Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.18 - 07:36:21 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Valio smör  (läst 57759 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #75 skrivet: 2009.07.12 - 00:07:56 »

Jo, det tar ca 15 min att gå till Möllan, eller 4 hållplatser med  bussen. :flower:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #76 skrivet: 2009.07.12 - 01:01:16 »

Men i skåne måste vi väl ändå ha gäss!  :smack:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #77 skrivet: 2009.07.12 - 21:52:38 »

ankor är bra att ha för dom äter upp sniglar, vetni och sedan mannnaminne har jag inte haft så mycket sniglar, sådana vanliga trädgårdssaker, som i år  :angrywife: :fork_off: :so_mad: :kungfu: :guns:.

hela sällskapet här har varit med och plockat och plockat för att rädda plantorna som dom annars glupsar i sig på farten  :so_mad:.


Men jag fastnade på drömtårtan.
min recept innehåller potatismjöl till själva rullen så jag tror att oopsies skulle funka bra.
Jag använder inte choklad utan vanlig kakaopulver till smeten.

men hur sjutton fixar ni fyllningen ?? :crazy:,
I min fyllning finns det väl 250 g smör
2 dl florsocker
en ägg-gula
 och lite vaniljsocker.

visst med stevia och bara minimalt med florsocker då...
Den som lyckas med konsten att göra god drömtårta utan sötningsmedel får 10 smörklickar omedelbartbums ! :worshippy: :flowers: :worshippy: :flowers: :worshippy: :flowers:
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #78 skrivet: 2009.07.13 - 18:52:12 »

Drömtårtan är nog ganska enkel att göra skulle jag tro.

smet. gör hemulbrödssmeten/kwimulsmeten.. ha i kakao och ev lite stevia.. smeta ut i långpannan och grädda!.. (när jag bakar hemulbröd så blir det en bra konsistens med lite Fiberhusk och bake Pro i smeten!  ca 4msk dinkelmjöl, 2msk Fiberhusk,2msk bake Pro.)

fyllning: Smör, Vaniljpulver (eko) en ägg gula och lite stevia... ev om man häller i lite burbon också, för smakens skull! :lol:

det är i stort sett samma fyllning jag använder när jag gör biskvier.. och den blir mycket mummsig!... om man vill ha den lite "fluffigare" kan man tillsätta lite ovispad grädde i smörblandningen!.. så blir det lite annorlunda koncistens och smak!.  :lick:

Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #79 skrivet: 2009.07.13 - 19:23:52 »

vet du Kwidel, jag råkar ha även äkta burbon-vanilj  :yay:.

Men antingen får jag göra kwimul-smeten för barn  och göra ooops varianten själv, för just nu får den minsta lilla gnutta gluten min näsa att rinna.
Eller testa glutenfritt mjöl till kwimuler.

I vilket fall som hälst blir det kanske först till helgen, för här ska åkas båt igen i morgon  :cool:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #80 skrivet: 2009.07.13 - 19:26:31 »

Varför köper du inte rismjöl eller majsmjöl?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #81 skrivet: 2009.07.13 - 19:58:02 »

glutenfritt mjöl borde ju inte vara något problem att använda tycker jag!.. funkar ju fint tillsammans med Fiberhusk också!..
jag tror nog att hemulbröd/kwimulsmeten är bättre lämpad än Oopsie smeten... Oopsien blir ju lite tunnare och "plattare" i koncistensen på något sätt  :blush: .. om det är Kolisarna du oroar dig för också så borde det ju vara ungefär samma som vanligt mjöl... så det blir försummbart på det stora hela! :lol:


Äkta burbon Vanilj! nam nam!! :lick:.. själv kör jag med Builet burbon hemma :inlove: perfekt till bakning!.. (och drickvänlig om man vill! :lol:)
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #82 skrivet: 2009.07.13 - 20:16:43 »

Glutenfritt mjöl är ju hemskt att baka med! Men jag gjorde säkert något fel. Det blev bara klibb av allt och ingen deg att tala om!  :cry: Efter det, har jag inte försökt mig på att baka glutenfritt...  :whistle:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #83 skrivet: 2009.07.13 - 20:29:48 »

fördelen med denna smet är att det inte ska bli nån deg av det hela!  :lol: .. utan bara just en smet... så det borde funka tycer jag!
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #84 skrivet: 2009.07.13 - 21:43:08 »

Men jag skulle vara käck och göra pizza till en glutenallergisk bekant, så då var det inte alls bra att det bara blev klibb av degen. Läste långt senare att man skulle använda maskin till glutenfria degar, men det visste jag inte då. Var många år sen, nämligen.  :lol:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #85 skrivet: 2009.07.14 - 09:16:34 »

 :lmao: ... så det kan gå ibland!.. men å andra sidan så lär man sig på misstagen! :flirting:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #86 skrivet: 2009.07.19 - 16:58:52 »

Har du testat drömmtårtan nu Kwidell ? :rolleyes:
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #87 skrivet: 2009.07.19 - 23:23:04 »

nej tyvärr. jag har faktiskt inte hunnit än.  :redface: .. mycket jobbande och annat som komigt emellan!.. måste hinna göra ost först också!.. så det blir nog först nästa vecka skulle jag tro... men den som väntar på något gott! :whink: :lol:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #88 skrivet: 2009.08.13 - 12:23:29 »

Jag har också testat Valio smör och tyckte att det var lite godare än det svenska. Sen upptäckte jag att de har lite mer salt i Valiosmöret. Bra eller dåligt? Ja, det är väl en smaksak. :whink:
Loggat
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #89 skrivet: 2009.11.19 - 10:31:16 »

Nu har även jag varit tvungen att testa Valios smör, det var riktigt gott! Oj vad det doftar gott när man smälter en klick Valio-smör i varm stekpanna, nästan som det där flytande smöret som jag saknat så mycket. Så det verkar bli finskt smör här i fortsättningen, ska bara se om jag lyckas få tag i Norrmejeriers nya egna smör så jag får prova det också. Konstigt nog så är det mest Arlas smör som finns här, efter det är det Milkos.  :bang_head:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544