Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 05:51:14 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: "Bromism"  (läst 8342 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kusin Vitamin
Jr. Member
**

Smörklickar: 3
Offline Offline

Antal inlägg: 46



« skrivet: 2009.04.25 - 13:39:51 »

Jag skrev lite om det i en annan tråd men tycker det är så viktigt att det förtjänar en egen.

Citat från:  mig själv  :whink:
Ja, jag är ju otålig och vill se resultat snabbt, så jag startade på 25 mg/dag och ökade till 50 mg den fjärde dagen när jag inte kände tillräckligt förbättring. Och den femte dagen kände jag riktig ordentlig effekt, blev varm och fick energi, samt att värk och stelhet minskade. Men jag var inte nöjd utan ökade till 75 mg på prov en dag och det var så lyckat så att när jag gick in på min femte jod-vecka så började jag på 75 och gick snabbt upp till100 mg. Sedan fick min jodflaska spader och jag har i efterhand förstått att jag fick i mig mycket mer än 100 mg. :confused3:
Följden av detta blev att jag råkade ut för "bromism". Jag började då dricka extra mycket vatten+havssalt och höll upp med jod i tre dagar, så nu känns det bättre. Startade idag med 25 mg och ska upp till 50 om några dagar och se om jag kan stanna där. Mina hypoT-symtom kom iaf inte tillbaka under de tre dagarnas uppehåll! :thumbsup:
En sak jag märkte när jag gick upp till 75 mg var att jag blev så rastlös, klarade inte att sitta vid datorn mer än korta stunder.  :max-shock:
Så mitt råd till er som trappar upp är att hålla noga koll på ev. bromism-symtom och dricka mycket vatten med havssalt. :drink:

Jag fick alltså smygande symtom, som jag inte kopplade ihop med joden förrän efter någon vecka, och den tiden var inte rolig. :sad:
Jag trodde att jag blivit deprimerad, var nedstämd, orolig och hade en ångest som bara blev värre och värre. Någonstans dök det då, tack och lov, upp ett svagt minne av att jag läst om någon som fått känslomässiga reaktioner på jod. Och som bara jag hade varit inriktad på fysiska symtom... :bang_head:
Nåväl, slutet gott allting gott! En halvliter vatten med två kryddmått havssalt gjorde mig till en ny människa på en halvtimma, och så hoppas jag att den här historien kan hjälpa andra att slippa göra samma misstag. :crazy:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009.04.25 - 15:44:07 »

Tack för det. :flowers:

Brownstein nämner höga doser av C-vitamin i kombination med oraffinerat salt. Magnesium kan också hjälpa.

Konstigt nog skriver han inte exakt vilka avgiftningssymptom man kan få. Men i en fallbeskrivning säger han att patientens symptom på hypotyroism i början ökade och det skulle då vara avgiftningssymptom. Det kan ju inbegripa nedstämdhet. Kanske var det det jag fick i början också då? I kombination med hyper kanske.  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Kusin Vitamin
Jr. Member
**

Smörklickar: 3
Offline Offline

Antal inlägg: 46



« Svara #2 skrivet: 2009.04.25 - 18:58:08 »

Klistrar in en lista med symtom på brom-detox-symtom. Och det här är tydligen bara en del av vad man kan råka ut för... :cry:

Iodine-related bromide symptoms may include but are not be limited to:

eye lid twitching
foot twitching
tingling in hands or feet
dark thoughts (e.g., there is no reason to live)
depression (e.g., there is no reason to get out of bed)
anxiety
emotionality
mouth and tongue sores and cuts or "sore mouth"
"different" acne,"bromide acne," "acne-like eruptions" without "coniform." (Some iodine
users found zinc helps bromide acne.)
skin "cuts"
hair loss
brain fog
leg and hip ache (feels like arthritis)
rash (bromaderma)
metallic  taste
sinus ache
runny nose
headache
sedation
lethargy
odd swallowing sensation (reported in old  medical literature as "swollen glottis")
body odor (bromos is Greek for stench)
unusual urine odor
dry mouth
ureteral spasm, frequent urination (mistaken for urinary infection)
diarrhea
constipation
vision changes
irritability
increased salivation
dream changes
hormone changes
kidney pain
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009.04.25 - 19:14:34 »

Flera av de där sakerna listar Brownstein som tecken på jodism och de beror då på för hög dos. Börjar bli invecklat detta.  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #4 skrivet: 2009.04.26 - 17:03:19 »

Ok....  :confused3:

Jag har käkat ~75mg/dag ett tag nu och jag har ingen av symptom nämnda nedan/ovan.

Jag kanske borde gå upp i dos. Vad säger du Kusin Vitamin?  :neutral:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009.04.26 - 22:33:06 »

Känner du nåt öht? Piggare eller så? Biverkningar, avgiftningssymptom eller vad det nu är är väl inget självändamål.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Kusin Vitamin
Jr. Member
**

Smörklickar: 3
Offline Offline

Antal inlägg: 46



« Svara #6 skrivet: 2009.04.26 - 23:42:04 »

Avgiftningssymtom är definitivt något man ska undvika, det talar ju om att kroppen fått mer att arbeta med än den klarar av.
Man kan ju börja må dåligt både för att man har hög belastning av gifter i kroppen och dålig avgiftningsförmåga. Eller bådadera och då tål man ytterst lite jod.

Jag har iaf letat information om hur det har gått för andra och det verkar vara väldigt individuellt hur man reagerar, så man får prova sig fram till en lämplig dos. Det kan gå bra med en dos i flera veckor och sedan kommer symtomen helt plötsligt då kroppen har blivit överbelastad för att den inte klarat av att göra sig av med avfallet i samma takt som det kommer.

Men är man bara uppmärksam på hur man känner sig och vet vad man ska göra när symtomen dyker upp så verkar det inte vara någon fara att testa hur mycket man tål.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544