Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 10:57:30 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 7   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: restaurering av två gjutjärnspannor  (läst 50691 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #45 skrivet: 2009.10.21 - 13:46:21 »

Kolla in vad Skeppshult har för tips för att återinfetta kärl, länk:smile:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #46 skrivet: 2009.10.21 - 15:44:01 »

Nizhoni, där fick du en smörklick av mig  :wave:!

När alla pannor landar hem åker dom in i ugnen på en gång med olja förstås.
Styrmannen-min har redan stolt meddelat per telefon att dom är jättefina  :inlove:
Loggat
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #47 skrivet: 2009.10.21 - 16:45:39 »

Åh, tack!  :flowers:

Har själv tänkt återinfetta både stekpannan och grytan men av någon anledning så blir det inte av, misstänker att det är lukten som skrämmer mig. Tror jag skulle behöva en spark i baken.  :bang_head:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #48 skrivet: 2009.10.21 - 19:57:26 »

det kan vi väll ordna Nizhoni!  :frogdance:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #49 skrivet: 2009.10.21 - 22:40:01 »

visst var dom fina :nod-yes:, blanka som nya :yay: wow!

Sedan började jag fettningen och tackade för min ny effektiv köksfläkt, för annars hade det slutat på tjutande brandlarmet flera gånger om .

Det blev nog lite märklig resultat :
den första stekpannan blev brun runt om ( jag bredde fettet runt hela pannan ut och in-sidan), men halva botten på insidan förblev blank, den sidan hade mer rinnande olja kvar efter en kvart-20-minuter i ugnen.
Är ugnen sne, funderade jag ? och förberedde för stekpanna nr 2.
Resultatet blev det samma rakt på mitten på botten en linje som är helt blank den andra sidan är brun liksom kanterna .
grytalocket blev också genombrun.
När jag skulle köra in grytan, funderade jag ett tag, men gjorde som med dom andra, oljade den runtom och in i ugnen.

och se grytan blev rakt genom samma färg, mer blank än brun.

vad har jag nu ställt till med?? :eeek:

Ska de se ut lite bruna ( har oljan bränt fast ??) eller har dom blankare delarna inte fått tillräckligt olja i sig ,eller vaddå  :cry: ?

Vart har du Hemul gömt den där typen som skriker så att mandlarna fladdrar ???
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #50 skrivet: 2009.10.22 - 01:40:44 »

Idalinda - Du har inte gjort något fel alls. Stekbord på restauranger har från början precis den färg du beskriver. Kör salttricket på dina stekpannor, samt grytan, och fetta in dem ytterligare en gång. Sen kan du prova att steka i dem. Steker det fast vid det laget, tycker jag faktiskt att du ska prova salt och mjölk-tricket, för bättre finns inte för att få pannor instekta. Men försök att fetta in dem några gånger till, bara för att vara på den säkra sidan! Hoppas att allt går bra!  :lol:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #51 skrivet: 2009.10.22 - 09:17:54 »

det kan vi väll ordna Nizhoni!  :frogdance:

Jag gissade väl att ni skulle hjälpa till!  :laugh:


Så det är alltså bäst att ha fläkten på högsta styrkan och kanske även stänga dörren in till köket? Gissar att en rengöring av fläkten är på sin plats efter den omgången, det är ändå dags nu igen har jag sett. Det är sablars ofta man får ha ner skiten för rengöring tycker jag. 
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #52 skrivet: 2009.10.22 - 12:42:46 »

Hmm, men varför blev det så att exakt hälften av stekpannornas innebotten blev brun och den andra sidan förblev blekt ?
Är det något som fattas på den bleka sidan då ?

Ska jag verkligen köra med salt nu när allt är renblästrat ?

Jag kan olja och steka dom i ugnen i flera omgångar, bara jag fattar vad som är rätt och vad som är fel.

Grytan blev inte alls så brun som dom andra. Grytans lock är helt brun , grytan blek  :blink: -

Ska jag fetta mer dom bleka delar eller tvätta rent dom bruna delar av pannor ?  :shy:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #53 skrivet: 2009.10.22 - 12:47:43 »

Jag fattar inte heller. De måste suga ojämt på nåt sänt. Och varför blir de bruna och inte svarta?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #54 skrivet: 2009.10.22 - 14:42:53 »

Hmm, men varför blev det så att exakt hälften av stekpannornas innebotten blev brun och den andra sidan förblev blekt ?
Är det något som fattas på den bleka sidan då ?

Ska jag verkligen köra med salt nu när allt är renblästrat ?

Jag kan olja och steka dom i ugnen i flera omgångar, bara jag fattar vad som är rätt och vad som är fel.

Grytan blev inte alls så brun som dom andra. Grytans lock är helt brun , grytan blek  :blink: -

Ska jag fetta mer dom bleka delar eller tvätta rent dom bruna delar av pannor ?  :shy:
Ja sa ju te daj (göteborgska för "Jag sa ju till dig") att du skulle fetta in pannorna mera. Gör det, så att allt blir brunt, eller svart. Sen steker du in dem. Om de inte blir svartare av infettning nr 2, tycker jag att du ska steka in ändå. För pannorna ska användas, vare sig de är bruna eller inte! Då blir de också instekta. På naturligt sätt. Likaså gäller grytan. Teststek något som är billigt, och se hur det blir.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #55 skrivet: 2009.10.22 - 15:59:19 »

Corny,  :inlove: jag försöker nu fatta rätt .

1) jag ska  klappa på dom fett runt om en gång till och stoppa i ugnen och fläkten på full effekt  :whistle:
eventuellt ska jag upprepa 1) ytterligare en gång.

2)  :eeek: salt och mjök  :eeek:, hur då ... full effekt på spisen ? blir saltet svartbränd ? ska man hälla i mjölken samtidigt med salt ? Hur mycket salt, hur mycket mjölk ?
     Hur länge ska man hålla på , så där ungefär ?
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #56 skrivet: 2009.10.22 - 19:01:50 »

idalinda... högst upp på sidan här finns ett inlägg från nizhoni där han har länkat till Skeppshults hemsida.. där infon står ang detta med mjölk och salt!  :wave:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #57 skrivet: 2009.10.22 - 19:05:04 »

 :shake_head:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #58 skrivet: 2009.10.22 - 19:25:12 »

 :nod-yes: :nod-yes: :nod-yes: :nod-yes: :nod-yes:

men för den som inte ser länken..
Citat

Kärlet har blivit grått.
Orsak: Fettet från produkten har tvättats bort.
Åtgärd: Smörj in kärlet (fl ödigt) med matolja. Sätt in kärlet i ugnen på 175-200 grader i 15 – 30 minuter eller
tills oljan torkat in. När kärlet svalnat - torka ur överfl ödig olja med hushållspapper.
OBS! För produkter med trähandtag ställs kärlet i stället på spisplattan. Sätt plattan på medelvärme och låt kärlet
stå i 10-15 minuter. Stäng av spisen och låt sedan kärlet vara kvar på spisplattan tills det är helt kallt. Överhetta
inte kärlet. Tänk på att ha god ventilation – denna procedur kan ge upphov till kraftig lukt.
Om utsidan oljas, ställ kärlet på t.ex. en plåt, annars kan olja rinna ner på spisplattan eller i ugnen.

Kärlet har blivit rostigt
Orsak: Fettet från produkten har tvättats bort och/eller har mat förvarats en längre tid i kärlet. Ett vanligt fel
som orsakar rostbildning är att kärlet ställs undan med locket påsatt innan det hunnit bli riktigt torrt efter
avsköljning.
Åtgärd: Eventuella rostfl äckar tas bort med stålull (om svårt angripen med stålborste). Utför därefter samma
åtgärd som ovan.

En kompletterande metod som i första hand tycks användas av matlagningsproffs, och som också fungerar är;
Om pannan är för torr så att maten fastnar.
Åtgärd: Häll i rejält med salt och ställ pannan på en varm platta. Bränn ur pannan med saltet. Låt svalna och häll
bort saltet.

Slutligen det bästa av allt – till skillnad från andra kärl så blir ett gjutjärnskärl bara bättre och bättre ju mer
man använder det!
Åtgärder
SKEPPSHULTS
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #59 skrivet: 2009.10.22 - 19:30:52 »



2)  :eeek: salt och mjök  :eeek:, hur då ... full effekt på spisen ? blir saltet svartbränd ? ska man hälla i mjölken samtidigt med salt ? Hur mycket salt, hur mycket mjölk ?
     Hur länge ska man hålla på , så där ungefär ?

ou,jee jag har läst dessa instruktioner "längst upp" flera gånger , men undrar fortfarande frågor ovan.
Dessutom står det absolut IN-gen-ting om mjölk i den sidan  :lick:
Loggat
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 7   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544