Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 00:45:07 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: smörgåstårta  (läst 13966 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2009.04.19 - 19:58:16 »

jag har gjort smörgåstårta typ 1 gång i mitt liv som tallriksmodellerare och önskar lite tips av er.

Skulle ni göra brödet som "hemulbröd" eller en tjock bit av oops ?

Vilka fyllningar blir goda ?
jag tänkte satsa en omgång på min leverpastej, men vilka röror  och kombinationer blir goda förövrigt ?

Styrmannen ( min gube) gillar inte alls majonäs eller senap, men allt annat får jag blanda i den.
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #1 skrivet: 2009.04.19 - 20:39:20 »

Jag har aldrig gjort vare sig hemulbröd eller oops, men när jag läser recepten, tycker jag att oops verkar vara bättre för smörgåstårta. Oops ser väl ut ungefär som hemulbröd, eller?
Tre bottnar ska det vara iaf, när det kommer till smörgåstårta.
Gillar din gubbe inte majonnäs i någon form, eller går det bra om du blandar ut med créme fraiche? Undrar, för många röror till smörgåstårtor är ju baserade just på majjo och cf.
Jag gjorde en smörgåstårta för ett tag sen med följande innehåll. Lager 1: Rökt lax, majonnäs, créme fraiche, hackad dill, lite riven pepparrot, lite salt, lite peppar. Laxen skärs i småbitar och blandas ihop med övriga ingredienser. Om gubben inte gillar majjo alls, kan du säkert ersätta det med någon ost, typ philadelphia, eller något. Majonnäsen är ju egentligen bara till för att stabilisera.
Lager 2: Kokta hackade ägg blandat med majonnäs och finhackad purjolök. Lite salt och lite peppar där också.
Lager 3: Räkor, lite rökt hackad lax, majonnäs, créme fraiche, dill, salt och peppar, och ev. lite pepparrot där också.
Täck tårtan med någon fet blandning och garnera med dill, räkor, lax och citronskivor eller klyftor.

Brukar bli jättegott! Jag är inte heller jätteförtjust i majonnässmak, så jag brukar använda 45% majjo och 55% cf. Då binder det utan att smaka så mycket majonnäs.

En annan röra som blev god till smörgåstårta, var rostbiffröra. Jag var lat, så jag köpte färdig rostbiff, men det är ju betydligt billigare att göra själv. Rostbiffen hackade jag upp i små, små bitar. Blandade ihop denna med tomatpuré och crème fraiche, och smaksatte med salt, peppar,paprikapulver, persilja och lite basilika. Har för mig att jag hade i lite finhackad lök också.
Denna röra använde jag på två bottnar, och hade en gurkröra (liknande tzaziki, fast tjockare, som mellanlager). Den tårtan blev också god.


Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2009.04.19 - 20:48:55 »

Har inte gjort oops än, men jag tror inte hemulbröd skulle funka. Vet inte vad som skulle funka i.o.m. att i en smörgåstårta ska ju brödet bli "blött". Fast det är klart, blöter man inte ner det och ser det som en stor dagobertsmörgås, då går det nog.  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #3 skrivet: 2009.04.20 - 00:58:56 »

Anledningen att jag dissade hemulbrödet var faktiskt istret. Jag tror inte att ister är så bra i smörgåstårta.
Att det ska blötas ner är väl en sanning med modifikation. Visst blir smörgåstårtår godare om man låter dem stå en dag, men om man inte kan det, kanske man ska göra det hela bakvänt. Nämligen göra rörorna en dag innan.När man har gjort dem, kan kan man fylla på tårtorna istället.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2009.04.20 - 01:31:09 »

Istret smakar inte och det behöver inte vara ister heller. Men såna där äggbröd smakar inte gott om det blir blött. Då kommer äggigheten fram. Det funkar att doppa en ostmacka  i choklad eller så, men jag tror inte det blir gott om det får stå och dra.  :shake_head:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Vira
Sr. Member
****

Smörklickar: 12
Offline Offline

Antal inlägg: 332



« Svara #5 skrivet: 2009.04.20 - 10:25:42 »

Detta brödet är jättebra till smörgåstårtor

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,231.0.html
Loggat

Vira
Levis
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 318


« Svara #6 skrivet: 2009.04.20 - 18:16:21 »

Lite OT, men det handlar i varje fall om smörgåstårtor. Jag gjorde smörgåstårtor till en skolavslutning (ingen idé att fråga om vad jag hade på, det är glömt för länge sen). Eftersom en av kompisarna är veggis så gjorde jag en stor "vanlig" smörgåstårta, och en mindre veggo-variant. Den mindre var bra mycket större än vad kompisen skulle äta, meningen var att alla skulle få smaka på den med. Men folk har såna fördomar om veggomat,  - den smörgåstårtan kan omöjligt vara lika god som den andra!

Jag var den enda som åt av bägge tårtorna, och även om den vanliga var precis så där god som den ska vara, så var faktiskt veggo-varianten ännu godare.

Jag tror att det går alldeles utmärkt att göra på oops. Har aldrig testat brödet Vira länkar till (måste verkligen läsa igenom receptdelen här igen!), så det kan jag inte uttala mej om.
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #7 skrivet: 2009.04.21 - 18:46:10 »

 :lmao: visst kan man göra "torra" smörgåstårtor för svenskar gör ju torra gräddtårtor !!
I Finland blöter man varje våning av gräddtårta antingen med mjölk eller cola/ sprite eller någon saft.
Man blöter och fyller på dagen innan och dekorerar med grädde/ annat på dagen D.

Så ok, smörgåstårta utan blötning då, med valfri botten verkarsom... jag måste ju bara testaa dom " formbröden" också när jag äntligen har hittat  mina brödformer efter magasineringen.

Majonäs går  bara fetbort och cf är också i samma klas.
Cream bonjour fungerar däremot och jag fattar inte riktigt vad skilldnade är.

Jag hittade en ekologisk färskost och blandade i vitlöken sjäv. gott!!

Så något sån får det bli då.

vitlöksmör överst så dekorationen fastnar.

Rostbiff med en våning leverpastej vore inte heller fel.

Det kan blir två tårtor om jag får fart på mig, men det dröjer kanske en månad eller så innan jag startar produktionen .
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #8 skrivet: 2009.04.21 - 21:27:12 »

Då är jag nog finne när det gäller gräddtårtor.  :lol: För jag tycker också att de ska vara saftiga. Fast jag brukar använda mig av mixade bär eller frukt som får gojna ihop sig över ett dygn.

Ska du börja med catering? Iom att det ska bli produktion, menar jag.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2009.04.21 - 21:48:04 »

Det låter stort när katten siiiter, vet du.  :clapgrin:

F'låt!  :flowers:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #10 skrivet: 2009.04.21 - 23:36:48 »

Hemul, du borde  :redface: ! Fy på dig!  :lol:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #11 skrivet: 2009.04.22 - 12:45:18 »

jag är nog lite mer i trädgårdstankar än bakningstankar, så nej inget storslaget, bara att vi är redan flera i familjen ( oops på 18 ägg försvinner som en efterrätt på  ett nafs.)
Så med produktionen menar jag i all enkelhelt att födelsedagsperioden börjar om några veckor.

( I vår släkt i alla håll och kanter har vi födelsedagar iklumpade kring jul eller midsommar ...praktiskt eller opraktiskt  :confused3:)
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544