Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 16:35:15 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Idag åt jag nästan soja!  (läst 3956 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2009.04.17 - 23:03:08 »

De hade en massa provsmak på affärn. En tjej stod och demonstreade godsaker från ett företag som jag tyvärr glömt namnet på och som såldes i delikatessdisken. Vinlövsdolmar tog jag och ett litet knyte av filodeg. Det var första gången "bröd" smakade så illa som alla säger - det smakade verkligen bara DEG. Fy. Jag tror inte det var bakat ordentligt. Massa goda kryddiga såser var det också. Det visade sig att allt var utan tillsatser - det ni!  :thumbsup: Givetvis köpte jag inget, men jag försåg mig oblygt av smakproven. Jag passade också på att med hög röst berömma att det var utan tillsatser och påpeka att det var ovanligt i den butiken där t.o.m. det grillade är fullt med otyg.  :lol:

Nästa bord var obemannat. Där fanns vad jag trodde var rostade nötter. Så jag laddade så klart in en redig näve. Sen såg jag skylten - sojabönor!  :max-shock: Jag kände hur min sköldkörtel darrade av fasa. Slutade genast tugga och spottade ut allt i handen. Är man lite skadad eller vad?   :blush: :lmao:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #1 skrivet: 2009.04.18 - 04:07:00 »

Nej, du är inte skadad! Rostade sojabönor är inte så goda som de vill att man ska tro att de är! Fick hem en liten provpåse hit, och vi var tre vuxna som provade. Jag tyckte att de smakade ok-, två gillade dem inte alls. Så att du spottade ut dem, tycker jag är en sund reaktion!  :clapping:
Om filodeg smakar deg, så är det också deg, och inget annat. Filodeg ska vara lätt och luftigt och bara smaka lite brödaktigt om de rätter det omsluter. Filo har liksom ingen annan uppgift!
Smakprover ska man alltid äta en massa av. De gör så att man slipper att laga lunch/middag just den dagen!  :flirting:


Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2009.04.18 - 04:14:39 »

Sojabönor är skitäckligt vad man än gör med dem! Jag gillar ju bönor rent generellt, men det gäller inte soja. Fattar man ju att nåt så läskigt måste vara giftigt! :angrywife:

När jag skulle vara nyttig förut så försökte jag äta kokta sojabönor. Jag tror det mesta jag fick i mig var 4-5 stycken innan kväljningarna satt stopp.  :lmao:


Hemrostade kikärtor däremot...  :inlove:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #3 skrivet: 2009.04.18 - 04:24:59 »

Hemrostade kikärter är underbart! Det håller jag med om till fullo!  :inlove: Men jag vet inte hur man gör. Så RECEPT,TACK! För jag är så jäkla dålig på sånt.
Men varför just sojabönor, när det finns så många andra bönor som är bra och goda? Varför plåga sig själv? Förstår inte riktigt vad du tänkte på?!

Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2009.04.18 - 04:40:51 »

Alla sa ju att det var så nyttigt...  :blush:

Från minnet... Du måste koka dem först försås. Se till att de är riktigt torra. Sen kör du dem i ugnen på en plåt eller i en form tills de börjar bli lite bruna och knapriga. Ringla över LITE olivilja och skaka runt så de blir oljiga runt om. Strö över lite salt när de kallnat, hälst havssalt. Klart. Häll i en burk, för du gör så klart mycket på en gång, så glupsk som du är.  :lick:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #5 skrivet: 2009.04.18 - 04:48:48 »

Hrrm, får nog bli lite mindre glupsk. För ditt recept verkade vara för ett helt kompani!  :rolleyes:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544