Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.30 - 00:21:36 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Semesterresa!  (läst 6340 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jenjo
Aspirant


Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 2


« skrivet: 2009.06.11 - 11:13:26 »

Hej!

Jag har ganska nyligen börjat äta LCHF. Jag tokälskar det. Förutom att jag mår så bra och går ner i vikt, så är det ju så otroligt gott att äta sådan man. Jag är aldrig sugen på något annat än det jag planerat.

Dock har jag ett kommande problem:

Jag och min sambo kör mc och vi ska på mc-semester i sommar. Vi bor i Norrbotten och ska köra ända ner till Skåne. Problemet är maten... Vi kommer inte att kunna ha så mycket mat med oss (pga utrymmesbrist). Under dagarna när vi kör, så brukar vi stanna vid bensinstationer, hamburgerrestauranger osv för att köpa något enkelt att äta. Men hur gör jag nu? Vad ska jag nu välja???

Dessutom undrar jag om det finns något jag kan köpa och smaska på när min sambo köper tex en glass. Jag menar, det är ju semester och det är så mysigt att ta en paus och kanske äta lite glass.

Jag vill ju helst inte förstöra mitt LCHF-projekt, men jag inser ju att jag kanske inte kan följa det till punkt och pricka. Däremot behöver jag tips på hur jag i största möjliga mån klarar av semester!?

Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009.06.11 - 14:24:21 »

Hej!  :mc:

Om man äter bara hamburgaren och slänger brödet eller det mesta av det är det väl OK. Gör ghee eller köp kokosolja och ta med för extra fett. Det håller sig ju utan kylning.

Jag skulle nog ta med ett stormkök så ni kan köpa mat och laga själva ivf på kvällarna också. Då kan ni ju koka ägg också. Bra färdkost. :nod-yes:

Glassubstitut blir nog värre.  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2 skrivet: 2009.06.11 - 22:44:26 »

Om du ser max hamburgare restaurang så storma dit och köp en low carp-burgare med kanske en extra köttbit till .

Om vi måste till mc donalds eller liknande är det säkra kortet att köpa 4 cheeseburgare /skalle och kasta brödet och smaska resten.

till efterrätt : bär finns du lite varstans ... jordgubbar ...
gräddglass behöver inte vara värdens katastrof i måttliga mängder

buffe-mat är bra, där kan man ju plocka själv
på en vägkrok kan man säkert beställa grönsaker istället för potatisar och därtill massa smör kryddsmör
kebab
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #3 skrivet: 2009.06.11 - 23:33:09 »

Jag vet ärligt talat inte riktigt vad som finns på bensinmackar, men det brukar ju finnas korv, och det har ingen här inne någonsin klagat på vad jag vet. Sen finns det såklart bättre och sämre korv, men det är ett annat problem.  :whink:

På vanliga hamburgerkiosker, tycker jag att det finns ett relativt ok utbud ändå. Man kan väl exempelvis be om någon lövbiff, sallad och någon gojsig röra, typ majonnäs, räksallad eller vad 17 man nu vill ha. Extra kött såklart om man känner sig hungrig, istället för pommes friten som annars ofelbart alltid är med. Kanske får man lägga lite extra, men det kan det vara värt!

På stora hamburgerkedjor börjar de ju också anpassa sig efter kundernas önskemål, så där bör det också gå att få något relativt ok ur lowcarb-synpunkt.

Vägkrogar har ju, precis som idalinda skrev, ofta buffe (eller åtminstone sallads-sådan), så där bör det inte heller vara några stora problem. Är väl bara att be att få lite mer av huvudrätten, men ingen potatis, ris eller pasta. Du kan väl inte hjälpa att du lider av svår allergi mot detta??? Att det sen är "kolhydratallergi", ska personalen bara strunta i. Kunden har alltid rätt!  :biggrin1:

Fö är jag mycket för principen att om man längtar efter något så mycket att man håller på att gå upp i atomer, så ska man unna sig det! I detta fallet då glass... Dessutom är det sommar och semester, och ett litet "felsteg" gör nog inte sååå mycket skillnad. Tror inte jag då...

Hoppas att ni får en trevlig semester! Att åka mc är inte helt fel!  :lol:  :inlove:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Jenjo
Aspirant


Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 2


« Svara #4 skrivet: 2009.06.12 - 11:42:46 »

Tack snälla ni för era svar. Jag känner mig mycket lugnare nu. Att välja bort brödet och ta en extra burgare istället för pommes, det låter ju klockrent. Det har jag inte ens tänkt på. Garanterat kommer jag att bli riktigt mätt.

Det är ju sant att bensinmackar finns ju alltid korv. Och numer finns det ju istort sett alltid matvaror (som på affärer) så då kan man ju läsa på förpackningen vad innehållet, i tex korven, är. Jag har inga problem att äta kall korv, och hellre det om det innebär att jag vet vad jag stoppar i mig!

Sedan får jag väl unna mig en glass någon gång. Som sagt; det är ju semester!!!

Tack för tipsen, än en gång!
Loggat
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009.08.14 - 18:44:02 »

Jag brukar beställa stekt ägg och bacon när jag äter på vägkrogar, det brukar alltid finnas.

:pancake: :chicken: :pig:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544