Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 17:59:10 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hypotyreos och hjärtkärlsjukdom  (läst 11381 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2009.04.13 - 14:34:36 »

Det kanske inte är bara margarinet...  :eek:

Lite historia. Före 1930 vad dödsfall p.g.a. infektioner vanliga, men hjärtinfarkt var ovanligt. Det vet vi ju redan. När antibiotikan kom blev dödsfall p.g.a infektioner hos yngre (< 50 år) mindre vanliga. Istället ökade hjärtinfarkterna lavinartat.

1970 hade dödsfall i hjärtinfarkt ökat 1000% jämfört med 1930. En läkare som heter Barnes bestämde sig för att leta efter ett samband. Hypotes: antingen har något nytt tillkommit som orsakat ökningen av hjärtinfarkt eller också är de som överlever svåra infektioner tack vare antibiotika predisponerade för hjärtinfarkt.

Han fann ett samband. Både de som dog unga 1930 och de som dog av hjärtinfarkt vid en högre ålder 1970 visade tecken på hjärtkärlsjukdom (rätt självklart i det senare fallet). Båda grupperna led av hypotyreos. Individer som kanske skulle ha dött av en infektion vid ung ålder om inte antibiotikan funnits, dog alltså av hjärtinfarkt vid en högre ålder istället.

Fakta: hypotyreos försämrar immunförsvaret och ökar risken för infektioner och försämrar förmågan att bekämpa dem.
Fakta: långvarig obehandlad (eller underbehandlad?) hypotyreos ökar risken för hjärtkärlsjukdom.
Fakta: man har vetat i 70 år att hypotyreos leder till förhöjda kolesterolvärden. Om man registrerar höga kolesterolvärden borde alltså sköldkörteln kollas. Men görs det? Knappast. Man skriver ut statiner. Kanske är förhöjt kolesterol helt enkelt ett tecken på hypotyreos.

Källa: David Brownstein.


Jag börjar mer och mer tro att allt detta hänger ihop på nåt sätt. Maten, jodbristen, hur sjukvården ignorerar sköldkörtelproblem och antagligen medicinerar dem som behandlas felaktigt. Hur många fler såna här samband finns det?

Jag hade inte en aning om att det fanns ett samband mellan underfunktion i sköldkörteln och hjärtinfarkt. Hade ni? Hur många som är feta och inte kan gå ner i vikt har egentligen sköldkörtelproblem? Hur många som har högt kolesterol? Hur många som får hjärtinfarkt?

Är sjukvården ingenting annat än ett spel för gallerierna? Om man inte har problem som är uppenbara för alla och envar, som benbrott eller att man störtblöder nånstans, verkar det banne mig så! Jag vill ha en läkare! En riktig doktor som vill göra mig frisk.  :angrywife:
       
                                                                                                                                                                                                                                                                                 
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Marinda
Jr. Member
**

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 97



« Svara #1 skrivet: 2009.04.16 - 20:07:58 »

Intressant och läskig läsning. Har aldrig hört talas om detta samband förut.
Ja, sjukvården är sjuk och det finns en övertro på syntetiska mediciner som gränsar till vidskepelse.

Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2009.04.16 - 20:11:06 »

Ja och sen detta med att ingen är riktigt sjuk egentligen... Om man inte har brutet ben eller blöder, som sagt. Inte konstigt att vården kostar när de inte gör folk bättre och ibland t.o.m. sämre.  :puke1:

Det finns referenser förresten, men jag orkar inte sitta och skriva av det där krångliga. Om nån skänker mig en C-Pen så...  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009.04.16 - 23:16:35 »

Det kan finnas ytterligare en aspekt. Diabetes! Förr åt man inte så mycket socker som idag, och allt fler idag får diabetes och hjärtproblem. Jag har läst om att diabetes och hjärtproblem är knutna tillsammans, jag tror att jag läst om att 90 eller 95 % av hjärtinfarktpatienter lär ha problem av något slag med socker, som insulinresistens eller diabetes av någon grad. Eller kan det finnas samband med struma och diabetes. Jag har ju båda problemen samt även hjärtproblem. Dock har jag med LCHF upplevt att jag blir mindre förkyld t ex.  :pippi:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2009.04.16 - 23:37:04 »

Ja absolut. Har för mig att jag läste om något samband hypotyreos - diabetes också, men hittar det inte nu.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009.04.17 - 09:54:23 »

En kompis till mig som jobbat på IVA i många år sa att en stor del av dom hjärtinfarkter som kom in hade lågt HB-värde.
Anki
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2009.05.22 - 06:20:18 »

Är ju klart! De är väl ätit nyttigt för att de varit rädda för hjärtinfarkt.

(Jag vet att min kommentar är sen. Men jag missade ankis inlägg förut).
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544