till kaffet

Lunch:
(Beroende på hunger! Allt från ett litet kaffefat till skogshuggarportion)
Rester från gårdagen eller äggröra/omelett med tillbehör (bacon, svamp etc)

Mellis:
Kaffe med äggmjölk eller grädde
Om hungrig - en ostrulle med kanel till kaffet

Middag:
Rejäl mat oftast. Middagen är vår viktigaste stund i familjen, alla sitter och umgås och äter en längre stund. Här äter jag mig rejält mätt i nuläget. Funderar dock på Anna Halléns (gi-anna, kostgajden-Anna) Handflate-mått då jag går ner så långsamt och har så långa platåer... Vi får se.

Om jag tränat på fm blir jag hungrig på kvällsfika, annars inte. Ett tecken på att min kropp äntligen hittat tillbaka till aturliga signaler tror jag.

 :yeah:

Jag äter inget spannmål, inget socker, ingen potatis. Smakar ibland till helg/fest någon sötad bit (sötningsmedel eller det lilla sockret i en bit 70% choklad) men det är bara någon gång/mån. Kan någon gång ibland äta rostade rotsaker men oftast är det broccoli/blomkål/haricot verts eller vitkål. Eller inget tillbehör alls.

Jag har inte tid att räkna på detta, hoppas det är till hjälp ändå?

 :nod-yes:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2009.11.21 - 01:12:33 »

Tack. Det känns nästan som mer än jag äter, men det beror ju på hur mycket fett man öser på förstås.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2009.11.21 - 01:16:58 »

Jaha, förra helgens krabbfrossa resulterade i att jag gick upp det jag hade gått ner och allt är fortfarande inte borta. Ja, jag vet att det bara är vatten, men ändå. Inget kul.

Så, att trycka i sig en massa protein i form av krabba var ingen höjdare. Idag blev det istället falska viltbiffar med extra fett i form av beasås på 95 g smör (ni se att jag höll igen på 5 g där! :cool:). Till det stekta trattisar och ett glas australiensiskt rött. Gott, och inte övermätt för 5 öre.

Halva glaset kvar - skål!  :drink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2009.11.21 - 07:56:06 »

Skönt att det hjälpte dig

 :bearhug:

Hoppas vinet var gott!

(tillägg: jag slutade med alkohol och cigaretter i samband med lchf-start januari -07)

Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2009.11.21 - 17:04:38 »

Det var strongt! Tobak vill jag också sluta med, men alkohol behåller jag nog.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
frukaos
Newbie
*

Smörklickar: 3
Offline Offline

Antal inlägg: 24



Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2009.11.24 - 11:33:48 »

Jag har aldrig räknat kalorier i maten jag käkar. Mitt mål är att komma så nära noll när det gäller kolhydrater. I praktiken försöker jag hitta livsmedel med under 5% kollisar och så mycket fett som möjligt. Sedan äter jag tills jag är mätt. (Har på sistone gjort en pytt på Rättika, svamp och lite lök som jag gräddstuvar. Käkar lite kyckling eller likande till och det är supergott.)

Jag har gått ner ca 15 kilo på ett halvår men det har bromsat upp nu. Jag tror att det beror på att jag börjat träna mer intensivt.

Som jag fattat det så går du inte upp i vikt så länge du inte har insulin som snurrar runt i kroppen. Insulinet produceras när du får förhöjt blodsocker som i sin tur kommer från socker/kolhydrater. Det borde alltså vara skillnad på att äta 2000 kalorier skumtomtar kontra 2000 kalorier fett.

Hoppas du hittar din modell!
Loggat
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544