2)
salt och mjök
, hur då ... full effekt på spisen ? blir saltet svartbränd ? ska man hälla i mjölken samtidigt med salt ? Hur mycket salt, hur mycket mjölk ?
Hur länge ska man hålla på , så där ungefär ?
ou,jee jag har läst dessa instruktioner "längst upp" flera gånger , men undrar fortfarande frågor ovan.
Dessutom står det absolut IN-gen-ting om mjölk i den sidan
Nej,det står ingenting om salt och mjölk från Skeppshult! Så du håller inte på att bli galen, eller nåt. Det är mitt gamla trick... Jag brukar täcka botten med salt, och sedan hälla på dubbelt så mycket mjölk. Full sprutt på plattan. Det ska koka. Låt det koka tills mjölk- och saltblandningen skär sig. Det ser du genom att det blir vita "gräddaktiga" partier mot ljusblå lättmjölksaktiga. Diska ur i varmt vatten,och olja in om det behövs.
MEN behöver detta manöver göras för en SANDBLÄSTRAD torr stekpanna ??
Det är det jag och Hemul undrar ...
Som en enkel människa tänker man ju att salt bränner bort att som har bränt fast,
men här behöver jag ju fetta pannorna från grunden.
ELLER är det så att saltet gör att fettet fastnar bättre ( någon sorts primer före limmet alltså ? )
Under väntan på svar p åden stora frågan ovan och jag nu testat den större stekpannan idag.
Jag stekte 1kg fina ekonötkött och det gick jättebra.
Den enda skillnaden på pannan är att den bruna fettad området är nu mindre och den blanka delen av botten är större
,
inget fastnade och maten blev go.
Jag saltade och kryddade maten i en skål för att inte kryddorna skulle bränna fast nu i början .
Efter ett par omgångar tänker jag börja även med salt och kryddor.