Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.25 - 22:22:42 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Guess what I've got!  (läst 24966 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2009.10.12 - 13:53:16 »

 :laugh: ja nog e det typiskt alltid!
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2009.10.12 - 14:01:08 »

Jag ska göra en tråd om den grejen. Det är en tränings/rehabpryl som jag blev helt fascinerad av. :dribble:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2009.10.15 - 20:13:20 »

Nu har den kommit. Den ser rätt OK ut. Insatsen är i glaserad keramik, inte i rå lera som jag trodde. Höljet är som en dubbelväggig kastrull i aluminium.

Jag har bytt kontakt och kört mejseln i tummen i vanlig ordning. Fy fasiken vilka sladdar de har i England! Den kändes alldeles styv och konstig, så där som våra blir när de är gamla och torra. Isolering är i nästan spröd plast som man kan riva bitar av med fingrarna när man väl fått hål på den. Hua.  :eek:

Har högrev i kylen, så jag sätter nog på ett provkok kalops innan jag lägger mig så får vi se om det blir mörare än vanligt.  :crazy:

En sak står redan klar för mig. Den är ganska låg. Jag tror inte en hel kyckling ryms, utan man får nog stycka den. Maten måste nämligen täckas helt med vätska och så ska man lämna 2 cm skvimpmån. Så visar den sig vara så suverän som folk säger. Så blir det nog till att köpa en 6.5 liters också - till mitt enpersonshushåll. Jag har 3-4 kg högrev. Använde jag gjutjärnsgrytan kunde jag ju göra allt och lika mycket till på en gång. Det är mycket underligt att de flesta slow cookers är så små. Gör man långkok har man väl inget emot rester.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2009.10.16 - 05:44:01 »

Nu står den och puttrar på diskbänken. Nåja, puttrar var väl att ta i. Man ser inte en rörelse i vattnet efter 1 1/2 timme, men det ska nog vara så. Känns helt sjukt.  :lol1:

Lyckades trycka i 1 1/2 kg högrev skuret i bitar, en bautamorot, 2 lökar och ett mindre märgben. Inte så illa ivf. Det blir uppåt 10 portioner till mig det.

Den är rätt snygg faktiskt. Det där gråa runt kanten är inte plast som jag trodde. Det är brämet på keramaikinsatsen som är gråglaserad. Insatsen är fin för sig själv, snygg att ställa på bordet och servera ur. Nackdelen är att den inte tål varken mikro eller vanlig ugn (men maskindisk). Det var ytterst fånigt, tycker jag. Hade varit utmärkt som ugnsform.

Nu ska jag sova bort en del av dagen så får jag se om köttet är mört när jag vaknar. :lick:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2009.10.16 - 15:51:27 »

Rapport från en crockpot fortsätter.  :tongue:

När jag vaknade hade bitarna krympt ihop sådär som de gör när man kokar den. Spadet var fortfarande helt klart och inga bubblor. Jag kan bara upprepa: sjukt!  :lol:

Jag lät det ändå fortsätta koka för jag hade bestämt mig för 12 h. Har lyft på locket rätt många gånger också och har lärt mig att om man gör det mer än ett par gånger så ska man lägga till 20 minuter för varje gläntning.  :nono:

Jag är helt fascinerad av att det bara står där, utan att bubbla, ånga eller ens dofta speciellt mycket och blir kokt! Återkommer med smakutlåtande senare i kväll. Nu ska jag stänga av manicken och ge mig ut på jakt efter mer billig högrev. Den var väldigt fin nämligen, kraftigt marmorerad med tjocka fettiga stråk av bindväv. Har mest köpt irländsk högrev på Willys senaste åren och den är nästan enbart "rött kött".

Just ja, jag sa ju att köttet måste täckas med vätska. Det är FEL! Måste ha gällt just det receptet. Har kollat en massa slow cooker sajter nu, och man kan koka helt utan vätska om man vill. Så man kan alltså göra grytstekar precis som vanligt. Bryna på dem, flytta över i grytan och slå på lite vätska på botten. Har en gammal fransyska i frysen som nog blir nästa offer. :clapping:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
pitch
Full Member
***

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 184


Jag och mitt hår


« Svara #20 skrivet: 2009.10.16 - 16:57:42 »

Ledsen att jag kommer med en neg:ig kommentar men är  inte funktionen med denna gryta samma som att låta en vanlig gryta stå på låg värme på spisen eller   :confused3: ???
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2009.10.16 - 17:31:34 »

Om man är lycklig nog att ha en spis som kan ställas in på så låg värme så blir det säkert liknande. När jag kokar buljong brukar jag ställa en 10-litersgryta på lilla plattan och sätta den på ettan. Efter några timmar kokar den.

Som jag fattar det är fördelarna dels att det köttet inte kan bli överkokt eftersom värmen aldrig går upp så högt och dels att värmen bir väldigt jämn i.o.m att den kommer från slingor i kastrullens väggar istället från bara från en sida som med en kastrull. Ska vara energisnålt också. Min crockpot är på 175 W, om jag minns rätt. Det måste ju vara vad den drar på "trean" då. Så på ettan är det väl jämförbart med en glödlampa.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
pitch
Full Member
***

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 184


Jag och mitt hår


« Svara #22 skrivet: 2009.10.16 - 18:41:24 »

Vill du få ner effekten på en vanlig gjutjärnsplatta kan du ju köra med "mynt-tricket".
Minska kontaktytan mellan platta och kastrull genom att lägga olika antal mynt mellan platta och kastrull. Inte det mest energisnåla alternativet men det fungerar om man har för varma plattor  :nod-yes:
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2009.10.16 - 18:49:12 »

  :thumbsup: undrar om det funkar lika bra om man har glaskeramikhäll tro?  :flirting: :laugh:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2009.10.16 - 18:56:50 »

Mynttricket är ju inte direkt kostnadseffektivt. Man skulle ha vedspis!  :tongue:

I vårt kollektiv ska vi ha eget kraftverk. Både vind, vatten och sol. Visst?  :flirting:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2009.10.16 - 18:58:54 »

Och så ett jättestort ekorrhjul som driver en generator. Där kan vi ha idalinda. Bara att hänga en morot på en pinne framför näsan på henne. :lmao:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2009.10.16 - 19:03:22 »

 :lmao:  :nod-yes:  :thumbsup:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2009.10.16 - 23:07:04 »

Jo, nog blev det mört och gott alltid.  :nod-yes: :inlove:

Nästan mest fantastiskt - rent och prydligt i köket, inga svårdiskade grytor och pannor, inget matos.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2009.10.16 - 23:38:34 »

 :thumbsup: :clapping:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
pitch
Full Member
***

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 184


Jag och mitt hår


« Svara #29 skrivet: 2009.10.19 - 11:11:55 »

Jag har just kommit på hur man själv kan göra en stor crockpot av relativt vanliga komponenter. Idén har jag snott från bryggeri-entusiaster.

Det som behövs är en stor plasthink med lock, typ såna som säljs för vin/öl-bryggning.
Ett kärl för själva koket som ryms i hinken.
Ett doppvärmarelement från en vattenkokare. Detta bör vara en vattenkokare med kontakt till som kan kopplas till en typ datorkabel (bild)
En dimmer som klarar 10 A eller en "Universal Thermostat".
Bubbelplast, liggunderlag, frigolit el dyl för isolering.

Skruva loss doppvärmarelementet från vattenkokaren. Mät hur stort hål som behövs borras upp i plasthinken för värmaren. Har för mig att många element ska ha ett 32 mm hål men mät för säkerhets skull.
Borra upp hålet med en hålsåg eller liknande så att värmeelementet hamnar några cm ovanför botten av hinken.

Skruva fast värmeelementet med de packningar som den hade i vattenkokaren.

Fyll hinken med vatten utan att koppla in sladden och låt den stå ett par timmar för att vara säker på att den håller tätt. Testa därefter att värma vatten under uppsikt tills det nästan börjar koka.
Nu har vi ett stort vattenbad som vi kan sänka ner ett kokkärl i eller varför inte en vacuum-förpackad stor stek som får flyta runt i hinken.

Dimmern har som funktion att reglera effekten till värmeelementet så att köttet får en lagom tillagningstemperatur. Ställ in rätt effekt med hjälp av en temometer.
Vill man lägga ut lite mer pengar kan man köpa den ovan nämda termostaten istället som automatiskt reglerar tempen i kärlet.

Isolermaterialet ska användas för att effektåtgången inte ska bli så hög (dyrt) samt att det inte ska bli så varmt i köket. Ställ hinken på en bit frigolit och vira in den med bubbelplast/liggunderlag eller annat isolermaterial.

Hoppas ni förstår denna manual annar får ni hojta till.
Lycka till!
Loggat
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544