Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 14:52:09 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: alkohol i matlagningen  (läst 23529 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2009.11.07 - 17:22:18 »

Jag vet inte om jag har någonsin använt alkohol i matlagningen, men jag ser titt som tätt recept
där man ska har 1-2 msk vin eller annat, ibland 1 dl .
Jag har fattat att alkoholen avdunstar under matlagninen så ungarna blir inte berusade av såsen :whink:,
men vilken funktion har det  i matlagningen ?

och hur kan jag ersätta den om jag inte har hemma det som står på recept.

Vi använder ytterst lite alkohol hemma hos oss, pga att makens pappa var alkoholist.
Vi har någon flaska  så att man kan ta ett par msk  konjak när man är förkyld, eller liknande.
men vi dricker inte vin till maten alls. Jag kan ta ett glas hos någon på en fest, maken tar hällst inget.


Kan vitvinsvinegär eller liknande saker ersätta vin i matlagninen ?
Loggat
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #1 skrivet: 2009.11.07 - 18:18:43 »

Finns matlagningsvin, både vitt o rött som ger "vinsmaken" men helt utan alkohol. Köper mina på ICA
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2009.11.07 - 18:25:40 »

Eller köp en flaska vin och frys i portioner, istärningar eller större. Det ska jag förresten göra själv också.

Vin är förstås krydda, men i större mängder så mörar det även. I riktig coq au vin och boeuf bourguignon är den enda vätskan vin...  :inlove:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009.11.07 - 18:37:54 »

matlagningsvin använder även jag i såser och grytor! blir jättegott!  :lol: så det kan jag rekomendera!  :nod-yes:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2009.11.07 - 20:27:22 »

krydda och mörande effekt alltså, ok, jag har blivit lite klokare.
Matlagningsvin på ICA, det ska jag leta mig fram, när jag nästa gång hittar en recept som kräver vin , tack för tipset !

OM ni inte har vin hemma och gärna skulle vilja laga maten med vin i receptet, finns det någon ersättning ?
Kan man alltså byta den mot något annat flytande ?
Jag fattar att man får en annan smak och karaktär, men GÅR det att byta till tex. vatten för att kunna laga maten ?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009.11.07 - 22:47:31 »

Nej!  :fork_off:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2009.11.07 - 22:49:01 »

Nåt du kunde prova annars är sherry och portvin. Det står sig länge och i kylen ännu längre. Man kan köpa halvflaskor. Sherry är gott i många soppor, särkilt fisk och skaldjur och nässelsoppa och portvin är fint i sås till mustiga kötträtter men kan även funka till kyckling.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #7 skrivet: 2009.11.07 - 23:21:40 »

Är det bara någon dl eller liknande, kan du med fördel ha i vitvinsvinäger och lite vatten istället för vinet. Det blir helt ok smakmässigt! Ska du laga större mängder, och det verkligen krävs vin, så finns det ju 25 cl flaskor på Systemet. (Dock inte fredag eftermiddag!  :whink:) Rödvin hade jag dock aldrig ersatt med vare sig vinäger eller matlagningsvin från ICA.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
TPC
Jr. Member
**

Smörklickar: 4
Offline Offline

Antal inlägg: 55


« Svara #8 skrivet: 2009.12.23 - 05:34:47 »

Den främsta anledningen till att man lagar mat med alkohol är för att en del smakämnen är bara lösliga av alkohol, på samma sätt som det finns vattenlösliga och fettlösliga smakämnen. Frigör man dessa så kan man tillföra en hel del interessanta smakämnen till en del maträtter. Sedan tillkommer ju smaken av själva drycken också, vilket ofta kan vara positivt.

Dessa smakämnen kan man altså inte frigöra med hjälpa av matlagningsvin och liknande eftersom det inte är tillräckligt mycket alkohol i. Så dessa används bara för att ge det senare, smaken av själva drycken. Det är i och för sig inte fel, men det är synd att behöva gå miste om de alkohollösliga smakämnena, eftersom de kan tillföra mycket till en maträtt.

Ni kanske har sett att saker som t.ex. flytande vaniljextrakt alltid innehåller alkohol. Detta är på grund av att en del av de viktigaste smakämnena i dessa bara kan lösas av alkohol.

Här är lite tips/fakta:

Vin i såsen kan ge en fördel, inte bara på grund av smaken det tillför, utan även på grund av syrligheten. Detta för att det hjälper såsen att tjockna utan mjöl, vilket är bra för oss lågkolhydratare. Det tar lite längre tid innan det tjocknar än med mjöl, och det är inte fel att ha lite extra fett i också. Men det är väl inget problem för oss på det här forumet?  :whink:

(Man kan få samma effekt med något annat som är syrligt t.ex. lite vinäger, men ta inte för mycket om du tar vinäger, eftersom det kan ge en stark bismak då som inte är god. Men i mindre mängder kan det snarare tvärtom göra smaken bättre. Jag har en matsked äppelcidervinäger i mina såser ibland, det blir rätt gott.)

Man bör inte använda stark alkohol om man inte tänker göra en flamberad maträtt. Om man ska göra något flamberat så bör man ta av det från plattan innan man tillsätter vinägern, eftersom det är risk för att alkoholen självantänder för tidigt annars. Vin räknas inte som stark alkohol..

All alkohol försvinner inte när bara för att det tillförs värme, även om det mesta görs det. Och det går inte på ett ögonblick heller. Så ska man servera såsen till barn så bör man nog se till att såsen kokar ett tag efter att alkoholen har tillsatts. Efter kanske 5 minuter så bör det ha försvunnit så mycket att det inte är någon som helst fara, men det finns kvar spårmängder ändå.

För övrigt så gjorde jag en tomatsås med alkohol i som jag såg på ett matlagningsprogram en gång. Det blev bland det godaste jag har ätit. Receptet finns på programmets hemsida (på engelska): http://www.foodnetwork.com/recipes/alton-brown/pantry-friendly-tomato-sauce-recipe/index.html

Det var innan lågkolhydratstiden som jag gjorde det, och receptet är inte lågkolhydrats-anpassat. Men man kanske kan hoppa över sockret och inte ta så mycket varje gång? Passar utmärkt i alla situationer där man i vanliga fall använder t.ex. krossade tomater, tomatpure eller likande, och det tillför väldigt god smak. Tar ett tag att göra, men man kan ju göra mycket på en gång och spara. Det kan ju vara något att testa om man aldrig har lagat mat med alkohol förut.

Om man föredrar så går det även att se på avsnittet av matlagningsprogrammet på youtube, om än i lite dålig kvalitet (även här på engelska, ej textat).

Första halvan - http://www.youtube.com/watch?v=PA7Fkk5eGM0
Andra halvan - http://www.youtube.com/watch?v=xJ0-iFAzYvg
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2009.12.23 - 05:39:48 »

Wow! här var det någon som var kunnig!  :worshippy: :worshippy: en smörklick kommer som tack för tippset med vin i såsen!  :flowers:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
TPC
Jr. Member
**

Smörklickar: 4
Offline Offline

Antal inlägg: 55


« Svara #10 skrivet: 2009.12.23 - 05:44:46 »

Oj, det var någon mer som var uppe tidigt.  :sleep:

Här har jag suttit en bra stund och redigerat inlägget och lagt till mer information. Trodde inte någon annan var vaken. Läs gärna igen så du inte missar det nya jag lade till.
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2009.12.23 - 05:53:53 »

 :lol: jo uppe med tuppen du vet!  :flirting:... Nä inte en chans!.. jag e nog en av jordens mest morgontrötta individer.. men just nu så Jobbar jag natt.. därav sitter jag här och hänger lite.  :lick:.. blev glatt överraskad av att se andra vakna vid denna tiden!  :wave: är ju såt trevlig med sällskap!  :inlove:

den där tomatsåsen verkar inte helt fel..  :thumbsup:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2009.12.23 - 10:03:31 »

Alkohollösliga smakämnen - ja så måste det ju vara. Det har jag aldrig tänkt på trots att jag är gammal brännvinskryddare.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #13 skrivet: 2009.12.23 - 19:19:23 »

Vilken informationskälla du är TPC ! du fick en smörklick av mig med !!
Loggat
Affe
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 431



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2010.01.13 - 12:43:01 »

Och inte minst är alkohol fett lösligt  :cheers: själv tycker jag om matlagningsvin dvs ett glas medan jag lagar maten... som Hemul sa en riktig fransk gryta har nästan uteslutande vin i....
Affe
Loggat

Kasta aldrig sten i glashus utan att ha hjälmen på
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544