Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.19 - 09:57:59 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Varför TSH-prov suger  (läst 11131 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2009.04.11 - 08:05:22 »

Varför TSH är dumt från början

Om jag förstår det rätt är normalvärdena för TSH tillkomna på liknande sätt som RDI. Man bestämde helt enkelt att det spann som 95% av befolkningen höll sig inom skulle vara det normala. 95% skulle ha normal sköldkörtelfunktion och resterande 5% betraktas som sjuka.

Innan TSH förekom två andra metoder. Först något som kallades "Basal Metabolism Test" och sedan "Protein-bound Iodine Test" (PBI). Under den tid dessa användes betraktades de som helt tillförlitliga - för att sedan förkastas som osäkra. Nu är alltså TSH den allena saliggörande heliga kon.

Det finns forskare som hävdar att a) blodprov är alltid otillförlitliga vad gäller sköldkörteln och b) gränsvärdena är alldeles för högt satta.

Nuvarande gränsvärden är 0.5 - 4.5 mIU/l (stämmer ungefär med det som anges på mina labrapporter). De uppkäftiga forskarna vill ändra det till 0.5 - 2.0. En viss skillnad!

Brownstein säger att det är väldigt individuellt vilken nivå av TSH man mår bäst på. Enstaka patienter (av de tusentals han haft) har mått bättre med ett värde på 3 än ett under 2, men det stora flertalet mår bäst mellan 0.3 och 2.0 mIU/l.


Varför TSH inte ger en rättvisande bild

TSH bildas alltså i hypofysen och stimulerar sköldkörtel att bilda T4 och en mindre del (20%) T3. Större delen av T4 ombildas sen ute i cellerna till T3, det som brukar kallas det "aktiva" sköldkörtelhormonet.

Man kan ha störningar i denna ombildningsprocess (t.ex. p.g.a selenbrist som nämnts förut). Konverteringsgraden kan alltså vara låg. TSH reagerar dock främst på T4, så så länge produktionen av T4 tickar på så har man hyfsade TSH-värden, men kan alltså ha jättedåliga värden för T3.

Jag har alla labrapporter från min nuvarande läkare sedan 2000. Vid 2 tillfällen har andra prov än TSH tagits och då endast T4, ALDRIG T3! Det ska bli andra bullar nu!  :angrywife:

Detta är alltså en stor orsak till underdiagnostisering och undermedicinering. Vissa forskare räknar med att blodprov bara hittar 5% av fallen (men det låter nästan för konstigt). En stor studie uppskattade att 10% av amerikanerna lider av underfunktion. Det innebär att 13 miljoner i USA saknar diagnos. Den studien använde enbart blodprov. Brownstein uppskattar att blodprov missar 30% av fallen. Om detta stämmer skulle 40% av amerikas befolkning lida av underfunktion!

Några orsaker till dålig konvertering av T4 till T3

Näringsbrist
  • jod
  • järn
  • koppar
  • krom
  • selen
  • zink
  • vitamin A
  • vitamin B2
  • vitamin B6
  • vitamin B12

Mediciner
Ni får leta upp svenska namn på vissa själva. Lägg in dem nedan så uppdaterar jag listan.
  • betablockerare
  • joderade kontrastmedel
  • litium
  • p-piller
  • phenytoin
  • steroider
  • Theophylline
  • östrogen

Annat
  • alkohol
  • bekämpningsmedel
  • bly
  • diabetes
  • fetma
  • fluor
  • kirurgi
  • kvicksilver
  • liponsyra (Lipoic Acid)
  • stress
  • strålning
  • ålder


(Källa: David Brownstein, Overcoming Thyroid Disorders. Läsarkommentarer på Amazon.)
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009.04.11 - 16:24:54 »

Men gud! Lipoic acid är ju så klart liponsyra! Det är ju ett kosttillskott. Jag har ätit det.   :shock:
Kroppsbyggare använder det, men jag tror jag åt det för någon gynnsam effekt på blodsockret det påståddes ha. Jag fick det ivf från Paulún att det var bra och nyttigt!  :angrywife:

Ha! :devil:
Ett extra intag av antioxidanter som liponsyra och E-vitamin har visat sig kunna förbättra insulinkänsligheten och därmed ge patienten ett bättre hälsotillstånd.
http://www.paulun.se/p2_pop.asp?idContent=1142

Han hade ett lång bit om det förut, men det tycks vara borta nu.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2009.04.12 - 17:43:22 »

Mycket intressant läsning för oss Levaxinätare!

 :bang_head:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544