Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.19 - 08:46:04 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fin i fejan med kokosolja  (läst 92995 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« Svara #75 skrivet: 2011.05.07 - 19:54:03 »

Kokosoljan?

Nej, den där A-krämen..
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #76 skrivet: 2011.05.07 - 20:29:36 »

Jaha, sånt vet jag inget om. Helt borta på krämer och kosmetik och sånt.  :huh:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #77 skrivet: 2011.05.10 - 22:57:20 »

Nu har jag smörjt mina pergamentartade ben och armar med coccosfett i en månad  :shock: men inget resultat.
Ska jag använda lite vatten samtidigt för att den ska gå in i huden?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #78 skrivet: 2011.05.10 - 23:07:34 »

Mycket vatten och lite olja! Jag lärde mig av en expert (här eller på paleodiet). Gör det när du duschat och fortfarande är plaskvåt. Ta bara några droppar olja och sprid snabbt ut det med lätt hand. Sedan lufttorkar du. Vattnet gör att oljan sprids som en tunn film på huden. På riktiga problemområden som mina torra fötter kletar jag bara på oljan, mest för att jag inte orkar hålla på och blöta fötterna. Jag gör det innan jag lägger mig för att slippa få olja i skor och på golv. Lakanen bryr jag mig inte om. Blir inga fläckar i varje fall.

Alltså, det funkar inte 100 % på mig heller, men det lindrar besvären och sitter i fasiken så mycket längre än giftcremerna gör. Dem får man ju hålla på och kladda med en gång i timmen om det ska bli nåt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #79 skrivet: 2011.05.10 - 23:21:08 »

Tack för rådet!  :thumbsup:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #80 skrivet: 2011.05.10 - 23:32:06 »

Vet inte om det framgick, men du ska inte gnida in den alltså, bara sprida ut den.

Fast mina fötter är som läskpapper. Där sugs oljan in bara så jag lägger på rätt tjockt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #81 skrivet: 2014.09.12 - 00:13:50 »

Tänk att jag hittade den här gamla tråden. Snacka om sökninja.  :cool:

VET ni om att man kan blanda kokosolja i flytande tvål? Om det funkar med andra oljor, det vet jag inte. Misstänker att det faktum att kokosoljan är delvis vattenlöslig kan ha något att göra med att det blandade sig så bra. Den blandar sig ju fint med bärsaft också. Jag hade en flaska Garant Så klart (vilket urlöjligt namn!), värmde upp lite olja så den  blev flytande, hällde i den och skakade om flaskan. Det blandade sig helt och är fortfarande blandat efter ett par veckor. Tvålen ändrade utseende. Den var genomskinlig och gulaktig. Nu är den ogenomskinlig och vit. Har köpt ny tvål och ska testa att klämma i lite mera olja den här gången. Tänkte det kunde vara en hjälp mot "vinterhänder".
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #82 skrivet: 2016.05.15 - 23:33:14 »

Vill bara påminan om det här med kokosolja i flytande tvål. Glömde så klart bort det efter ett tag, men nu har jag haft en flaska på toa och en på diskbänken ett tag och mina händer är klart mindre torra.

Man kan ta sisådär en fjärdedel olja. Det smartaste är att värma oljan lite i en kastrull så den smälter och sen tömma i tvålen och vispa med en vanlig visp så det blandar sig. Tvålen ändrar färg och konsistens. När det är klart ser det ut som en kastrull med sperma faktiskt.  :biggrin1:

Det delar sig inte i flaskan om den inte får stå jättelänge och då delar det sig bara litegrann, räcker med att skaka om. Inga problem med att pumpen kläggar igen eller nåt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #83 skrivet: 2016.05.16 - 07:39:55 »

ah det här hade jag inte läst inna. bra tips, ska nog testa någon gång då. Fast det där med kastrull med sperma...  :puke1:

Å andra sidan ser en hink med tapetklister ut ungefär samma och det gillar jag att måla med :) (man kan blanda den med färg eller "ecoline" färgad bläck och då blir det underbart att måla med)
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #84 skrivet: 2016.05.16 - 09:48:52 »

Vet inte om det funkar med vilken tvål som helst, men det borde det väl. Satsen jag gjorde när jag skrev det där igår delade faktiskt på sig, det har inte hänt förut. Men det är bara att skaka flaskan lite innan man tar, så ingen katastof.

Hur som är det här mycket enklare än att komma ihåg att smörja händerna varje gång man tvättar sig och inget kladd heller.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #85 skrivet: 2016.05.17 - 00:31:32 »

Det är inget dåligt tips alls. Jag smörjer mig med kokosolja efter bastun för att slippa värsta klådan. Men jag ska testa varianten med kokosolja i handtvålen.

Jag behöver dessutom dryga ut min svindyra luktagott från Bodyshop. Kokosolja ska jag prova med.

Dottern gör inpackningar till håret med kokosolja. Hon har jätte vackert hår. Konstigt, för när jag försöker sån inpackning ser det bara fett ut. På hennes hår går det in i hårstråt på ett helt annat sätt än på mig. Men hon har ju pigment i sitt hår. Det har inte jag.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #86 skrivet: 2016.05.17 - 02:04:35 »

Har inte provat med annan olja, men misstänker att kokos är lättast iom att den är "delvis vattenlöslig". Dessutom har jag gott om det.

Har inte provat att duscha med tvålen, men det borde väl gå. Tycker flytande tvål är allmänt jobbigt, men speciellt i duschen. Fast jag har fortsatt att tvätta mig med svamp som jag lärde mig när armen var svår att använda, insåg nämligen hur bra det var, sparar både tid och tvål!  :biggrin1: Med svamp borde det ju bli mindre kladd med flytande tvål. Ska testa.

Har använt Willys Så klart-tvål förresten.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #87 skrivet: 2016.05.18 - 00:11:04 »

Willys? Jag köper Så klart balsam på Mathem eller Ica.

Kokosolja är nog det som går lättast in i huden också. Det lämnar inte en tjock fet hinna efter sig. Fast jag funderade lite och insåg att det inte funkar här hemma hos mig. Vi pumpar ju ur två såna flaskor på några veckor här. Alla som tvättar händer titt som tätt. Nä, jag får nog ha det i min lilla privata tvålpump då. Vi köper vilken tvål som helst i refill, eftersom det går såna mängder här hemma. Däremot fuskar jag och drygar ut dem med lite vatten. Då räcker den längre och man blir lika ren.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #88 skrivet: 2016.05.18 - 06:57:27 »

Säljs Axfoods egna märken av andra kedjor också?

Jag är bara glad att hitta nån användning för kokosoljan så jag slipper slänga den (igen). Men ska man köpa är det så klart dumt att slösa bort den på ungar och karlar som är mjuka ändå.

Det är en dum grej med flytande tvål, att det är så odrygt och att man får för mycket i ett sprut. Duscha med flytande tvål tycker jag är jättesvårt, går ju åt massor på borsten t.ex för att den inte hamnar där den ska. Men vanlig hård tväl räcker det ju med ett tag med borsten eftersom allt hamnar på borttopparna.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #89 skrivet: 2016.05.20 - 21:18:10 »

Du måste så klart ta tvålen i handen först och sen fördela den på topparna på borsten.  :rolleyes:

Men jag håller med dig, det går onödigt mycket tvål i de där dumma pumparna. Axfood? Det står Garant på flaskan. Är det samma?

Hinner kokosoljan bli gammal för dig? Jag och dottern använder massor. Killarna har inte fattat kokosoljans förträfflighet ännu.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544