Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.19 - 04:58:31 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Rengöra och polera Silver och Guld.  (läst 52546 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« skrivet: 2009.07.17 - 00:29:08 »

ännu ett bra husmors  tipps!

detta fick jag lära mig på kemin för många härrans år sedan!.. och det är faktiskt skrämmande effektivt! :nod-yes:

för att rengöra och putsa silver och guldsmycken gör följande:

koka upp vatten i en kastrull.
tillsätt generöst med salt.
riv aluminiumfolie i småbitar och lägg ner i det kokande vattnet.

lägg ner smyckena i vattnet och låt småputtra lite... fyll på med mera alufolie så snart den gammla blir svart. fiska upp smyckena och låt torka på en diskhandduk. klart!

smyckena blir jättefina och glänsande av detta! och man slipper gnuggandet! :nod-yes:..
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #1 skrivet: 2009.07.17 - 00:33:43 »

Eller koka upp vatten i en aluminiumkastrull och lägg ner sakerna där... Effektivt är det, och fint blir det. Men för egen del gillar jag putsandet, och har alltid gjort, så jag fortsätter med det! Jag vet, jag är tråkig. Men jag tycker att det är lite kontemplativt att putsa saker...  :shy:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2009.07.17 - 00:46:10 »

  :lmao: ... ja använd en Aluminiumkastrull om du har en! det borde ju fungera utmärkt! :nod-yes:

du fååår putsa grejjorna Corny. :lol: det är helt ok. vittsen med detta är att det blir rent i alla små springor också.. som kan vara svåra att puttsa rent. :whink: ..

om du vill så får du gärna komma över och puttsa mina silverbrickor! :lol: :whink: ...
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #3 skrivet: 2009.07.17 - 00:51:08 »

Åhh, tack!  :whink:  Jag brukar använda tandpetare med putsmedel till de små springorna. Skadad sen barnsben, då jag putsade min farmors kopparstick!  :lmao: Tycker fortfarande att detta är kul! Är så roligt att se hur sakerna blir blankare och blankare och finare och finare!
Hade du bott närmare hade jag kommit över på studs, men nu bor du och jag ca 50 mil ifrån varandra, så det får vänta lite!  :lol:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2009.07.17 - 00:58:55 »

 :smack_head: attan! .. varför är inte Teleporteraren uppfunnen ännu!? :lol: :flirting:

det där med att se saker liksom "växa fram" under lager av smutts är faktiskt kul!  :nod-yes:... hittade en käpp hemma hos en släkting när vi tämde deras hus.. som jag tog hem och började putsa på... det visade sig att käppen var i ebenholts! med ett handtag i Silver!.. graverat dessutom! :nod-yes: .. en riktig liten familjeklenod!  :lol: .. maken min hade den på våra bröllopsfoton!  :lol: .. nu hänger den på väggen hemma! och blänker så fint... men det tog också många många MÅNGA timmar att få upp glansen i den igen!
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #5 skrivet: 2009.07.17 - 01:12:59 »

WOW! Vad häftigt! Var kom den käppen ifrån?
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2009.07.17 - 01:18:14 »

jo du.. den var gammal!  :nod-yes: .. den tillhörde.. få se om jag får det hela rätt nu... min farfars systers makes pappa! :lol: .. den gavs till honom på hans 60års dag!.. det säger gravyren i alla fall. :nod-yes:.. och den är välanvänd!. :thumbsup:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544