Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.19 - 08:24:00 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Jodtest, fast med Lugols.  (läst 38180 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2009.04.22 - 02:02:35 »

Ingen aning. Doktorn säger inget om det. Jag tror han kör med pang på rödbetan.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #16 skrivet: 2009.04.22 - 02:48:50 »

Jaha, men hur har ni andra gjort då? Inte har det väl bara varit pang på? Ni har väl trappat upp? Eller har jag missuppfattat?
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2009.04.22 - 02:57:30 »

Jag gjorde det. Jag tror vitaminen startade på en rätt hög dos och hon blir ju bara piggare och piggare.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Kusin Vitamin
Jr. Member
**

Smörklickar: 3
Offline Offline

Antal inlägg: 46



« Svara #18 skrivet: 2009.04.25 - 13:01:08 »

Ja, jag är ju otålig och vill se resultat snabbt, så jag startade på 25 mg/dag och ökade till 50 mg den fjärde dagen när jag inte kände tillräckligt förbättring. Och den femte dagen kände jag riktig ordentlig effekt, blev varm och fick energi, samt att värk och stelhet minskade. Men jag var inte nöjd utan ökade till 75 mg på prov en dag och det var så lyckat så att när jag gick in på min femte jod-vecka så började jag på 75 och gick snabbt upp till100 mg. Sedan fick min jodflaska spader och jag har i efterhand förstått att jag fick i mig mycket mer än 100 mg. :confused3:
Följden av detta blev att jag råkade ut för "bromism". Jag började då dricka extra mycket vatten+havssalt och höll upp med jod i tre dagar, så nu känns det bättre. Startade idag med 25 mg och ska upp till 50 om några dagar och se om jag kan stanna där. Mina hypoT-symtom kom iaf inte tillbaka under de tre dagarnas uppehåll! :thumbsup:
En sak jag märkte när jag gick upp till 75 mg var att jag blev så rastlös, klarade inte att sitta vid datorn mer än korta stunder.  :max-shock:
Så mitt råd till er som trappar upp är att hålla noga koll på ev. bromism-symtom och dricka mycket vatten med havssalt. :drink:
Loggat
Kusin Vitamin
Jr. Member
**

Smörklickar: 3
Offline Offline

Antal inlägg: 46



« Svara #19 skrivet: 2009.04.25 - 13:07:48 »

Fick min Lugols lösning igår, och passade på att göra samma jodtest som vi gjorde med jodopax. 30 timmar senare har jag fortfarande fläckar kvar. Innebär då detta att jag inte har någon jodbrist? För i sådana fall kan ju någon annan få lösningen av mig. Helt onödigt att överdosera, enligt min åsikt. Har ju ändå mina algtabletter (som är för mesar) att tillgå.
Behöver lite tips och råd här!

Även om du inte har någon jodbrist behöver kroppen ca 12 mg jod per dag. När jag har avhjälpt min jodbrist så ska jag gå över på den underhållsdosen för resten av mitt liv.
Och som hemul skriver så borde vi alla ha brist, med tanke på hur vi lever.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2009.04.25 - 15:35:18 »

Jaha, så du har också råkat ut. Det känns på nåt sätt bra. Missförstå mig inte - men det kändes konstigt att vara den enda som märkt nåt negativt. :smile:

Jag undrar om vi inte behöver ännu mer än de där 12 milligrammen. Vad jag förstår är det uträknat efter de behov olika organ i kroppen har, men hänsyn för miljöbelastning är inte tagen.

Jag verkar vara hyperkänslig. Ska ta upp det i min japantråd istället, men jag är tacksom för idéer.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #21 skrivet: 2009.04.26 - 17:06:39 »

Vad blir det? Runt 50 mg? Känner du nåt då?

8 droppar är drygt 72mg. Funderar dock om jag ska utöka. Får i så fall beställa ett par flaskor till för det går åt FORT. Avaktar tills jag jodexperten här (kusin Vitamin)  har uttalat sig.  :whink:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2009.04.26 - 22:33:59 »

Stora droppar i England! :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Kusin Vitamin
Jr. Member
**

Smörklickar: 3
Offline Offline

Antal inlägg: 46



« Svara #23 skrivet: 2009.04.26 - 23:46:59 »

Det går åt väldigt fort, jag börjar snart på min tredje flaska. :shock:
Tur att de har storpack! :whink:
Loggat
Marinda
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 97



« Svara #24 skrivet: 2009.04.27 - 12:40:03 »

Fick min Lugols idag, och börjar med en droppe. Jag är försiktig av mig och tänkte ta det lugnt.
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #25 skrivet: 2009.06.03 - 11:15:34 »

Nu har jag testat med jodopax, efter en timma så är all jod nästan borta, syns bara en svag nyans brunt, läskigt. Jag får väl betälla Lugols jag med då.
Loggat

Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #26 skrivet: 2009.06.03 - 11:30:23 »

Det går åt väldigt fort, jag börjar snart på min tredje flaska. :shock:
Tur att de har storpack! :whink:

Har de storpack?  :neutral:
Det har jag missat, kan du ge mig länken?

Jag är nämligen inne på min andra flaska. Det börjar blir dags för nytt inköp.

EDIT:
Jag hittade det, 3st 30ml flaskor kostar lika mkt som en stor 100ml flaska. Funderar på att ta den sistnämnda och skaffa mig en liten flaska med pipett. Då kan man hälla över till pipettflaskan. Jag blir vansinning när dropparna vägrar komma ut ur den lilla flaskan. Fast var köper man en liten pipettflaska då.  :blink:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2009.06.03 - 16:55:25 »

Crearome. Men man måste köpa flera, 10 tror jag. Köpte för flera år sen och har haft nytta av dem för stevialösning och sånt.Man får köpa korkar/pipetter separat. Tror jag köpte pipetter till hälften och korkar till resten. Rätt bra att ha såna där småflaskor. Egentligen borde man väl ha en kalibrerad pipett så man vet säkert hur mycket man får i sig.

Varför köper ni inte från nåt annat ställe som är billigare?

Bookia! Jag har också fått UVI - jag som aldrig får det. Du måste ha sänt mig ett infekterat PM din virulenta rackare!  :angrywife:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #28 skrivet: 2009.06.03 - 20:44:41 »

Crearome har gräns på 500kr, mindre än så får man inte handla för. Jag behöver inte handla från dem på länge så den möjligheten får vänta.

Jag funderar på att köpa ngt billigt på apoteket och hälla ut innehållet, ha kvar flaskan. Typ.

Jag har nog inte smittat dig, det måste ha med årstiden att göra. Har du ätit färska jordgubbar? Jag åt och fick UVI, jag börjar starkt misstänka dem.

Funderar på att köpa D-mannose och köra på det, eftersom jag fick UVI trots rikligt intag av tranbär i både tablettform och juiceform. Har googlat lite och det finns visst individer som inte får någon hjälp alls utav tranbär och där tranbär snarare underlättar att man får nya infektioner. Resistans mot tranbär, eller nåt. Så D-mannose blir nog aktuell framöver.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2009.06.03 - 22:33:46 »

Nix. Inga jordgubbar. Fick det i fredags ochjag ville inte krångla med att ringa läkare eftersom jag ändå skulle dit idag. Jag kom ihåg vad ni sagt om tranbär. Det hade jag ju inte, men jag hade lingon. Tänkte att det som finns i tranbär säkert finns i lingon ochså, så jag mixade dem med vatten, silade och drack. Det hjälpte! Om jag inte drack på ett tag blev det värre igen o.s.v. Fantastiskt. Tack for tipset!  :flowers:

Det blev förresten en väldigt läskande dryck av lingonmixet. Tog en dutt stevia i och detpassade jättebra. Ska jag nog dricka ibland i fortsättningen också bara för att det är gott. Nu har jag ju antibiotika och på mig hjälper den nog eftersom jag inte är van.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544