Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 16:22:59 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Laktosinnehåll (eller nåt)  (läst 4209 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« skrivet: 2009.06.12 - 01:52:20 »

Funderade lite på det som idalinda skrev i min lowcarbtråd om smör, och att hennes laktosintoleranta familjemedlemmar tålde smör. Hur är det med ost, undrar jag. Ska inte också det innehålla låg halt av laktos? Åtminstone den hårda varianten? Undrar såklart också över den mjuka, för det är den som är godast! Mögelost, menar jag såklart!  :dribble: För jo, jag tror att jag fixar lite smör och lite ost, men grädde åt jag igår, och det var ingen bra idé! Så det tänker jag utesluta alltid i fortsättningen. OM jag någonsin ska äta det igen så ska det vara värt det big time! Då ska det vara så gott att man nästan vill äta det varje dag!

En annan fundering här, vad gäller mjölkprodukter. Är det skillnad på laktoshalt i get-, får- och komjölk? Någon som vet? För jag hittar ingen uppgift någonstans. Dock vet jag ju att jag mår bättre av ost än av mjölk och grädde nu. Alltid något!  :lol:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009.06.12 - 02:20:15 »

Tvärtom. Mjuka färskostar innehåller mer laktos. Lagrad hårdost ingen alls (eller så pyttelite att man måste vara hypermegaintolerant för att märka det).
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #2 skrivet: 2009.06.12 - 06:09:52 »

Fan också! Alltid är det något som ska jävlas.  :evil:  Jag kan ju inte testa detta än, med tanke på grädden igår. Skit också!   :fork_off:

Men trodde väl att det var så att det var de hårda ostarna som gick bra, och inget annat. Hu, så tråkigt!  :cry:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #3 skrivet: 2009.06.12 - 13:03:37 »

Det finns även laktosfritt smör jag har sett det i willys i alla fall.

Hos oss jag + två till i familjen som inte tål laktos i olika grader, har det hänt att vi fixar nu alla feta mjölkprodukter, forut var vi stenhårda med " laktostabletter"
Fungerar laktrase eller något liknande för dig ?

men våga testa smör, för det ska inte vara farligt om du är inte en extremist med laktos .
Lika så våga på hårdosten, då är livet mycket enklare.
Lika så keso har aldig varit något problem.

Vänta med grädden och mjölken...

Just nu ransonerar jag mjölkprodukter ordentligt för näsan rinner / blir täppt om ja använder mycket philadelphia, cf, grädde eller mjök.
Men ost och någon sås ibland få gå . det blir säkert bättre när alla möjliga pollen är borta.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544