Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 09:35:22 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kokosolja för huden  (läst 23152 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2009.10.31 - 18:35:52 »

Vi har konstiga namn på våra forum. Vissa saker passar liksom ingenstans. Förslag mottages tacksamt...

Jo, jag ville bara berätta om min nya rön vad gäller att smörja sig med kokosolja. Jag har ju haft "köldeksem" på händerna i många år. Det förbättrades gradvis av kosten, men efter 2 år stannde förbättringen upp. Kvar var ett ett mindre område på "kanten" av ena handen och uppåt handleden som fortfarande blev torrt och sprack när kylan kom.

Förra vintern satt jag och smorde hela tiden med IKEAs handcreme, som är ovanligt effektiv men giftig. Det lindrade men tog ju inte bort problemet. I år körde jag en radikal kokoskur när problemet dök upp. Har ju lärt mig att man ska smörja tunnt på våt hud för att det ska gå in, men det räcker inte. Man orkar ju inte genomföra den processen ofta nog heller. Jag satt framför TVn en kväll och smorde hela tiden det där området med kokosolja. Rejält! Så fort jag la märke till att oljan gått in/kletat av sig så kladdade jag på mer. Att man kletar gör ju inte så mycket iom att oljan är färglös och inte härsknar. Har aldrig märkt några fläckar på kläder eller så, men man kanske inte ska ha sidenblus... :flirting:

Hör och häpna - nästa dag var det torra borta. Allt som återstod var själva sprickorna och de läkte inom 2 dagar med fortsatt oljning. Sedan har jag fortsatt, men i mer måttlig mängd. Har en liten suffléform med olja stående framför skärmen. Då och då smörjer jag de utsatta områdena, men inte lika flödigt som tidigare, gnuggar in det liksom. Faktom är att oljan går in även om man kan se att det blir en tunn hinna kvar på huden. Kanske inget man vill göra över hela kroppen, men med problemområden funkar det ju.

Det här var väl nästan 2 veckor sedan och handen är forfarande alldeles fin. Så jag tänker fortsättat hela vintern. Inspirerad av detta började jag också smörja ansiktet innan jag lägger mig. Men då gör jag enligt rekommendationerna, är plaskvåt och tar minimalt med olja och bara sprider ut det med lätt hand. Än har jag inte kännt av några sträva vinterkinder.  :smile:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009.10.31 - 18:53:17 »

 :thumbsup: :thumbsup: låter ju jättebra ju!!! ska prova om detta hjälper mot min psoriasis också.. det kan ju i alla fall inte skada!  :flirting:

vetu.. jag läste fel i rubriken.. jag tyckte det stod Kokosolja för HUNDEN!!  :laugh:  :pippi: :lol:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2009.10.31 - 19:02:39 »

Det är säkert också bra! :vovve:

Jag skrev så långranding att det kanske inte framgick, tricket var alltså att fullständigt hälla på olja att par dar, mätta området med olja, och sedan underhålla. Smörja vanligt har jag testat förr och det räcker inte. Hoppas det hjälper mot psoriasisen också! Det vore ju toppen.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009.10.31 - 19:13:11 »

ja visst vore det undebart!  :inlove: .. ska prova!.. oc komma ihåg att fullständigt dränka kroppen med kokosolja!!. :nod-yes: .. det är vad jag brukar göra med salvorna endå.. så det blir inte så stor skillnad!  :lol:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2009.10.31 - 19:34:30 »

Du skulle ju kunna prova på ett begränsat område först kanske. Så du inte halkar på parketten och slår ihjäl dig, menar jag. :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009.10.31 - 19:54:03 »

 :lmao: ja inte tänker jag smörja in fötterna inte!.. nä ska nog testköra på händerna till att börja med... de har även blivigt känsliga för köld.. efter att psoriasisen spred sig dit!.. så numera måste jag skydda dem så fort det blir lite kyla i luften.. annars blir de röda och svullna och spricker upp i kliande små sprickor!  :tongue_wag:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2009.10.31 - 19:58:44 »

Ja, händerna är bra för de är lätta att komma åt också.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2009.10.31 - 20:03:44 »

 :laugh: ja det har du rätt i!  :yeah:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2009.10.31 - 20:56:20 »

Jag gjorde fötterna igår, fast med Försvarets hudsalva, bara en gång, och det var inte alls lika smidigt.  :strut:

Nä, nu måste jag baka!  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2009.10.31 - 22:26:05 »

men.. tog du inte på dig några strumpor efter att du smörjde fötterna då?  :confused3: annars blir det ju som att ha egen skridskobana hemma!  :laugh: .. ett tipps är att smörja fötterna ordentligt och sedan ta på ett par strumpor, för att sedan krypa till kojs!.. då blir fötterna lena och mjuka dagen efter!
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2009.10.31 - 22:30:02 »

Jodå, jag hade både strumpor och tofflor. Men arméns salva är inte så hal och går in jäkligt fint. Fårtalg. Hade glömt hur bra den var. Men nu syftade jag mest på problemet med att komma åt.  :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2009.10.31 - 22:42:43 »

 :smack_head: jasså! var det såååå du menade!  :laugh:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #12 skrivet: 2009.11.01 - 09:07:38 »

Jag brukar blanda lika delar kokosolja, sheasmör och aloe vera, det blir en helt suverän kräm att använda både till hud och hår! Sambon brukar ha problem med eksem på vintern och sheasmöret fungerar perfekt mot det, man nästan ser hur eksemet försvinner.  :shock:  :smile:

Försvarets hudsalva innehåller BHT:neutral:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2009.11.01 - 15:55:49 »

Fan också! Tanten på apoteket stod och slog upp allting, men det hoppade hon visst över.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #14 skrivet: 2009.11.01 - 19:01:02 »

Allt går ju att tolka lite olika, mycket beroende på hur texten man läser är vinklad.  :neutral:

Men annars är ju försvarets hudsalva väldigt effektiv, det måste jag erkänna.  :nod-yes:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544