Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 11:39:56 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Järnbrist!  (läst 14711 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« skrivet: 2009.04.13 - 10:10:47 »

Det finns så mycket kunskap här så kanske någon kan förklara vad som fattas mig..... Hösten -05 var jag så fruktansvärt trött. Gick och tog massa prover och kollade blodvärdena. Mitt HB låg på 72. Sattes genast på järntabletter och fick genomgå en massa vidriga undersökningar, uppifrån och ner och nerifrån och upp för att kolla att jag inte blödde någonstans. Det gjorde jag inte, alla läkarna sa att allting såg så fint ut. Jag åt järn och kom upp i bra värden, men så fort jag slutade gick det så sakterliga ner igen.
Våren -06 började jag äta lchf men det har inte förändrat något. Jag fick gå på en underhållsdos då ligger värdena bra. I vintras "kom jag på" att tröttheten var nog D-vitaminbrist eftersom jag är så dålig på att vara ute i solen. Slutade med järn och började med D-vitamin och mådde ganska bra på det. Sista tiden har jag blivit så där himla trött igen och gick till distriktaren och tog ett blodprov - 74 i HB.
Varför tar inte min kropp upp järn???? Jag äter ofta lever, och försöker äta järnrik mat. Är det något särskilt man skall äta för att hjälpa kroppen att lättare ta upp järn???
Anki
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009.04.13 - 10:41:48 »

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Men något måste ju vara fel. Jag låg också lågt förut och fick äta järntabletter ett par gången. Efter kostomläggningen gick det uppåt. Senast de mätte, för två år sedan, låg jag över gränsvärdet.

Sådana historier har man ju hört från andra också. Så något måste ju vara annorlunda med dig. Om ingen har några idéer här kanske du kan höra med doc?

Äter du normal LCHF? Massa ägg, lever?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #2 skrivet: 2009.04.13 - 11:41:43 »

Jag har lite funderingar, äter du stora mängder C-vitamin samtidigt som du tar järntillskott? Har du kollat upp om du har brist när det gäller övriga vitaminer/mineraler?
Om bristen gäller andra ämnen så kan det tyda på något större fel i kroppen, så läkarna har något att utgå ifrån när de ska diagnosticera dig.
Jag undrar även, som Hemul, vad för typ av LCHF kost äter du? Har du uteslutit tillsatser så långt det går? Dragit ner på mjölkprodukter alt uteslutit de helt under en period?
Om det är något metaboliskt fel på dig (välkommen till klubben  :whink:) kan du kanske få lite tips från diverse sköldkörtel/jod trådar här på forumet.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009.04.13 - 16:42:35 »

Äter sedan 2000 Levaxin och i samband med övriga undersökningar kollade dom alla värden som gick. Snodde nästan det lilla blod jag hade........ och allt utom hb var bra.  Äter inte jättemycket C-vitamin när jag tar järntillskottet men å andra sidan när jag tar järntillskott håller sig värdet OK, det är när jag slutar det sjunker.
Äter normal lchf tror jag väl. Har inte uteslutit eller minskat på mjölkprodukter (grädde, ost, cf) men däremot tillsatser och E-nummer undviker jag så absolut mycket jag kan.
Anki
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #4 skrivet: 2010.03.21 - 20:53:33 »

Nu är ju det jätte länge sedan du skrev på den här tråden Anki. Men jag ville bara berätta att jag råkade ut för ngt liknande. Jag var vansinnigt trött, blev sjuk lätt och det visade sig att jag hade usla järnvärden. Alla järndepåer var tömda.

Av en händelse råkade jag berätta det för min Naprapat. Och han i sin tur råkar vara intresserad av Kinesologi. Så han kollade upp det jag sade, att det stämde. Genom att dra med fingerspetsarna utmed mina muskler på utsidan av låren. Det gjorde ont så in i  :fork_off:, vilket var bevis nog för honom att det stämmde. Jag hade dåliga järnvärden. Då började han klämma på mitt huvud. Ovanför, bakom ena örat. Kändes mycket mysko, där jag låg på behandlingsbänken. Efteråt förklarade han hur det hängde ihop. Den delen av hjärnan som styr PH-värdet i magsäcken sitter i den delen av huvudet. En felställning i mitt kranium gjorde att centret för magens PH-värde var stört och fungerade inte som det skulle. Och har man fel PH-värde i magsäcken tar man inte upp järn som man ska.

Jag fick lova dyrt och heligt att inte berätta för min husläkare vad han gjort, för då var han rädd att förlora sin licens.

Hur som haver, när jag kom tillbaka till min ordinarie läkare på efterkontroll visade det sig att jag hade fullständigt normala järnvärden igen. Är det inte fantastiskt!

Jag tror inte mycket på vår västerländska läkarvetenskap längre. Där man endast funderar på hur man ska få bort symptomen och aldrig funderar över orsaken till symptomen. Min läkare startade aldrig upp någon utredning om HUR jag kunde ha så katastrofalt låga järnvärden. Utan ordinerade bara rätt och slätt järntabletter. Som totalpajar magen istället. Tacka vet jag österländsk läkarvetenskap, där man ser HELA människan och söker orsakerna och försöker rätta till obalanser.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010.03.22 - 09:47:09 »

Intressant! Jodå, HB-värdet halkar fortfarande ner om jag slutar med järntabletter och jag har blivit utredd först då i början när dom upptäckte att det gick ner, och sen igen när jag fick en ny husläkare för ett tag sen. Genomgången uppifrån och ner och nerifrån och upp.... blodprov tagna för alla tänkbara värden och allt är toppenbra. Sist tog dom 9 provrör och läkaren sa att man skulle kunna tro att någon bytt ut mina blodprover, så bra värden hade jag....
Får kanske kolla om jag hittar någon naprapat...... 
Anki
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2010.03.22 - 15:01:28 »

Fortfarande? Men gud så konstigt!  :shock:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #7 skrivet: 2010.03.22 - 17:12:41 »

Får kanske kolla om jag hittar någon naprapat...... 

Usch vad jobbigt! Tyvärr kan du nog inte ta vilken naprapat som helst. Utan det måste nog vara en som är intresserad av Kinesiologi. Vanliga naprapater kör nog bara sitt race som de blivit lärda på Naprapathögskolan eller var de nu har gått. Bor du i huvudstadstrakten? Om du inte hittar någon du litar på kan du hojta så kanske jag kan hjälpa dig. Han jobbar nog ibland, trots att han börjar närma sig pension.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2010.03.23 - 09:23:34 »

Får kanske kolla om jag hittar någon naprapat...... 
........... Bor du i huvudstadstrakten? ..................
Nej, bor på Öland :)
Anki
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #9 skrivet: 2010.03.23 - 20:33:46 »

Ajdå!  :confused3: Fast öland är fint.  :nod-yes: Du får ta en liten måbraresa till stan och få huvudet manglat på semestern då.  :wacko:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544