Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 00:43:12 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 7   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Valio smör  (läst 57768 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #15 skrivet: 2009.06.26 - 20:22:59 »

Sånt här är läskigt!!! Att man som konsument måste veta vad man ska titta efter för att kunna utesluta vissa saker, är rent bedrövligt. Hoppas verkligen inte på att finskt kött innehåller GMO. Det är nämligen något av det bästa kött man kan få tag i!!! (Ja, jag vet att tråden handlade om smör. Jag svävade ut i vanlig ordning.  :blush: )
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2009.06.26 - 20:33:11 »

Hmm. Står inget om Finland på GMOfri. Ska skriva och fråga, ska jag!  :kungfu:

Fast du kanske tänkte på transporterna, Nizhoni? I så fall är det nog hugget som stucket. Arla har visst en enda fabrik som gör smör, så det smöret åker kors och tvärs i landet från ko till konsument. :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #17 skrivet: 2009.06.26 - 22:15:37 »

Ojoj vilken vändning detta tog, det var inte meningen.  :blink:

Jag tänkte mest som så att jag vill gynna de svenska bönderna för att hålla landskapet öppet, sedan fortsätter det goda gynnandet i hela ledet från bonde till butik (bonde-lokal åkare-mejeri-lokal åkare-butik). All arbetstillfällen stannar här och vi har nytta av det på alla sätt.  :smile:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2009.06.26 - 22:34:42 »

Ja, det är sant. Men då måste man nog köpa eko och det smöret är ju så jäkla dyrt.

Hörde ni förresten på radio nån gång i våras om hur mycket det fuskas med att släppa ut korna på sommarbete? De intervjuade en bonde och han sa att det var "omodernt och förlegat".  :sad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #19 skrivet: 2009.06.26 - 23:53:13 »

Det hoppas jag verkligen inte att han tyckte!  :evil: Dels ska det vara lag på att korna ska få vara ute en viss del av året, dels mår de mycket, mycket bättre av det. De ger faktiskt mer mjölk med. Men det gör de väl med kraftfoder också, förstås.  :sad:
Fast det klart. Jag är uppvuxen med mer eller mindre ekologisk djurhållning, så jag har enorma illusioner om hur saker och ting ska vara, samt att djuren alltid ska ha det bra. Så är det tyvärr inte!  :shake_head:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #20 skrivet: 2009.06.27 - 00:00:01 »

Ojoj vilken vändning detta tog, det var inte meningen.  :blink:

Jag tänkte mest som så att jag vill gynna de svenska bönderna för att hålla landskapet öppet, sedan fortsätter det goda gynnandet i hela ledet från bonde till butik (bonde-lokal åkare-mejeri-lokal åkare-butik). All arbetstillfällen stannar här och vi har nytta av det på alla sätt.  :smile:
Äsch, det tar alltid lite olika vändningar på det här forumet. Är inget att bry sig om!  :lol:
Förstår hur du tänker, men tror dessvärre att just den saken är ganska så körd iom EU och sånt. Som hemul säger, ska man gynna de svenska jordbruken ska man köpa ekologiskt. Fast då blir det i allmänhet dyrare. Åtminstone om man inte kan köpa rejäl storpack!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2009.06.27 - 00:04:35 »

Jag hänger inte alls med. Jag tycker vi höll oss till ämnet hela tiden.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #22 skrivet: 2009.06.27 - 00:09:59 »

Det tyckte nog jag med, men det här forumet är ju lite speciellt oxå...  :nod-yes:  :cheers: I vissa andra forum är man väääääldigt noga med att bara diskutera just precis det ämne som debatteras. I det här fallet Valio smör!  :whink:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2009.06.27 - 00:14:21 »

Men vi pratar ju om Valio smör!  :huuh:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #24 skrivet: 2009.06.27 - 00:16:40 »

Och så drog jag in kött i diskussionen oxå!!!  :whistle:  :rolleyes:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2009.06.27 - 00:50:29 »

Såååå typiskt dig!  :whistle:

Nu har jag tillskrivit Valio. Tyvärr tror jag svaret kommer att vara nedslående.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2009.06.27 - 02:32:18 »

jag gjorde visst en miss här tidigare!  :redface: .. vi har inte Milko smör i sthlm.. det hette typ Lindahls eller nått åt det hållet!.. det är DET som är smaklöst.. inte Milko, som jag inte smakat!  :clubhead:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #27 skrivet: 2009.06.27 - 12:10:14 »

Lindahls har väl inte så mycket sverigeproducerat, har kollat på deras turkiska yoghurt och den kommer från Tyskland! Då köper jag hellre Norrmejeriers turkiska yoghurt som dessutom är mycket godare.  :nod-yes:

När det gäller kornas utevistelse så är det inte bara bönderna som felar, det delas ut dispenser "på livstid" vilket jag tycker är helt fel. Visst kan en kort dispens på kanske två-tre år behövas för att ge bonden en möjlighet att ordna utevistelse eller flytta alternativt avveckla verksamheten. En bonde här i närheten har haft dispens så länge lagen om utevistelse har funnits och än har det inte hänt något.  :sad:

På vilket sätt gör EU att det kvittar vilket land som producerar sakerna vi köper? Hur får vi ha kvar våra svenska bönder om vi köper utlandsproducerade mejeriprodukter?  :confused3:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2009.06.27 - 14:05:04 »

Ja, Lindahls är ett rent importföretag, riktiga lurisar. Nåt mejeri har de inte.

EU? Jag tror det är en stor bluffoperation. Kommer ni ihåg löftena när vi skulle rösta? Och skrämselpropagandan om vad som skulle hända om vi röstade nej? Allt var bara rökridåer. Nu är vi nära vad folk var rädda för en gång och som det bedyrades att det inte alls var frågan om, en toppstyrd ekonomisk och militar union. Hej United States of Europe!  :wave: :puke1:

Citat
När det gäller kornas utevistelse så är det inte bara bönderna som felar, det delas ut dispenser "på livstid" vilket jag tycker är helt fel.

Vad läskigt! Varför i hela friden? Vem utfärdar dessa dispenser? Jordbruksverket?

Citat
På vilket sätt gör EU att det kvittar vilket land som producerar sakerna vi köper? Hur får vi ha kvar våra svenska bönder om vi köper utlandsproducerade mejeriprodukter?  :confused3:

 :shake_head: Fritt inåt och en järnmur runtomkring. Tror det är så det kommer att bli. U-länderna ska nog inte hjälpas med någon frihandel utan vi fortsätter väl traditionen att ge dem bistånd som är gynnsamt för oss själva. Högerkängor och svenska flaggor som Tage Danielsson skämtade om en gång. Undras vad Hasse å Tage hade skämtat om i dag? Tror deras sketcher hade behövts. Ingen kritiserar systemet på det sättet längre. Det skämtas om det, visst, men det är både tandlöst och uddlöst.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #29 skrivet: 2009.06.27 - 14:54:57 »

Det borde väl vara Jordbruksverket eller Länsstyrelsen som ger ut dispenser gällande utevistelse, har inte riktigt järnkoll på det men jag vet att det sker även om tanken inte är sådan.

Frihandel är ju bra men inte på bekostnad av svenska arbetstillfällen, hur ska vi ha råd att köpa utlandsproducerad mat (eller mat överhuvudtaget) om vi inte ens kan få ett arbete? Alltså jag är inte emot import eller så men jag tycker det är dumsnålt att alltid köpa den billigaste varan producerad i något u-land och sedan undra varför svenska företagare har det svårt med lönsamheten. Fast jag är medveten om att prisnivån skulle vara en annan om konkurrens inte fanns, konkurrens är bra!

Ta det här med CocaCola, det är ju skrämmande att det är ett lägre pris på importerad CocaCola än på svenskproducerad. Visst är det CocaCola Company som får den större delen av kakan oavsett men hade det inte varit bättre att en svensk arbetare fått lön för produceringen och en svensk familj en inkomst att spendera. Det kommer ändå alltid finnas en marknad för importerade produkter även om vi försöker värna lite om det svenska.  :smile:


Gah, utan fungerande förhandsgranskning är det ju omöjligt att få till ett vettigt inlägg. Hoppas ni förstår vad jag menar ändå.  :crazy:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


Sidor: 1 [2] 3 4 ... 7   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544