Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 15:35:58 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Susanne här.  (läst 7288 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bellafjella
Aspirant


Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 2

Fetthäxan från södern.


« skrivet: 2009.05.14 - 12:16:32 »

Jaha, så trevligt att hitta ett nytt lchf-forum att "tjata" lite i!  :smile:

Heter Susanne, är 48 år samt bor i Skåne med "gube" och snart 20-årig dotter.

Har varit överviktig i ca 18-19 år - innan dess vägde jag ca 65 kg  till mina 173 cm över havet.  :smile:

När det var som värst vägde jag 110 kg och när jag började med lchf nu i januari-09 så vägde jag ca 106 kg.

Nu är jag snart nere på 98 kg och kan ibland känna mig lite otålig - vill ju gärna tillhöra dem som rasar i vikt men inser å andra sidan att det nog är ganska bra att ta det lite lugnt. Skinnet ska ju helst hänga med också!  :cool:

Jag la tvärt av med bröd, ris, potatis och pasta etc och äter en väldigt strikt lchf - får kanske i mig ca 5-7 gr kolhydrater om dagen. Tänker äta så här ett tag och mår alldeles ypperligt bra av det.

Har tyvärr inte fått med mig gubben.  :sad: Han om någon skulle verkligen behöva lägga om kosten eftersom han äter otroligt mycket socker, både i maten och sidan om i form av kakor, godis, läsk etc.

Han tror visserligen på lchf eftersom han på nära håll sett både mina viktvinster men även en hel del hälsovinster. Tyvärr (får man säga så?  :tongue:) så är han normalviktig men jag tror inte det är så himla bra för hälsan med allt det socker han sätter i sig och han är dessutom hjärtopererad i unga år vilket gör mig lite orolig.   :sad:

Dottern är smal som en sticka men har gått över till lchf ändå - dock är hon lite liberalare med kolhydraterna än vad jag är.

Ja det var lite om mig och det ska bli kul att få skriva lite här ocskå........ ääääälskar att skriva! Det är min motion - träna fingrarna och hjärnan.  :lol:
Loggat

Lugn i sinnet, lugn i magen - fett klarar man sig på hela dagen. Fett är bra för hela kroppen, speciellt hjärnan som sitter i toppen!
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009.05.14 - 14:46:07 »

Hej och välkommen hit. :flowers:

Ja det var lite om mig och det ska bli kul att få skriva lite här ocskå........ ääääälskar att skriva! Det är min motion - träna fingrarna och hjärnan.  :lol:

Bra. Sånt gillar vi här!  :clapping:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Vira
Sr. Member
****

Smörklickar: 12
Offline Offline

Antal inlägg: 332



« Svara #2 skrivet: 2009.05.14 - 17:42:53 »

Hej och välkommen till gänget  :flowers:
Loggat

Vira
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #3 skrivet: 2009.05.14 - 17:53:50 »

Hej och välkommen!
Loggat

idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2009.05.14 - 18:38:26 »

Välkommen!

Hur fixar du att låta bli att äta det som guben äter ?!
Om jag skulle ständigt ha godis i skåpet skulle jag trilla dit alldeles för ofta .
Loggat
Bellafjella
Aspirant


Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 2

Fetthäxan från södern.


« Svara #5 skrivet: 2009.05.15 - 12:10:44 »

Idalinda:

Det är konstigt nog inte svårt alls  :smile:

När det gäller potatis, ris å pasta som han vräker i sig så har jag turligt nog fått någon slags avsky för det!? Känner inte den minsta gnutta längtan efter det och skulle inte få för mig ens att smaka en liten bit.

Fattar inte egentligen hur det kan bli så för jag har verkligen ätit mycket sådant tidigare och jag la ju av tvärt.

Men kanske det beror på att jag sätter det i samband med alla de besvär jag hade tidigare? T ex diarréer flera gånger i veckan - speciellt efter måltiderna. Detta har helt upphört nu - är aldrig dålig i magen numera.

Sen sprang jag upp varje natt väldigt många gånger och behövde kissa - minst 4 gånger per natt vilket gjorde mig uttröttad. Detta har också blivit superbra. Går bara upp en gång nu max och det är någon gång på morgonkvisten.

Min migrän har jag inte haft sedan jag började och migrän hade jag minst en gång i månaden tidigare.

I det stora hela mår jag toppen nu och på något sätt tror jag det är detta som gör att jag känner sådan avsky för vad skräp-maten skulle innebära om jag skulle återgå till tidigare vanor.  :smile:

Men sen är det ju det här med mättnaden också - jag håller mig mätt och belåten länge nu när jag ätit och det hjälper ju till att hålla sötsuget borta.  Faktiskt så äter jag bara två gånger om dagen nu och det känns helt otroligt. Skönt att slippa denna ofta återkommande hunger - man sparar tid också när man slipper fixa mat hela tiden  :lol:

Sen har gubben en stor last och det är coca cola! Han köper 6-pack och har i kylen jämt men det stör mig faktiskt inte heller längre. Det var jobbigt i början och en gång föll jag faktiskt för frestelsen och öppnade en. Men TVI VALE!  :max-shock: Jag har aldrig varit med om en sådan överraskande äckel-schock! Det smakade så äckligt, sliskigt sött att jag gick och hällde ut hela burken. Sen dess bryr jag mig inte om det alls.  :smile:

Måste dock ändå erkänna att det finns sådant jag har svårt att motstå - t ex salta fiskar och mjölkchoklad. Om han köper det så köper han inte mer än att han gör slut på det samma kväll. Inget får vara kvar för då slänger jag det!  :nod-yes:
Loggat

Lugn i sinnet, lugn i magen - fett klarar man sig på hela dagen. Fett är bra för hela kroppen, speciellt hjärnan som sitter i toppen!
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #6 skrivet: 2009.05.15 - 18:03:57 »

jop ,då tänker vi nog lika... jag saknar inte alls pasta eller ris, potatis ( klyftor och pommes) skulle jag kunna ta någon gång, men är inte sugen på dom på något sätt.
Bröd saknade jag ibland men nu fungerar oops / hemulbröd för den saken 
MEN

om någon skulle börja langa chips och godis hit på fredagkvällar skulle jag falla dit snabbt, speciellt om någon äter sådant bredvid mig på soffan .... :lol1:

Så det är verkligen beundransvärd att du har fixat detta , vi äter samma mat hemma allihopa och barnen äter ju skolmat så LCHF som de nu kan.

Så jag trillar faktiskt ibland just i det värsta sockerträsket, men har blivit mer måttlig och balanserad även med dom.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2009.05.15 - 19:11:53 »

Måste vara jobbigt detta med sötsug. Åt godis för första gången i julas. De bjöd på nåt wingummiaktigt på posten (= cigarr- och godisbutik). De var till min stora besvikelse jättegoda, så jag tog en till. Gav mig inga som helst problem, men du skulle ha velat köpa mer alltså?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #8 skrivet: 2009.05.16 - 18:36:49 »

jag kan inte begripa att det finns folk som inte gillar godis överhuvudtaget, men jag känner i alla fall en . :eeek:

Jag kan ta en på någon bjudning, men just sådana här kvällar då man tittar på melodifestivalen eller firar hör en påse godis till , eller till en bra bok.

Men idag delar vi 5 två kakor av hallonchokland  ( den mörka) och 4 rutor mintchoklad, alla får var sin Fazer-sötlakris och sedan har jag läkerol-salmiak-ask ( 20 g) som vi också delar.
Så per skalle blir det ändå inte mycket 5 bitar mörk choklad, några pastiller och en sötlakris ( en sådan på 12 cm )
Sedan hittade jag vaniljglass som innehöll bara 10 kolhydrater / 100g.
( styrmannen meddelar precis att glassen är ok, men inte riktigt lika gott som vår egen eko-gräddglass  :inlove:)

Så så hanterar jag socker suget nuförtiden.
Men jag har inga svårigheter att sitte bredvid en wienerbröd, dom är äckliga enligt mig  :puke1:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2009.05.16 - 18:53:02 »

Jag tror jag har det efter mamma. Minns inte att jag såg henne äta mer än bit när det bjöds. Hon brukade ha en ask Emser i väskan. Ibland lyxade vi och tog varsin. Då var det kalas! :lol1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2009.05.16 - 19:38:35 »

Varmt välkommen hit!

 :flowers: :wave:

En salig blandning knäppgökar att skrivas med, alla i helt olika kolhydratsträsk  :flirting:

Mitt är brödburken  :max-shock:

Men jag fajtas  väl

/Fjällmor
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544