Har idag träffat en snygg, ung, trevlig och ödmjuk läkare
Han hade läst igenom journalanteckningarna från reumatologen! Vi pratade en stund om mina symptom och min diagnos och diagnoser i allmänhet. Han sa att vi ju egentligen vet väldigt lite och att de flesta diagnoser ju faktiskt ställs på ett antal symptom utan att man vet varför de uppstår. (det vet ju alla, men det är ju inte alla läkare som pratar om det).
Han tömde vätska ur knäet (25 ml) och fyllde på med kortison. Innan han hämtade kortisonet så frågade han om jag visste vilken typ av kortison som hjälpte bäst på mig för när man har varit med så länge är det inte ovanligt att man vet det (jag visste inte)
Sedan sa han att jag ju vet ju att jag nu ska ta det lugnt i några dagar. Jag svarade att det är olika vad läkare säger om det där. Han frågade om jag tänkt klättra i berg eller planerat någon annan max-träning. Dans svarade jag
Så förklarade han att anledningen till att man ska ta det lugnt är att kortisonet sprider sig. Det kan vara positivt, men om det kommer intill muskler och senor så blir de skörare och anstränger man sig då, precis när man fått sprutan så kan det helt enkelt gå sönder. (ingen som förklarat det på 20 år)
Sedan sa han att efter 20 år så får du faktiskt bestämma själv vad du vill och kan göra. Tack sa jag och gick med ett leende
Knäet är svullet igen. Jag har ju gått en del, som jag brukar. Dansen körde jag stillastående - det går och jag blev rejält svettig.
Jag hade inte ont innan så jag vet inte om det hjälpt eller inte. Men det tar upp till tre dagar innan det har full verkan.
Jag dricker ingefärste (ingefärspulver och vatten) och äter gurkmejakapslar.