Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.29 - 17:57:39 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Omröstning
Fråga: Tänker ni vaccinera er mot svinflunsan?
Jajamensan! Jag står först i kön! - 0 (0%)
Jag kommer troligen att göra det. - 3 (8.6%)
Är velig och kan inte bestämma mig. - 5 (14.3%)
Jag kommer troligen inte att göra det. - 10 (28.6%)
Aldrig i livet! - 17 (48.6%)
Har redan gjort det. Köpte från en medz-sajt och stack mig själv. - 0 (0%)
Antal personer som röstat: 34

Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 18   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Tänker ni vaccinera er?  (läst 144164 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #60 skrivet: 2009.09.16 - 13:46:51 »

hur gör jag om jag vill rösta om ? :whink:
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #61 skrivet: 2009.09.16 - 13:47:55 »

oj oj OJ!!! där var det mycket information att ta till sig!.. tack Bookia!  :flowers:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Lingon
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 34


« Svara #62 skrivet: 2009.09.16 - 15:01:48 »

"Jag läste någostans att folk med jättebra immunförsvar, som tex LCHFare, skulle bli hårdare drabbade av infektionen. Det är möjligt, det låter ju logiskt. Men är man frisk ska man kunna klara av den "extra försämringen" som en influensa skulle ge en. Vill man få ner immunförsvaret till "normala" nivåer får man väl trycka i sig kolhydrater (mackor) och steka i solrosolja (om jag inte minns fel). Båda är väldigt effektiva på att trycka ner immunförsvaret."

Här hänger jag inte riktigt med, om man har jättebra immunförsvar, hur blir man hårdade drabbad då ? :confused3:

MEN nu vet jag i alla fall att vi ska inte vaccinera oss , inte någon av oss  :guns:!

Jag läste någonstans att den här influensan är släkt med spanska sjukan, som också drabbade unga och starka personer. Och just det här viruset manipulerar immunförsvaret så det löper amok och angriper både viruset och den egna kroppen! Källa: typ Wikipedia, så ta det inte som hugget i sten, men det lät i alla fall gravt osympatiskt.

Tidigare har jag tänkt att vaccinationspropagandan verkar som bluff och båg och manipulation och därför inte tänkt vaccinera mig, men? Har en arbetskamrat med bebis på gång och mina två närmaste vänner hör till varsin högriskgrupp, så kanske är det bättre att låta sig manipuleras i det här fallet. För övrigt har både jag och barnen (23 och 18) monstruöst bra immunförsvar.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #63 skrivet: 2009.09.16 - 18:54:04 »

hur gör jag om jag vill rösta om ? :whink:

Ser du en länk som säger "Remove vote", "Ta bort röst" eller liknande? Klicka där för att först ta bort den röst du redan lagt. Sedan kan du rösta igen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #64 skrivet: 2009.09.16 - 19:58:52 »

Selektiv syn  :whink:
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #65 skrivet: 2009.09.16 - 20:20:06 »

det drabbas vi alla av ibland!  :lol: :whink:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #66 skrivet: 2009.09.16 - 22:04:49 »

Hur ska du göra med barnen då, idalinda? Har du ändrat dig beträffande dem med?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #67 skrivet: 2009.09.17 - 10:02:50 »

"Jag läste någostans att folk med jättebra immunförsvar, som tex LCHFare, skulle bli hårdare drabbade av infektionen. Det är möjligt, det låter ju logiskt. Men är man frisk ska man kunna klara av den "extra försämringen" som en influensa skulle ge en. Vill man få ner immunförsvaret till "normala" nivåer får man väl trycka i sig kolhydrater (mackor) och steka i solrosolja (om jag inte minns fel). Båda är väldigt effektiva på att trycka ner immunförsvaret."

Här hänger jag inte riktigt med, om man har jättebra immunförsvar, hur blir man hårdade drabbad då ? :confused3:

Jo, jag kan förstå varför det verkar konstigt att höra. Jag får väl ge er en kort och förenklad lektion om hur immunförsvaret är uppbyggt.  :whink:

Primärt eller medfött immunförsvar - det föds alla med och i dem allra flesta fall räcker detta försvar för att stoppa patogener som vill invadera våra kroppar. I detta försvar räknas hud och slemhinnor, mukus, syror (på hud, i magen, osv..), fettsyror och lysozymer (i tårar). Dessa stoppar fysiskt patogenerna från att tränga in i kroppen, alt bryter ner dem direkt (lysosymer tex bryter ner precis ALLT och det väldigt fort).
Om någon patogen trots allt lyckas ta sig egenom "first line of defense", då sätter särskilda försvarsceller igång med att attackera patogenet. Dessa celler är makrofager, neutrofiler och mördarceller, vilka binder till särskilda receptorer som finns bland de flesta bakterier och jästceller. Samtidigt som dessa binder till patogenerna, signalerar de samtidigt, genom att producera interferoner (signalmolekyler), till kroppen att skicka dit fler försvarsceller. Interferonerna orsakar inflammation och de vanliga insjukningssymptom som huvudvärk, feber, illamående, svullnad, smärta, osv...

Sekundärt eller specifikt immunförsvar -  Det här är den del av immunförsvaret som tränas upp hela livet, genom att man utsätter sig eller blir utsatt för diverse patogener, vilket leder till produktion av antikroppar och "immunologiskt minne". Denna del av immunförsvaret träder in om patogenerna som lyckats ta sig in i våra kroppar inte har de receptorer på ytan som känns igen av försvarscellerna, eller om det är alldeles för många patogener för att det primära immunförsvaret ska hinna med att ta kål på alla. Detta försvar fungerar genom att den producerar antikroppar som är speciella för just det patogenet, därefter kan så kallade B-celler producera antikroppar i mängder som fullkomligt övermannar patogenet, vars antal minskar drastiskt. Det sista steget är för försvarscellerna från det medfödda immunförsvaret att städa upp genom att äta upp de skadade cellerna och patogenerna.
Produktionen av antikroppar tar tid, man får räkna med minst 3-5 dagar, räknat från infektionstillfället. I de allra flesta fall, finns senare minnet av patogenet kvar, vilket gör att om man utsätts för samma eller liknande patogen vid ett senare tillfälle, då behöver inte kroppen laborera för att få fram perfekt antikropp, utan den går till den "sparade mallen" och kan tillverka antikropparna direkt. Det gör att antikroppar kan produceras samma dag som patogenet invaderar kroppen, medan dess antal är ganska låg. Då blir vi aldrig ens sjuka utan kroppen tar itu med infektionen utan att vi ens är medvetna om det.

Delayed type hypersensitivity - är en lite speciel gren av immunförsvaret. Detta är ett extra försvarssteg som kroppen tar till när det har blivit invaderad av "smartare" patogener som gömmer sig INUTI försvarscellerna (makrofager, men även andra celler). De infekterade (försvars)cellerna signalerar till kroppen att skicka dit monocyter (man kan kalla dem för omogna makrofager) till infektionsplatsen. Signalering sker mha inteferoner och sker kontinuerligt så länge det finns kvar patogener. När monocyterna har kommit till infektionsplatsen, omvandlas dem till makrofager och börjar producera lytiska enzymer. Dessa enzymer är inte specifika utan dödar allt som dem kommer i kontakt med, alltså även omgivande friska celler. DTH responsen leder i regel alltid till vävnadsdöd av varierande omfattning. Det är bla därför människor som drabbats av tuberkulinbakterie (som gömmer sig inuti makrofager) drabbas av lungförstörelse. Detta sker eftersom kroppen, när den desperat gör allt i sin makt för att göra sig av med patogenet och alltså drar igång DTH responsen, även förstör lungvävnaden.

Många bakterier och virus har en förmåga att gömma sig på något sig. Därför måste kroppen ta till häftiga och drastiska medel för att försöka göra sig av med patogenerna. Om infektionen är lokaliserad, kan det leda till gangren (tex ett ben), men om den härjar i kroppen (tex virussjukdom) så leder DTH responsen till att alla vävnader i kroppen skadas. Om man har ett jättebra immunförsvar, så är kroppen duktigare på att dra igång en riktigt häftig DHT respons, så om det vill sig riktigt illa kommer alla vävnader i kroppen att skadas till den grad att DTH responsen orsakar en organkollaps och död.
Det är bla därför man ska försöka genomlida "barn"sjukdomarna när man är barn. Ett ungt och omoget/otränat immunförsvar kan inte försvara sig så bra. Det tillverkas antikroppar, men immunförsvaret är för svagt för att ställa till för mycket oreda, så i slutändan blir man immun/motståndskraftig, utan att ens bli särskilt sjuk. Om man däremot får samma bakterie eller virus som vuxen med moget immunförsvar, då råkar man i regel mycket värre ut.

-----------
Fortsättning här
hemul
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #68 skrivet: 2009.09.17 - 10:30:25 »

Tack ska du ha. Jag har aldrig vetat varför barnsjukdomar är värre när man är vuxen.  Jättebra sammanfattat. :flowers:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #69 skrivet: 2009.09.17 - 17:20:25 »

 :worshippy: :worshippy:  :flowers: wow!  tackar så mycket för det! en smörklick på väg till dig Bookia!
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Lingon
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 34


« Svara #70 skrivet: 2009.09.17 - 22:14:56 »

Oj, vilken bra lektion! Nu förstår jag det jag läste på Wikipedia ...
Loggat
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #71 skrivet: 2009.09.18 - 08:45:14 »

Du är en skatt Bookia!

 :flowers: :worshippy:

Men ändå... 3 i familjen har astma, vilket ju är en riskgrupp som kanske behöver vaccin. Några riskfaktorer till finns... (för att inte tala om att vi har 10 mil till akuten OM det skulle hända något allvarligt)  meeeen å andra sidan, en pojke med adhd med autistiska drag som reagerar på alla möjliga faktorer, vill jag riskera att ge honom vaccin...? Nu när han äntligen lever "ute hos oss" en majoritet av tiden..?

Detta är så SVÅRT!

Jag läser massor

Och valet blir bara svårare och svårare.

 :shake_head:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #72 skrivet: 2009.09.18 - 18:42:33 »

Smörklick, självklart Bookia :flowers:!

Vad blir man med sådana kunskaper ? Blir du forskare inom biomedicin, biologi eller något som jag inte ens vet om ... mikrobiologi ?
jag är alltså allvarligt nyfiken vad du ska bli när du har läst färdigt ?


Hemul, vi ska inte vaccinera någon av oss, det är vi helt överens om Styrmannen och jag .
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #73 skrivet: 2009.09.18 - 20:00:44 »

Där blev det kovändning. Eller ska man säga grisvändning?  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #74 skrivet: 2009.09.18 - 21:14:49 »

Där blev det kovändning. Eller ska man säga grisvändning?  :lol:

Njaa. Styrmannen har sagt blakt nej hela tiden.
Jag har varit väldit velig , men spruta kviksilver på mina ungar,  :angrywife:
Loggat
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 18   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544