Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.28 - 16:49:28 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mikrovågor och laptops  (läst 12691 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2009.05.30 - 14:25:47 »

Jag orkade inte sätta mig in i hur jag fixar en bootable sticka och det var inte läge för det nu. Det var värt 150 spänn.

Jo, det var där för jag inte ville köpa nån sån där USB-DVD. Ska jag ta med mig nåt bort, inte bränner jag det.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
pitch
Full Member
***

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 184


Jag och mitt hår


« Svara #16 skrivet: 2009.05.30 - 15:06:52 »

Ubuntu har en enkel programvara för att göra en "bootable sticka". Stickorna är ju så billiga att de ges bort som "treats" inom kommersen.
Jag har för mig att det finns guide:er att skapa en "usb-sticka" i windows-miljö...
Det finns ingen ursäkt att betala för M$-skiten när det finns gratis grejer som gör det bättre!
Vill man ha hjälp/support med Linux-pryls finns det en uppsjö med duktiga eldsjälar på nätet, mig inkluderad ;-).

Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2009.05.31 - 15:20:46 »

Jag har Ubuntu, men det visste jag inte. Kommer du ihåg vad programmet heter?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #18 skrivet: 2009.05.31 - 19:04:23 »

Du har en Asus --- hmmm, vår stora bärbar var/är också asus och den har varit riktigt bra.

Finns det något annat märke man skulle kika på och finns det något märke som är helt kass ?
Hur är det med batteritid,  den bärbara vi hade,  där sjönk batteritiden väldigt snabbt till botten.
Har det blivit bättre nu ?

Fungera skype ihop med linux ?

Ska en vanlig döende ha linux. Det har vi funderat också att Linux skulle kunna vara bra ... men hohhojaa, så  många val och funderingar det blir  :smack_head:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2009.05.31 - 19:22:24 »

Vet inte om det finns nåt märke man ska passa sig för. Jag var sugen på Lenovo först, men sen när jag såg den så gillade jag den inte. Skärmen går inte att fälla hela vägen bak. Tänk dig att du sitter på en landsvägsbuss med datorn i knät. Då skulle skärmen snarare peka mot bröstet än mot ansiktet.

Det finns så många storlekar nu. Vissa är så stora så jag förstår inte varför de kallas netbooks. Min är 10", det tyckte jag var en lagom kompromiss. Det finns 8.9" också (kanske även mindre). De blir ju lite billigare och något lättare, men som sagt tyckte jag 10" var lagom på alla sätt, även för plånboken.

Man kan ju koppla till extern mus, skärm och tangentbord, så vill man skriva med riktigt tangentbord hemma så går ju det bra. Jag köpte bara en mus, men är lite sugen på ett sånt där mjukt tangentbord som man kan rulla ihop.  :lick:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2009.06.03 - 00:32:45 »

Tillbaks till strålningen.  :angry:

Såg en länk till en mycket bra artikel (insändare kanske) i Borås Tidning, något slags inlägg i dietistdebatten, skriven av en Kalle Hellberg.
http://www.bt.se/debatt/dietisternas-dilemma(1355742).gm
Eftersom jag aldrig hört talas om honom googlade jag företaget han är VD för och hittade detta.
http://www.maxicom.se/Stralningsrisker.htm

Vad ska man tro på, tro på, tro på...  :sosad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #21 skrivet: 2009.06.03 - 01:26:17 »

Tja, jag tycker att det verkar vara ett riktigt vettigt företag. De verkar inte alls vara några fundamentalister men kör på försiktighetsprincipen, vilket egentligen är rätt självklart.

Däremot är sidan i sig förjävlig. Borde fan vara brottsligt att ha så fula hemsidor.  :puke1:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2009.06.03 - 02:03:05 »

Om man varken har mobil eller mikrovågsugn och inte bor nära en högspänningledning, kan man ha en netbook då, tror du?  :sneaktongue:

Det där med klockradio var nytt för mig. Vad fan är det som strålar i en sån? Som inte finns i en vanlig radio alltså. Helst 2 meter från huvudet - jag har min snarare 2 decimeter från huvudet.  :blink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #23 skrivet: 2009.06.03 - 09:41:06 »

ja-ha  och hur är det då med min morgonsol-lampan då, ska man ha det utomhus eller  :blink: ?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2009.06.03 - 10:20:51 »

Ingen aning. Funkar den där lampan?

Glömde svara på din fråga om batterierna. Jo, det sätter i större nu, ivf i dessa små. De ska ge upp till 7 timmar. Har aldrig stått mer än nånting på 5 timmar kvar på batteriindikatorn dock. Men jag tror man ska göra nåt speciellt för att få ut det där sista och jag har inte läst hela manualen än.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #25 skrivet: 2009.06.03 - 17:57:32 »

Jag har den uppfattningen att man ska ladda dom jämt så att de håller längre, men vad-vet-jag-nu. det kan ha ändrats femton gånger under dessa år ?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2009.06.03 - 18:14:16 »

Du menar att de skulle laddas ur när man inte använder dem? Nä, så ska det inte vara.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #27 skrivet: 2009.06.04 - 17:23:03 »

Jag menar nog mest att
Min erfarenhet av batterierna var att i början håller dom det lovade 6 eller 8 timmar, men bara efter en månad eller två börjar laddningen sina
och efter ett år var det mycket kortad laddningstid.
Jag kommer nu inte ihåg exakt när dessa batterier slutade nästan helt, men om jag minns rätt så hade man ingen nytta av dom efter 2 år.
Man fick snällt leta efter en sladd ändå  :so_mad:

Men om det är bättre för deras livslängd att försöka hålla dom i optimatladdade dagligen eller bara då när tiden börjar närma sig slut, DET vet jag inte idag.
Men lurigt är det med batterierna i alla fall  :mad_roll:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2009.06.04 - 18:15:13 »

Hur länge sen var det då? Det kanske var såna där batterier som man måste ladda ur helt och sedan fulladda för att de ska hålla.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
pitch
Full Member
***

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 184


Jag och mitt hår


« Svara #29 skrivet: 2009.06.05 - 08:55:03 »

Jag har Ubuntu, men det visste jag inte. Kommer du ihåg vad programmet heter?

Programmet heter usb-creator och startas bäst via
System->Administration->USB Startup Disk Creator
Loggat
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544