Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 13:35:34 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Basallergi  (läst 20090 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« skrivet: 2009.05.30 - 01:55:23 »

Har läst en del om detta, och tycker någonstans att det verkar vettigt. Finns det någon här som har tid och lust att försöka "korrläsa" åt mig? Jag har nämligen någonstans förälskat mig i denna teori, och känner att jag behöver lite mothugg.  :shy:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #1 skrivet: 2009.05.30 - 22:08:51 »

Vad är det för något, har du någon länk så man kan läsa?
Loggat

Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #2 skrivet: 2009.05.31 - 10:20:34 »

Läs " Nu räcker det " bok av Ursula Jonsson
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #3 skrivet: 2009.05.31 - 15:52:16 »

Glömde ju länken. Sorry! Men här är den!

http://www.motkroniskabesvar.se/budskap.htm

Boken ska jag försöka få tag i, men det var inte det lättaste att beställa över nätet när jag försökte. Bara krångel!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #4 skrivet: 2009.06.12 - 14:45:36 »

Jag har den på tyska ... hon är ju Tyska ;-)

Har t.o.m. varit på hennes föreläsning..
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #5 skrivet: 2009.06.12 - 16:21:07 »

Alltså, jag skulle faktiskt kunna köpa den teorin, det låter ju fullt rimligt. Men när de blandar in homeopati som "bot" för det hela försvinner all trovärdighet tycker jag.  :glare:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
elocinave
Hero Member
*****

Smörklickar: 11
Offline Offline

Antal inlägg: 548


« Svara #6 skrivet: 2009.06.12 - 17:42:54 »

Jag "tror" till 100 % på homeopati fast för mig är det ingen "tro" ;-)

Jag säger inte att man kan bota allt men mycket!
Loggat

mitt eget lilla företag  www.sundamatvanor.se
LCHF på tyska www.lchf.de
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #7 skrivet: 2011.08.07 - 09:50:28 »

Det var länge sedan någon skrev här men eftersom Corny lyfte upp frågan om basallergi för mig så skriver jag här ändå, sådeså!  :tongue:

Har kikat på boken av Ursula Jonsson men tyvärr måste jag hålla med Bookia. Så fort homeopati blandas in blir jag skeptisk direkt. Jag tror inte på homeopati, och inte för att det gör allt annat hon säger (har inte läst boken) mindre sant men det gör det direkt mindre trovärdigt för mig.
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011.08.07 - 09:59:58 »

det finns homeopati och homeopati... även om det låter konstigt. Homeopatin som "all lösare med extra förtunnande lösningar" är ju litet konstigt, men vissa homeopatiska medel kan fungera jättebra. Då är det mer "naturmedicinen" som är bra.

Annars vet jag inget om hela boken, så jag börjar undra vad jag gör i den här tråden :)
Loggat



Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #9 skrivet: 2011.08.07 - 11:55:29 »

Det hela blev lite sektliknande, eftersom i princip allt kunde botas med hjälp av basallergikost, men om man kan bortse från det, så finns det en hel del matnyttigt. En annan sak som faktiskt är positivt i det hela, är att man "rensar bort" mjöl och mjölkprodukter som på sätt och vis "tynger ner" kroppen. Somliga tycker att kött gör det, men det kan jag inte förstå!  :whink:

Och som du kan se, Ekub, så är det bara reklam på länken! Trist!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #10 skrivet: 2011.08.07 - 13:41:16 »

Mmmm när allt kan botas med en mirakelkur så blinkar några varningslampor här iaf  :lol1:

Ärligt så är jag inte så hemma på homeopati, men såg ett program där de sa att medlena är så pass utspäda att flaskan skulle behöva vara större än jorden om de verksamma ämnen skulle ha ngn effekt. Tycker homeopatin bara är konstig det lilla jag vet om den, känns bara som hokus pokus. Däremot tror jag absolut att om man utesluter en del livsmedel så kommer man att må bättre. Tror boken handlade lite om det med va? Har inte läst den själv utan bara på adlibris om vad boken handlar om. Såg homeopati och drog åt mig öronen.

Hittade den här tråden på kif som är intressant, http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d714b41b9cb46222105fc82-vi-som-varit-allergiska ,  håller på läsa den just nu så har inte hunnit gå igenom hela tråden.

Jo, kikade på länken. Tråkigt 
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.08.07 - 21:59:03 »

Jag måste då säga att jag är positivt inställd till homeopati!  :nod-yes:  inte I stället för västerländsk medicin. men som ett komplement!  :nod-yes: Jag gick hos en homeopat för många år sedan för att få hjälp med min psoriasis... och det fungerade!  :nod-yes: mot slutet var den nästan helt borta!  :thumbsup: och den har inte återkommigt i samma utsträckning sedan dess heller.... något osm ajg garranterar att vanlig västerländsk medicin inte lyckats ordna!  :nonono: ... så bara för att man hör att det är homeopati inblandat så behöver man inte tänka kvacksalvare eller lurendrejeri!. det är mycket mer än så. men som sagt så är det för mig ett komplement till vanlig västerländsk medicin, inte i stället för!
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #12 skrivet: 2011.08.07 - 22:07:10 »

Tyvärr, eller beror väl på hur man ser det, så är homeopati lika med just kvacksalvare och lurendrejeri för mig  :redface: Jag tror absolut inte att skolmedicinen är den bästa lösningen eller det enda som fungerar alla gånger. Det finns absolut alternativa lösningar som säkert fungerar minst lika bra eller bättre, beroende på fall till fall såklart, men jag tror inte homeopati (tänker på deras otroligt utspädda blandningar) platsar där. För mig personligen ligger det på samma nivå som astrologi. Är ganska skeptisk av mig antar jag.  :shy:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2011.08.08 - 00:11:43 »

 :rolleyes: jo uppenbarligen!  :flirting: vi får helt enkelt tycka olika om den saken  :nod-yes:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #14 skrivet: 2011.08.08 - 00:33:53 »

Vi kan vara överens om att inte tycka lika iaf  :lol1:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544