Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 22:48:35 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Äggmjölk.  (läst 21395 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2010.03.16 - 19:20:34 »

Hörru du Ekub! Den däringa äggcremen, ska man hälla ihop alltihopa och vispa eller vispa gulor och grädde för sig och sedan blanda ihop eller vispa gulorna först, hälla i grädden och vispa mera eller...? :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #16 skrivet: 2010.03.16 - 19:42:39 »

Googlade på Avidin och fick upp en lååååååång tråd på KiF. Blev inte mycket klokare för det.  :confused3:
Eller som Andina skrev:"Tänk, va' mycke en kan få lära sig ba' för att en gillar ägg... därmed inte sagt att en förstår allt en får lära sig... " :lol:
Ska testa att göra äggmjölk utan vitor. Det blir många bortslägda vitor, jag slänger vitorna på hälften av äggen när jag gör äggröra till frukost.
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #17 skrivet: 2010.03.16 - 20:06:45 »

Jag vet inte hur man gör äggcremen, har inte testat göra den än :redface: Mejla honom som har bloggen och fråga  :crazy:

Har googlat lite dock :lol: Men verkar vara socker i dem flesta varianterna (ärligt har jag inte googlat mycket så är bara min uppfattning än så länge :laugh: ). På något ställe kallades den även för zabaione, som även kallas för sabayon vilket vi gjort en gång för ett tag sedan :lol: Kommer inte exakt ihåg men vi gjorde den över vattenbad med ägg och dessertvin och jag inte missminner mig helt, dock inget socker. Men finns många varianter, en del med mjöl i med, så måste ju fungera med bara ägg och grädde med :whink: Matdags men kan googla mer sedan :smile:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2010.03.17 - 07:59:24 »

Ja! Så klart!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #19 skrivet: 2010.05.21 - 07:48:02 »

Här är en annan sorts äggkräm http://video.about.com/americanfood/Chocolate-Egg-Cream.htm, googlade egg cream...så måste ju vara det  :whistle: Ska finnas en orginalvariant med ägg och grädde, skulle vara skoj o hitta!  :nod-yes:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2010.05.21 - 17:02:49 »

Det där såg rätt gott ut!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #21 skrivet: 2010.05.22 - 15:47:05 »

Visst gör det!!! :dribble:

...testade föresten göra den där äggkrämen här om dan, tog fasta på att man inte skulle äta rå äggvista så värmde upp grädden och vispade ner äggen i det. Hände inte så mkt, kom på sen att man kanske skulle vispat grädden först så den blev fluffig och sen kränga ner äggen!?! Jag får testa en gång när ägglagret inte står i ebb  :smile:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544