Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 21:41:02 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sockersug av sötningsmedel?  (läst 16241 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
esther
Sr. Member
****

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 305



« skrivet: 2009.09.22 - 17:52:30 »

Som nybliven LCHF-are vill jag gärna *ta i trä* när jag säger det, men än har jag inte känt av det plågsamma sug efter godis och fika jag slet med under alla kalorijägarår. Trots det har jag låtit mig inspireras av alla recept på ljuvliga efterrätter m.m som det finns gott om här på sajten. Idag äntrade jag alltså glatt den lokala Coop-butiken för att handla sötningsmedel, helst då stevia som jag förstått är bra. Om stevia hade man aldrig hört talas (nu har jag lärt mig att det är en aning svårare att hitta än så..) och när jag läst på påsarna med Hermesetas och vaddenandrasortennuhette och slagits av hur kolisspäckade dom är slank jag nedslagen ut utan vara.

Min fråga till er är; Är det någon som har upplevt att sötningsmedel typ Hermesetas triggat igång sötsuget och blivit en "fallgrop"?
Det vore såååå kul att baka, men är ändå inte värt det om konsekvensen blir att lusten att synda blir för stark... :redface:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009.09.22 - 18:19:55 »

I väntan på svar från någon som lider av sötsug kan jag bara säga att det verkar variera. Men jag har läst att sötningsmedel visst orsakar insulinutsöndring, hjärnan blir lurad på något sätt. Stevia ska inte ha den effekten. Varför har jag ingen aning om. Jag tycker ju att om det är själva den söta smaken som är orsaken, borde det ju kvitta varifrån den kommer.

Du måste testa själv vad som drar igång ditt sötsug. Själv kör jag numera på en blandning av stevia och LITE socker. Har man med lite riktigt socker så fungerar stevia som genom ett under som smakförstärkare och förstärker den naturliga sockersmaken. Funkar med strösocker, farin, sirap, allt jag testat. Och man behöver verkligen pyttelite. Men har du svårt sötsug kanske det inte är att rekommendera. Jag besväras inte av sötsug och äter gottis så pass sällan att jag hellre tar en mindre mängd socker och slipper kemin.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
esther
Sr. Member
****

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 305



« Svara #2 skrivet: 2009.09.22 - 21:47:59 »

Tack hemul!  :flowers:

Nu kommer nästa fråga; Vad är det för skillnad på vit och grön stevia?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009.09.22 - 21:57:53 »

DET vet jag besked om!  :biggrin1:

Den gröna är helt enkelt pulvriserade, torkade blad. Om du läst om att stevia är nyttigt, så är det i det gröna pulvret det nyttiga finns. Det vita är ett extrakt, det söta smakämnet koncentrerat. Det vita pulvret är mycket sötare än det gröna. Tyvärr har det gröna jag testat smakat hö.

Sen kan man ju undra hur själva extraktionen går till...
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2009.09.22 - 21:59:47 »

Vill du se min gamla stash?  :biggrin1:
http://fetbobba.net/fettskramd-arkiv/43.freebb.com/fettskramd/fettskramd-article513.html
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
esther
Sr. Member
****

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 305



« Svara #5 skrivet: 2009.09.22 - 22:10:53 »

Djiiiiiisess, hemul...... :shock:
Loggat
esther
Sr. Member
****

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 305



« Svara #6 skrivet: 2009.09.22 - 22:13:53 »

Där blev jag lite klokare... Nu tror jag det är dags att göra en beställning... :cool:
Loggat
esther
Sr. Member
****

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 305



« Svara #7 skrivet: 2009.09.22 - 22:16:19 »

Åååååh....jag har fått en smörklick... :yeah:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2009.09.22 - 22:16:40 »

Nästa gång blev det dubbelt så mycket. En stor påse...  :shy:

Jag använder det inte så mycket som det verkar. Jag gav bort en hel del och sålde en burk vidare. Sen började jag göra en massa inläggningar och då försvann det ju i ett nafs. Så nästa gång tänkte jag att det var lika bra att ta lite mera. Kul att ha så man kan ge bort lite smakprover också. Iom frakten vill man ju inte beställa varje decennium. :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
esther
Sr. Member
****

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 305



« Svara #9 skrivet: 2009.09.22 - 22:26:24 »

Låter som det finns användningspotential... Spännande!
Jag börjar nog ändå i lite mindre skala. Posten ska ju oxå leva..... :crazy:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2009.09.22 - 22:35:41 »

Ja, du ska absolut testa innan du köper mycket. En del tycker ju inte alls om det. Du ska veta att det smakar typ sackarin, ivf om man tar lite för mycket. Och det funkar inte att göra nåt jättesött, som det gör med socker. Då blir det bedövande äckligt. Det gäller att ta precis så mycket som behövs och inte överdosera. Lite svårt i början eftersom det är så pyttesmå mängder det är frågan om att man inte kan mäta.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninja Ister
Aspirant


Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 3



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2009.09.23 - 20:24:14 »

Aspartam (som finns i bl a Canderel) orsakar ingen insulinfrisättning, flera studier finns på detta. Kolhydratinnehållet är 97g/100g men en tesked väger nästan ingenting och innehåller 0.47 g kolhydrater (en stor burk Canderel väger endast 90g!)
Loggat

Smärta är bara en högre form av njutning
Lingon
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 34


« Svara #12 skrivet: 2009.09.23 - 22:23:05 »

Men aspartam är väl inte så lyckat ändå?

Jag har smulade-blad-varianten av stevia hemma och har det ibland i te, speciellt om jag lagar det i tekula. Och lite på lingonen ibland när jag äter lingon-och-keso-frukost. Men annars är det lite svårt – när man använder socker är ju ofta konsistensen (t ex i smält socker) lika viktig som den söta smaken, och dessutom har söt smak blivit väldigt mycket mindre intressant. Men en illsöt växt som är nyttig istället för farlig, det är ändå lite magiskt.
Loggat
esther
Sr. Member
****

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 305



« Svara #13 skrivet: 2009.09.27 - 17:06:37 »

Nu kan jag åtminstone meddela att Irish Coffee med stevia istället för farin smakar mumma. På grund av denna lilla testverksamhet i fredags har jag inte vägt mig på ett par dagar... :party:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2009.09.28 - 06:08:43 »

 :drink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544