Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 19:40:42 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Lingon – ett blåbär  (läst 17249 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #15 skrivet: 2009.09.14 - 22:23:52 »

Vad gäller riset, så har ju Fjällmor på den här sidan ett bra recept. Cauliflied rice, tror jag att det heter. Mjölkfritt margarin är åt h-vete. Använde det själv någon enstaka gång när jag precis hade slutat med både mjölk- och mjölprodukter, men fick rätt så mycket skäll av hemul för det. Hon tänkte på innehållet, och när jag kikade efter,så slutade jag ganska så omgående.  :whink:
Ris är inte, jämförelsevis, hälften så skumt! Men är man inte van vid kolhydrater, så är det en klump i magen. Det håller jag med om.

Vad som görs på ditt jobb, är alltså inte vegetariska luncher, utan veganska dito? Med tanke på att de vare sig verkar använda ägg, smör eller grädde, så måste det ju vara så. Kan trösta dig med att det finns god vegansk mat också. Verkar bara inte som att dina arbetskamrater har upptäckt det...
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Lingon
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 34


« Svara #16 skrivet: 2009.09.15 - 14:33:06 »

Nja, i princip är de vegetariska men det ska finnas alternativ för veganerna också. Oftast blir det därför veganskt, för det är enklast så. Sen är vi cirka 25 personer – somliga är intresserade av matlagning, andra gör det för att de måste, och somliga har mer tid och andra mindre. Ibland är det jättegott, men sällan spannmålsfritt.
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #17 skrivet: 2009.09.15 - 15:25:48 »

Hej och välkommen!

Blir lite putt på att det alltid ska tas hänsyn till vegetarianer men om man får ont i magen av spannmål då. Jag tycker du ska be att få lite anpassning till din mat också.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #18 skrivet: 2009.09.15 - 16:04:33 »

Hej Lingon  . välkommen hit!

Jag åt lakto-ovo-vegetariskt en period i mitt liv, för att testa om kroppen skulle  må bättre av det.
När de goda effekterna uteblev efter 1,5 års testandet, gav jag upp med det.
Tre år sedan hittade jag LCHF  och trivs, jag har kollat lite paleodieten också pga, att  näsan rinner mindre när jag inte använder så mycket mjölkprodukter .
Magen fixar inte så mycket gluten heller , så det undviker jag noga.
Frukt är gott och jag äter någon frukt under hösten när jag plockar äpplen och päron från trådgården, lika så när någon fyller år eller vid jul kan jag ta någon frukt.
Loggat
Lingon
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 34


« Svara #19 skrivet: 2009.09.15 - 18:06:18 »

Hej och välkommen!

Blir lite putt på att det alltid ska tas hänsyn till vegetarianer men om man får ont i magen av spannmål då. Jag tycker du ska be att få lite anpassning till din mat också.

Tack! Jag tror att de flesta här är vegetarianer, så det faller sig ganska självklart ... och flera är veganer. Jag skulle själv inte klara att stå och laga flera sorters mat när det är min tur, så jag försöker lösa det ändå.
Loggat
Lingon
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 34


« Svara #20 skrivet: 2009.09.15 - 18:12:00 »

Hej Lingon  . välkommen hit!

Jag åt lakto-ovo-vegetariskt en period i mitt liv, för att testa om kroppen skulle  må bättre av det.
När de goda effekterna uteblev efter 1,5 års testandet, gav jag upp med det.
Tre år sedan hittade jag LCHF  och trivs, jag har kollat lite paleodieten också pga, att  näsan rinner mindre när jag inte använder så mycket mjölkprodukter .
Magen fixar inte så mycket gluten heller , så det undviker jag noga.
Frukt är gott och jag äter någon frukt under hösten när jag plockar äpplen och päron från trådgården, lika så när någon fyller år eller vid jul kan jag ta någon frukt.

Tacktack! Jag var också vego ett tag som tonåring. Stod inte ut med tanken på att man skulle döda djur för att jag skulle äta dem, och såg jag någon som skulle döda ett stackars lamm skulle jag fortfarande rädda det ... men slipper jag se det hända så äter jag gärna. Helt inkonsekvent.

Ja, jag undrar vad det är med gluten som gör att det känns så mycket bättre att inte äta det? Jag tål det, men det har länge känts som något man hellre borde undvika.
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2009.09.15 - 18:13:20 »

låter extremt jobbigt! att behöva laga mat till 25 personer!!!  :eek: ... varför inte bara göra så att alla tar med sig matlåda??! då får ju alla äta något som är anpassat efter sin egen smak! ... alternativt så kanske du kan ta med dig en egen matlåda.. och helt enkelt skylla på nyfunnen matallergi eller liknande!  :whink: ..
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Lingon
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 34


« Svara #22 skrivet: 2009.09.15 - 22:08:30 »

låter extremt jobbigt! att behöva laga mat till 25 personer!!!  :eek: ... varför inte bara göra så att alla tar med sig matlåda??! då får ju alla äta något som är anpassat efter sin egen smak! ... alternativt så kanske du kan ta med dig en egen matlåda.. och helt enkelt skylla på nyfunnen matallergi eller liknande!  :whink: ..

Man åker på det ett par gånger om året, och resten av tiden är man tacksam för en dag i veckan – helt rätt dag dessutom – när man inte behöver planera mat. Numera lyckas jag ha med mig matlåda en del dagar, men på måndagar blir det för körigt. Annars kan de nog ta att jag inte vill ha spannmål. Vi hade en tjej som var med i hare krishna och hade med sig egen vegomat som skulle vara välsignad och utan lök, och det funkade. Vi får se  :smile: – jag ska se till att undvika de värsta fallgroparna i alla fall, som mjölkfritt margarin. Imponerad av engagemanget i våra jobbluncher!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2009.09.15 - 22:28:37 »

Varför det? Det enda vi tänker på är ju mat!  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #24 skrivet: 2009.09.16 - 13:29:00 »

Jag har inte fördjupat mig i varför gluten påverkar magen som den gör, men när jag vet konsekvenserna så undviker jag gärna  :lol:.

Sådan grupplunch-system hade vi också en gång på jobbet, men jag deltog inte i även om det bara var för 4 personer.
jag tyckte att det räcker när jag får fixa mat åt oss 5 varje dag ...
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2009.09.16 - 13:57:12 »

klart vi engagerar oss!.. som Hemul sa.. vi tänker bara på mat!  :lol: :flirting:

låter iof ganska skönt på ett sätt.. att slippa tänka på mat på måndagen!.. men den gången man själv ska laga eländet kan jag tänka mig att det blir etter värre!!  :shock:.. för villken vettig människa, som inte är tvungen av allergier eller liknande.. har Mjölkfritt margarin hemma att använda i matlagning!?  :smack:   :flirting: .. men man får väll offra sig antar jag!  :laugh:.. själv har jag aldrig varigt med om denna sortens luncher... men det låter ganska så trevligt. .. och som du säger så går det ju att undvika de värsta fallgroparna!  :whink:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Lingon
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 34


« Svara #26 skrivet: 2009.09.16 - 22:07:53 »

Ni är söta :nod-yes:

kwidell – man handlar mat, lämnar kvitto till ekonomiavdelningen och får ersättning, och lagar i köket på jobbet. Mjölkfritt margarin finns alltid i kylen på jobbet, precis som det finns kaffe och sånt. Och bortsett från somliga ingredienser så gillar jag luncherna ...
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2009.09.17 - 18:54:35 »

 :shock: wow! det låter ju helt okey ju!!  :lol: .. trodde ni var tvugna att laga maten hemma och släpa den till jobbet!  :redface: ..
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544