Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 13:07:33 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Växtbelysning, vad ska man ha?  (läst 70088 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #75 skrivet: 2012.10.08 - 20:29:42 »

kläder kan man ju ge till frälsningsarmeen eller myrorna eller sånt. det jag har svårt att sälja ger jag till "kretsloppsaffären". myrorna hos er tror jag.

Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #76 skrivet: 2012.10.08 - 20:33:07 »

Jag hade 3 par Sköna Marie, typ Schollstofflor. Jag gick sulan sned och fick ont i foten av dem så jag köpte nya. Men de gamla var ju inte slitna EGENTLIGEN, så bäst att spara dem. Suck.  :sneaktongue: Nu ryker alla tre paren. Har ju insett att såna tofflor är döden för mina fötter.

Apropå skor så är moderna skor skit. Hittade för ett par år sedan ett par Meindl-kängor på vinden. Från samma år som skidorna och det antagligen. Jag minns att jag provgick dem här i stan, sen gick jag väl och la mig och blev sjuk. Blev ju jätteglad att hitta dem och tänkte att jag kunde ha dem som vinterskor, skiter väl jag i om det ser lite överambitöst ut i stan. Första gången jag hade dem på mig trodde jag en påse eller nåt fasnat i ena foten. Det var sulan som hängde lös! Den där plastskiten de bygger upp sulan av hade torkat och var som pulver! Hade de varit från 60-talet eller äldre hade de varit lika fina som när jag ställde upp dem på  vinden. Såna kängor kostar flera tusen och materialet förstör sig självt.  :puke1:

http://www.naturkompaniet.se/Manufacturer/Default.aspx?id=7321&search=true
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #77 skrivet: 2012.10.08 - 20:41:00 »

jag vet.. irriterande värre! bra kvalitet går inte heller att betala, även om man så gärna VILL och vet man besparar i längden men det är en för stor summa att hosta upp.
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #78 skrivet: 2012.10.08 - 20:43:02 »

De hade givetvis hamnat i garderoben, här slängs inget i första taget, så ni kan få se. Och nej, det går inte att limma fast sulan. Den där massan smular sönder bara man petar på den. Man ser smulor runtomkring fast jag försökte vara försiktig.


* meindl.jpg (75.87 KB, 981x843 - visat 620 gånger.)
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #79 skrivet: 2012.10.08 - 20:44:10 »

jag vet.. irriterande värre! bra kvalitet går inte heller att betala, även om man så gärna VILL och vet man besparar i längden men det är en för stor summa att hosta upp.

Tycker man borde kunde förvänta sig bra kvalité för runt 2500:- som de verkar ligga på i dagens penningvärde.  :sneaktongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #80 skrivet: 2012.10.08 - 22:21:00 »

Jo. Mejla fabrikanten... Kanske en skomakare kan sätta under en ny sula?
Loggat



Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #81 skrivet: 2012.10.08 - 22:50:08 »

Det kan ju faktiskt vara så att hemulen skaffar sig en gammal bilskrutt och slänger in skidorna där  :crazy:. Sen så tycker jag hemulen har varit en ekorre!    :whistle:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #82 skrivet: 2012.10.08 - 23:08:57 »

Hemulen lever på under 10000 i månaden. Det blir inga bilar. Ekorre, jo kanske.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #83 skrivet: 2012.10.09 - 00:33:17 »

Det var synd på så fina kängor!  :sad: Är du säker påa tt de tinte går att göra något åt dem? Ovanlädret är säkert helt ok. Jag tycker du ska ta dem till en skomakare och fråga. Du kan ju inte få mer än ett nej. Så fina kängor förtjänar ett längre liv.

Hos oss kan man ringa kyrkan så kommer de och hämtar sånt som ä'r helt och rent. Möbler med. Det är inte kul att slänga hela och fina kläder bara för att de inte passar.

Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #84 skrivet: 2012.10.09 - 01:02:43 »

Har inte hört om nåt sånt här.

Nä, det är flera cm sån där massa mellan själva skon och sulan. Ett tag tänkte jag spara sulorna, för jag har ett par gamla men nya militärkängor som bara har lädersula jag har tänkt lämna in för att få gummisula på, men de hade säkert inte passat ändå och jag tror det hade varit svårt att få dem rena från resterna av massan. Det verkade ha skett någon slags förening. Det var såna där hårda Vibram och jag gillar inte dem ifv.

Så ni ser, året jag blev sjuk var ett år jag trodde jag skulle vara väldigt aktiv.  :sneaktongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #85 skrivet: 2012.10.09 - 01:18:10 »

Massa hit och massa dit! Masa dig du till skomakaren och låt honom kika i alla fall. De är fantastiskt flinka med att fixa till skor. Han har säkert ny sån där dämpning att sätta dit också, och sen en ny sula på det. Den gamla massan skrapar han bara av så att det bara blir själva skon kvar.

Eller....jaha, nu läste jag igen. Du gillade inte den kängan? Ja dåså. Kasta skiten.

Känns det tufft fortfarande att det inte blev som du trodde?  :worried: :there:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #86 skrivet: 2012.10.09 - 02:10:54 »

Jo, det är klart att det gör. Det är rätt läskigt att hitta saker som är från ett annat liv liksom. Jag har gjort mig av med de båtgrejer jag hade kvar utom ett par ankare som ingen jag kände ville ha. Synd att slänga, får väl bli blocket i vår. Skidorna kunde jag också göra mig av med, för de kommer aldrig att bli använda. Klart det rör upp känslor när man påminns om att man hade ett helt annorlunda liv.

Kängorna är redan i soptunnan. Kanske har du rätt att det går, men det kostar säkert rätt mycket i så fall. Och de är inte direkt barefoot. Var styva som slalompjäxor att gå i det lilla jag hann prova innan underredet lossnade. Däremot ska jag göra nåt åt de där gamla militärkängorna bara jag lokaliserar dem. Jag tror de kan bli rätt sköna med en tjock men inte så hård gummisula och jag vet att det finns en riktig skomakare här i stan, så jag ska ta dem dit. Det är såna där med en hel plös liksom, fastsydd hela vägen. Ska bli helt vattentäta om man fettar in dem ordentligt. Har en känsla av att kängorna var bredare i lästen på 40-talet också.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #87 skrivet: 2012.10.09 - 02:51:48 »

 :sad:

Jag har en jobbarkompis som skilde sig för en massa år sedan. En uppslitande historia som han mådde hemskt dåligt av länge efteråt. Han klarade inte av att ta hand om en massa flyttkartonger som hans ex pådyvlade honom, så under en massa år hade han de där kartongerna i sitt vardagsrum. Bara för att han inte mäktade med att kolla igenom och ta hand om de minnen som skulle falla över honom under processen att gå igenom lådorna.  :sad: Men nu har han äntligen träffat en helmysig tjej, som har hjälpt honom att gå igenom lådorna så han kunde komma vidare med livet. Tack och lov. Det är synd om människorna brukar jag tänka. Just att vi fäster upp så många minnen och känslor på saker. Men det vore konstigt annars i och för sig.  :confused3:

Hoppas det funkar med militärkängorna då. Jag hade ett par Ecco som sulan smulades sönder på, trots att ovanlädret var i perfekt skick. Jag har fått lära mig att ta hand om mina skor och fetta in dem med jämna mellanrum. Gissa om jag blev grymt irriterad när skorna gick sönder mitt under pågående skidsemester! Tills jag började räkna efter hur länge jag hade haft dem och kom fram till dryga 10 år.  :rolleyes: Fast samtidigt tycker man ju att skorna ska hålla när man sköter om dem så bra som jag gjorde. Skitsulor tycker jag! En rågummisula hade väl aldrig betett sig på det där sättet?  :sneaktongue:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #88 skrivet: 2012.10.09 - 03:15:31 »

De sätter väl en gummisula, typ vibram, ytterst. Det är det där mellanskiktet som är skit. Samma som i joggingskor. Jag förstår nu varför de säger att man ska köpa nya varje år, att det är färskvara.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #89 skrivet: 2012.10.10 - 20:57:05 »

Nu är även extragarderoben, en sån där tyggarderob tömd och dammsugen. För stora kläder är packade i kassar för soptunnan, blev tyvärr inte mycket, men min jättemorgonrock ryker och den frigör massor med plats!  :lulz: Har en mindre som jag aldrig kunnat ha som passar nu så... Skjortor och t-shirts tycker jag är rätt sköna när de är för stora, så sånt får vara kvar ett tag. Allt som är för smått är packat i IKEA-väskor för vidare transport till källarn. Bara lite lösa prylar kvar på sängen, men det hinner jag sortera upp i kväll.  :cool:

Det är fucking otroligt! Garderoben är halvfull och extragarderoben är helt tom!  :yay:

I morgon blir det skafferiet. Jag har redan burit ner det mesta som jag bunkrat, men det ska torkas och då hittar jag säkert mer som kan förpassas till källarn. Sånt här är riktigt roligt att göra när man har nånstans att göra av det och inte behöver pressa in allt igen så det blir samma röra som förut.  :smile:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544