Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 14:37:03 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 ... 7   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: restaurering av två gjutjärnspannor  (läst 50731 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2009.05.18 - 19:27:28 »


Nu har jag  skrivit på papper ( nej skrivaren samarbetade inte då !) alla Bokias råd ang "att göra ordning en gjutjärnspanna"

Jag har hittat två pannor på loppis, en liten med väldigt lite kant för att stega ägg eller steka plättor med
och en vanlig stor sak med 5 cm kanter.
De står nu på köksbänken med en hög stålull vid sidan om och jag hoppas att hela familjen deltar på knuggandet
Om dom ska blänka som metall , lär det ta några veckor innan det är klart  :whink:

Jag testade att de var stabila på botten, så det har tagit tid för många jag har hittat har varit skeva.
Men jag upptäckte idag att den stora har små fördjupningar på botten ( insidan), som någon hade slagit på botten men något rund ( 3x 3 mm) men hård.

Är det lönt att restaurera den ?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009.05.18 - 23:32:54 »

Köp en sån där stålborste man sätter på borrmaskinen.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2 skrivet: 2009.05.19 - 17:44:35 »

Styrmannen föreslår sandblästring, vågar jag släppa honom loss :yay: :confused3:?

Själv kan jag inte i alla fall fortsätta, mina axlar fixar inte sådan sysslor, det är nu om igen bevisad.
jag försökte med stålull en kvart och senare kanske 10 minuter och sen dess går jag med en fruktansvärd huvudvärk, trots medusiner,
det tar nog någon dag innan det släpper  :sad:.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009.05.19 - 18:59:17 »

Har han en bläster så måste ju det vara det bästa!

Jag fixade en gammal som först stått och rostat med fastbrända matrester + vatten i och sedan torkat genom att först ställa den på sexan och bränna äcklet och sedan gå på med stålborste på en slipmaskin tills den var blank. Det är gjutjärn ju. Materialet är inte känsligt. Det är bara stekytan man bygger upp som är känslig.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #4 skrivet: 2009.05.19 - 23:02:14 »


Nu har jag  skrivit på papper ( nej skrivaren samarbetade inte då !) alla Bokias råd ang "att göra ordning en gjutjärnspanna"

Jag har hittat två pannor på loppis, en liten med väldigt lite kant för att stega ägg eller steka plättor med
och en vanlig stor sak med 5 cm kanter.
De står nu på köksbänken b med en hög stålull vid sidan om och jag hoppas att hela familjen deltar på knuggandet
Om dom ska blänka som metall , lär det ta några veckor innan det är klart  :whink:

Jag testade att de var stabila på botten, så det har tagit tid för många jag har hittat har varit skeva.
Men jag upptäckte idag att den stora har små fördjupningar på botten ( insidan), som någon hade slagit på botten men något rund ( 3x 3 mm) men hård.

Är det lönt att restaurera den ?

Oj, det låter som stora hål. Det blir nog jobbigt att använda den tycker jag, eftersom hålen kommer fyllas med skit varje gång man lagar mat och blir svårt att få bort. Men du kan ju testa, det var nog inte så dyra pannor så det är bara att köpa ny på nästa loppmarknad.  :whink:

Sandblästring låter kanon, bara att ösa på. Jag föreslår även att du står beredd och dokumenterar det hela med en videokamera och lägger upp det på youtube så vi alla kan njuta av det.  :thumbsup:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2009.05.20 - 19:22:04 »

Vi får se om han har tid över mina stekpannor under helgen  :rolleyes:
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2009.07.14 - 14:07:40 »

var finnes Bokias råd ang restaurering av stekpannor tro? .. det är något jag kan komma att behöva!  :redface:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #7 skrivet: 2009.07.14 - 14:42:55 »

Hur illa är det med pannorna, och vad har hänt?
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2009.07.14 - 15:41:32 »

njae.. så illa är det nog inte änn egentligen  :redface:.. men jag har en kastrull som kan behöva lite TLC.. (tender love and care) ... har ofta gjort köttfärssås och spagethi i den!.. så tomaten har gått rätt hårt åt den e jag rädd... så jag e ute efter bra tipps på hur man kan impregnera den igen!.. och hur man egentligen ska sköta dem!..
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2009.07.14 - 16:30:31 »

Impregnera? Låter som en kastrull med beläggning. Släng den.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #10 skrivet: 2009.07.14 - 16:46:14 »

Inte slänga! Jag har tipsat om hur man kan försöka innan man slänger! Gjutjärnsgrytor ska man vara rädd om!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2009.07.14 - 16:46:45 »

 :redface: fel uttryck av mig skulle jag tro!.. det är en fin Skeppshult gjutgärnskastrull. så den har ingen Beläggning av något slag.. det jag menar e hur man får till den där bra ytan igen.. som gör att allt inte bränner fast hela tiden! :so_mad: oavsett hur mycket fett man har i pannan!..  :crazy:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2009.07.14 - 16:48:49 »

Corny... :flowers: :inlove:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2009.07.14 - 18:02:54 »

Borrmaskin med stålborste.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2009.07.15 - 12:18:42 »

känns som sista utvägen i detta läge!.... men det blir nog väldans bra om man gör det misstänker jag! :nod-yes:.. men jag ska försöka med Cornys tipps först.. med mjölk och salt som får koka i pannan en stund... hoppas slippa polera den! .. men jag gör det om jag måste! :nod-yes:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sidor: [1] 2 3 ... 7   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544