Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 01:20:30 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Deluxe äggröra  (läst 5686 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« skrivet: 2009.05.23 - 12:42:16 »

Måste bara dela av mig min upptäckt. Jag behöver ju få i mig mycket kokosfett varje dag och jag älskar äggröror. Så jag har testat runt lite och lyckas få till en underbart god och krämig äggöra. Rent himmelskt god. Jag har prövat göra detta i min teflonkastrull men det blev inte alls bra, varken till konsistens eller smak, så jag rekommenderar gjutjärnskärl.

Ok, det som behövs är en gjutjärnspanna (allra bäst) och en stekspade i metall. Värm upp pannan på medelvärme, sänk till lägsta värme och häll i kokosfett (helst ekologisk), jag tar 3 kaffemått. När oljan är varm knäck i ägg (jag brukar ta 3-4 på den mängden fett) och krydda med salt och peppar(mix). När äggvitan har börjat börjat stelna och blivit vit, efter ca 30sek, ha sönder äggulorna, skrapa upp allt och rör om om om om om, tills äggulorna har bundit kokosfettet. Därefter fortsätter man bara röra om ordentligt, skrapa upp från botten är jätteviktigt, tills man har fått fram en krämig äggröra.

Jag misstänker att järnet man skrapar upp från pannan, som hamnar i äggröran bidrar mycket till den goda smaken. Samtidigt är det lättare att göra detta i gjutjärnspanna eftersom den är jämnvarm överallt.

Hoppas det smakar.  :lol:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #1 skrivet: 2009.05.23 - 19:22:55 »

Låter kanon! Ska bara inhandla kokosolja först! (Något som hemul var på mig om för ett bra tag sen, men som inte har blivit gjort.  :shy: ) Sen ska denna variant testas! Jag gillar nämligen också äggröra!  :drool:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #2 skrivet: 2009.05.26 - 11:25:12 »

Ska testas, jag gillar också äggröra men tar mig bara tid till det på helgerna.
Loggat

Langhol
Sr. Member
****

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 384


« Svara #3 skrivet: 2009.05.26 - 16:14:38 »

Jag kan rekommendera denna röra! :lick:
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544