Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 22:56:48 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Farghkardans viktresa - Kom gärna med tips och råd!  (läst 46090 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #30 skrivet: 2009.04.18 - 04:10:19 »

Det ligger nog nåt i att FÖR mycket fett totalt sett kan göra att man inte går ner. Men 22 E% låter läskigt lite. Det är ju värre än SLV. Är du säker på att det är rätt? När du beskriver maten låter det inte så fettsnålt.

Äter du så lite fett måste ju kroppen använda protein för energi och då kommer du att bryta ner muskler också. Det är ju det sista man vill liksom. Går det för långt är det till och med farligt. Googla "rabbit starvation".

Ett tips - köp inte kycklingbröstfilé, lårfilé och sånt. Det är dyra bluffprodukter. Det finns inga fileer på en kyckling.  :biggrin1: Köp hel kyckling eller kycklinglår med skinn och ben kvar. Då får du mer fett och näring från skinnet och benen. Det är också lättare att hitta lår och fr.a. hel kyckling som inte är sputad med socker- och saltlösning. Billigare blir det också, som sagt.  :thumbsup:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
farghkardan
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 52


« Svara #31 skrivet: 2009.04.18 - 15:21:12 »

Vikten stannar alltid när man byter kost, och detta är inget konstigt alls. Kroppen måste ha tid att anpassa sig efter de nya levnadsreglerna, och det kan ta sin lilla tid. Jag tycker att du ska räkna kallt med att gå upp några kilon (2-4 ungefär) på den här dieten innan du går ner många, många mer. Detta för att kroppen älskar fett, och lagrar det för sämre tider. Drar du däremot ner på kolhydrater och i viss mån proteiner, så kommer kroppen att förbränna fett med fett sas. Mer fett behövs, alltså. Minska proteinintaget lite grand. Öka istället på fettet och kanske någon grönsak. Gratinerade grönsaker med en liten/ stor köttbit med gräddsås eller vitlökssmör är en bra början till att öka fettet i kosten tex.


Vitlöksmör äter jag gärna, bara sådära, utan något, mumsigt. Men hur är det med kolhyrdaterna i gräddsåser? Går jag inte lätt över min 20 g gräns?
Loggat

Följ (och hjälp) mig gärna i min viktdagbok!

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1078.new.html

Jag har även en blogg jag uppdaterar oftare!

farghkardan.blogspot.com
farghkardan
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 52


« Svara #32 skrivet: 2009.04.18 - 15:27:56 »

Det ligger nog nåt i att FÖR mycket fett totalt sett kan göra att man inte går ner. Men 22 E% låter läskigt lite. Det är ju värre än SLV. Är du säker på att det är rätt? När du beskriver maten låter det inte så fettsnålt.

Äter du så lite fett måste ju kroppen använda protein för energi och då kommer du att bryta ner muskler också. Det är ju det sista man vill liksom. Går det för långt är det till och med farligt. Googla "rabbit starvation".

Ett tips - köp inte kycklingbröstfilé, lårfilé och sånt. Det är dyra bluffprodukter. Det finns inga fileer på en kyckling.  :biggrin1: Köp hel kyckling eller kycklinglår med skinn och ben kvar. Då får du mer fett och näring från skinnet och benen. Det är också lättare att hitta lår och fr.a. hel kyckling som inte är sputad med socker- och saltlösning. Billigare blir det också, som sagt.  :thumbsup:

vad är E% ?

dom värden jag skrivit in är slv värden ,på piggelino räknades det ihop automatiskt, jag skriver antal gram och den ger mig hela värdet. men jag har ju lite mer smör än så när jag steker och så , men det är ju så lite så vet inte om det är sån stor skillnad 29 gram fett är 23 g rent fett enligt min tabell, så det är inte så stora mängder man steker med. och jag vet då inte om det är rätt, men jag dokumenterar allt jag tar (förutom olivoljan eller smöret jag steker med (lite måtta får det vara) ;P - om det inte är rätt blir allt mycket svårare att räkna ut ju..

jag ska tänka på det! jag är ung och lat och det här med att laga mat är fortfarnade äventyr. jag är alltid rädd för att jag ska råka ha kycklingen inne för lite och få salmonella eller något, därför jag satsar på filér !
Loggat

Följ (och hjälp) mig gärna i min viktdagbok!

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1078.new.html

Jag har även en blogg jag uppdaterar oftare!

farghkardan.blogspot.com
farghkardan
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 52


« Svara #33 skrivet: 2009.04.18 - 15:29:09 »

Dag 16 - Mat - Ägg med bacon



Den gladaste omeletten jag sett!

åt ett helt paket bacon 140 g och 2 ägg.
Loggat

Följ (och hjälp) mig gärna i min viktdagbok!

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1078.new.html

Jag har även en blogg jag uppdaterar oftare!

farghkardan.blogspot.com
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #34 skrivet: 2009.04.18 - 17:48:08 »

E% = energiprocent.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
farghkardan
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 52


« Svara #35 skrivet: 2009.04.22 - 13:15:18 »

Dag 16 - Ont i vaderna

Har ont i vaderna. Liknar det jag kände förut när jag gick på vlcd och gick på långpromenad. Tror jag har fått i mig för lite fett och det påverkar musklerna. Efter att jag ätit kändes det mycket bättre i vaderna, och det kan ju tyckas lite underligt att det skulle ge effekt så snabbt. Placebo? Eller så märkte kroppen att den fick föda och slutade bita på proteinet? Ingen aning..

Dag 16 - Mat - Kebabsallad



Riktigt mumsig kebab utan pommes och ris. Sallad lök yohhurtsås, rödsås och fefferoni.

Dag 16 - Mat - Choklad



11,5 g (ungefär en rad) av denna choklad åt jag, 32 g per 100g kolhydrater står det på förpackningen, så det blir väl ungefär 3,5 g kolhydrater.

Dag 17 - Mat - Kyckling och revbenspjäll



Dag 17 - Mat - Kaffe

Kaffe med massa grädde

Dag 17 - Mat - Grillad kyckling och lammfilé





Pizzadallad isberrgssallad med lite sås som det sakert är socker i. Yoghurt med en slags vitlök. Yoghurt drick med kolsyra (Dough) och Cola zero. Och grillad kyckling och grillad lammfilé.

Till mat blev det kyckling och revben med två tomater. Revben 284 gram. Kyckling 426 gram. Jag åt ungefär hälften av detta. Drack colazero med maten.

Dag 18 - Mat - Kyckling och revbenspjäll



Åt upp andra hälften av det jag köpte igår.

Dag 18 - Mat - Fuetkorv



Åt upp den sista biten av korven, riktigt mumsig!

Dag 18 - Mat - Kebabsallad



Repris på maten som jag åt för någon dag sen, kebabsalladen är riktigt smaskig och nästan lite farlig då jag inte vet hur mycket kolhydrater det kan vara i. Men det har inte verkat som att det påverkat vikten så mycket.

Dag 19 - Mat - Ostomelett



16 g smör minst lite extra slank ner när jag stekte
226 g ägg 4 st
60 g ost

Och krydda med salt och cayennepeppar. Det här funkar säkert som en lchf-pizzabotten om man får bort lite mer av äggsmaken!

Dag 19 - Mat - Fläskfie och champinjoner





Fläskfilé med champinjoner och tomat. 290 g champinjoner, 190 g tomat och beasås.

Åt hälften och spara resten i matlåda. Drack colazero till.

Dag 19 - Mat - Rostbiff


Blev hungrig på kvällen åt smaska i mig ganska mycket rostbiff.


Dag 19 - Mat - Choklad



Hälften av detta, lindt mörk choklad typ 70 procent . Idag känns det som man varit lite olydig. hela förpackningen är 35 g och jag åt hälften


Dag 20 - Mat - Fläskfilé med champinkoner



Repris på det jag åt igår fast den andra hälften. Med maten drack jag colazero


Dag 17, 18, 19, 20 - Vikt - Dag 20 - 77,3 kg

Dag 17 - 77,9
Dag 18 - 77,7
Dag 19 - 77,7
Dag 20 -77,3


Det går ju neråt, men lite långsamt däremot. Men jag har bara mig själv att skylla på, har inte vägt maten något och ätit ute fler agånger så jag har säkert fått i mig över 20 g kolhydrater per dag. Men det är ok, 77,3 är fortfarade på rätt väg!
Loggat

Följ (och hjälp) mig gärna i min viktdagbok!

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1078.new.html

Jag har även en blogg jag uppdaterar oftare!

farghkardan.blogspot.com
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #36 skrivet: 2009.04.23 - 10:19:06 »

Tag bort colan så går det nog bättre......
Anki
Loggat
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #37 skrivet: 2009.04.23 - 12:07:56 »

Tag bort colan så går det nog bättre......
Anki

Håller med där!
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
farghkardan
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 52


« Svara #38 skrivet: 2009.04.24 - 21:32:57 »

Men det är så svåååååårt!

Det är så gott!! Men om det nu påverkar insulinet så kanske jag borde hålla mig borta från det. borde..... ah ska försöka
Loggat

Följ (och hjälp) mig gärna i min viktdagbok!

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1078.new.html

Jag har även en blogg jag uppdaterar oftare!

farghkardan.blogspot.com
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #39 skrivet: 2009.04.24 - 22:10:28 »

Colan påverkar inte blodsockret iom att den är nollprocentig, och dessutom inte innehåller annat "socker" än sötningsmedel. Men det är ju inte direkt nyttigt att sätta i sig så mycket sötningsmedel och annan skit som faktiskt finns i Cola Zero. För egen del hade jag föredragit vanlig Cola. Det innehåller socker, och en massa andra otrevligheter, men du slipper iaf aspartamet och vad mer de har i. Kanske du skulle testa med ett glas vatten och ett glas vanlig cola, om du tycker att cola är så gott? Cola för att det är gott, och vatten för att du är törstig. Kan det vara något? Personligen tror jag 1½ liter vanlig är bättre än en burk zero. Jag gillar inte sötningsmedel. Inte om man inte måste ha dem. Dvs diabetiker.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #40 skrivet: 2009.04.26 - 20:17:40 »

Kan du tänka dig att dricka mineralvatten med någon smak ?
eller smaksätta mineralvatten med saft , någon osötat ekovariant ( som jag har hemma i frysen ... från egna vinbärsbuskar  :tongue: :rolleyes:)
Loggat
farghkardan
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 52


« Svara #41 skrivet: 2009.04.27 - 17:11:44 »

Colan påverkar inte blodsockret iom att den är nollprocentig, och dessutom inte innehåller annat "socker" än sötningsmedel. Men det är ju inte direkt nyttigt att sätta i sig så mycket sötningsmedel och annan skit som faktiskt finns i Cola Zero. För egen del hade jag föredragit vanlig Cola. Det innehåller socker, och en massa andra otrevligheter, men du slipper iaf aspartamet och vad mer de har i. Kanske du skulle testa med ett glas vatten och ett glas vanlig cola, om du tycker att cola är så gott? Cola för att det är gott, och vatten för att du är törstig. Kan det vara något? Personligen tror jag 1½ liter vanlig är bättre än en burk zero. Jag gillar inte sötningsmedel. Inte om man inte måste ha dem. Dvs diabetiker.

jag har aldrig fått rätsida på det där, påverkar det eller påverkar det inte? det är så olika budskap man får, vissa säger att studier säger att det påverkar andra motsatsen.. och Bookia skrev ju för något inlägg sedan om det också, men förvisso om metanolen och inte insulin..

Kan du tänka dig att dricka mineralvatten med någon smak ?
eller smaksätta mineralvatten med saft , någon osötat ekovariant ( som jag har hemma i frysen ... från egna vinbärsbuskar  :tongue: :rolleyes:)

är det inte kolhydrater i osötat ekosaft också? annars skulle det vara något!

jag försöker hålla mig under 20 g per dag för "optimal" viktnedgång..
Loggat

Följ (och hjälp) mig gärna i min viktdagbok!

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1078.new.html

Jag har även en blogg jag uppdaterar oftare!

farghkardan.blogspot.com
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #42 skrivet: 2009.04.27 - 17:44:55 »

Cola Zero påverkar som sagt inte blodsockret. Däremot försöker kroppen ta hand om sötningsmedel på samma sätt som socker, eftersom den inte känner skillnad till en början, eftersom hjärnan får en signal om att det är söta saker man får i sig. Vilket det ju inte är. Och det är där insulinet kommer in, iom att det ska hjälpa till att bryta ner allt det söta.

Om du dricker osötad saft, så blir kolhydratintaget på den minimalt iom att du dessutom spär ut saften med vatten. Hur mycket kolhydrater vet jag inte, men det är iaf bra mycket nyttigare än cola.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
farghkardan
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 52


« Svara #43 skrivet: 2009.04.27 - 22:57:50 »

Cola Zero påverkar som sagt inte blodsockret. Däremot försöker kroppen ta hand om sötningsmedel på samma sätt som socker, eftersom den inte känner skillnad till en början, eftersom hjärnan får en signal om att det är söta saker man får i sig. Vilket det ju inte är. Och det är där insulinet kommer in, iom att det ska hjälpa till att bryta ner allt det söta.

Om du dricker osötad saft, så blir kolhydratintaget på den minimalt iom att du dessutom spär ut saften med vatten. Hur mycket kolhydrater vet jag inte, men det är iaf bra mycket nyttigare än cola.


Men innebär det inte att det ändå påverkar min viktnedgång om den "lurar" igång insulinet?

Loggat

Följ (och hjälp) mig gärna i min viktdagbok!

http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,1078.new.html

Jag har även en blogg jag uppdaterar oftare!

farghkardan.blogspot.com
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #44 skrivet: 2009.04.27 - 23:10:20 »

Nej, och det är detta som är det lite knepiga med just konstgjorda sötningsmedel. De gör varken till eller från egentligen vad gäller viktnedgången. Troligen så slutar insulinproduktionen när kroppen inser att det inte är socker den får, utan istället något annat. Om jag inte minns fel, börjar istället då produktionen av adrenalin, för att minska insulinet, och adrenalin hämmar allt annat i kroppen, vilket gör att sakernas tillstånd blir +-0.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sidor: 1 2 [3] 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544