Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 11:02:57 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Nu är jag japan!  (läst 45749 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #60 skrivet: 2009.06.12 - 18:42:26 »

Jo, kanske. Men hon har inte skrivit så himla många. Hon förklarar i en av filmsnuttarna att bok 2 kom till därför att folk missuppfattade bok 1 och trodde att om kolhydraterna är problemet så måste ju så lite som möjligt av dem vara det bästa. Det var därför jag trodde man skulle få lite mer kött på benen då...

Jag tycker detta med hur mycket kolhydrater är det mest spännande och det som är svårast att få svar på. Alla som verkar sitta inne med svaret och har stor erfarenhet är så förtegna. Jag klarar inte att bara få veta "så här är det". Jag vill veta varför också.  :crazy:

Ja, prova. Du kan ju gå tillbaks igen om det inte faller väl ut.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #61 skrivet: 2009.06.13 - 19:24:11 »

Jag hittade på KiF länkar där man kunde provläsa vissa delar och jag håller med om att det tjatas en hel del. Unddrar hur lång tid det ska ta innan det ger resultat? Hitills har jag inte märkt minsta förbättring annat än att idag när jag tog en yttepyttebit tårta fick jag värsta snurranfallet efteråt. Kan det varit en blodsockerdipp? Man ska kanske inte äta så söta grejer utan hålla sig till de sötare grönsakerna och frukterna.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #62 skrivet: 2009.06.13 - 19:49:47 »

Speciellt ska du nog äta det med mat, så det inte blir bara socker. Prova med en liten potatis eller lite ris till maten eller lite frukt efter. Du är nog känslig om du ätit väldit lite kolhydrater. Jag var så där i början då jag mer eller mindre nocarbade.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #63 skrivet: 2009.06.15 - 13:39:35 »

Ja det hr du säkert rätt i men tårtbiten var efter att jag ätit massa fett men den var kanske väl söt. Jag är egentligen inte sugen alls på kolhydrater så det är faktiskt lite jobbigt det här. Igår gjorde jag ischoklad som jag smocka i mig, borde varit en del kolisar i chokladen även om den var 86%-ig. Jag gör nog så framöver att jag äter lite kolhydrater när jag är bortbjuden för då är det svårast att hålla den här kosten. Ibland orkar jag bara inte förklara varför jag inte tar av vissa saker. Fast lite kul var det igår, det bjöds på rostbiff och potatissallad och en han tog inte salladen för den var för fet och jag tog den inte för det var för mycket kolhydrater, fast det sa jag inte.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #64 skrivet: 2009.06.15 - 18:44:05 »

Kan det ha varit nåt speciellt i tårtan som du reagerade på?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #65 skrivet: 2009.06.16 - 10:21:22 »

Eller så fick jag bara ett vanligt trötthetsanfall och det hade inte alls med tårtan att göra. Igår åt jag glass och upplevde inte alls samma sak, visserligen hade jag ätit massa kött och bea innan glassen men ändå.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #66 skrivet: 2009.06.16 - 19:35:30 »

Se där. Kände du dig nåt piggare då?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #67 skrivet: 2009.06.18 - 01:24:04 »

Tina, du kanske skulle äta lite franskinspirerat om du ska höja kolisnivån. Jag menar, där äter man ju ofta en ganska så lätt, alternativt liten förrätt, varmrätt (vilket ju brukar vara något kött/fiskaktigt samt lite potatis och mycket grönsaker.) Sedan ost (vilket passar utmärkt för LCHF-dieten, men inte för dig. För du undviker väl fortfarande detta underbart goda?) och som kronan på verket, en liten dessert. Och då är ju liten ledordet.

Det sägs ju att desserten sätter igång förbränningen, istället för att hämma den, eftersom man då äter sötsakerna efter maten, och redan har "triggat igång" insulinet, samt fått upp blodsockret. En annan sak som är fin med dessert, är att blodsockret inte höjs på samma sätt när man äter godis efter maten jämfört när man stoppar i sig det helt opåkallat. Så ska man äta sött, ska det helt klart vara efter en bättre måltid. Åtminstone ur "må bra" - synpunkt. Kanske var det det som var skillnaden mellan dina två kolisintag också? Den ena gången utan mat i magen, och den andra med. Jag menar med tanke på hur du mådde efteråt, alltså.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #68 skrivet: 2009.06.18 - 10:14:45 »

Jag blir så villrådig av det här. Socker ska jag också undvika för att inte mata Candidan men samtidigt behöver jag säkert kolisar för att må bra. Igår var ajg hos doktorn och hade då ett sådant här trötthetsanfall. Fick genast kolla blodsockret och det var perfekt 4,6 mmol så jag tvivlar faktiskt på att det är sockret det hänger på. Om blodsockret är normalt borde hjärnan få det den behöver, eller hur. Jag hade inte ätit något med kolhydrater på hela dagen innan provet förutom 3 cocktailtomater till frukosten. Läkaren tog mig på yttersta allvar i alla fall men trodde inte det hade med sköldkörteln att göra. Nu har jag fått antidepresiva tabletter för att testa. Det tycker jag inte är kul men jag är beredd att testa vad som helst. Jag ska göra en datormografi och också.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #69 skrivet: 2009.06.18 - 10:21:31 »

Känner du dig deprimerad då? Annars verkar det väl dumt, menar jag.

Varför hade du ätit så extremlite kolisar dan innan? Att man kan må dåligt behöver nog inte bero på blodsockret.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #70 skrivet: 2009.06.18 - 10:31:57 »

Jag äter alltid lite kolisar. Det var en normal dag. Alltså jag var hos doktorn på eftermiddagen och hade inte ätit några kolisar på dagen innan dess. Angående depresion är det ju svårt att svara på om det är psykiskt eller fysiskt. Jag är trött och kraftlös, det skulle kunna vara psykiskt men jag tvivlar.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #71 skrivet: 2009.06.18 - 10:54:52 »

Jag är nog förvirrad. Jag trodde du provade att äta lite mer kolisar.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #72 skrivet: 2009.06.18 - 10:56:23 »

Jag har tappat tråden alldeles nu. Började du må så här före eller efter du började lowcarba? Jag vet att du har sagt det men jag hittar inte på't.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #73 skrivet: 2009.06.18 - 13:57:18 »

Dagens antidepressiva tabletter hjälper mot så mycket olika saker att man inte ens behöver vara deprimerad för att ta dem. Har du fått tabletter som höjer enbart serotoninhalt, eller sådana som höjer dopaminet också?
Hoppas att du blir bättre snar, Tina. Det här låter inte roligt!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #74 skrivet: 2009.06.18 - 16:14:26 »

Nja Hemulen, jag vet inte om jag dragit hela storyn här. Jag har väl lidigt av det här mer eller mindre i flera år men det blev snarare sämre när jag la om kosten. Men kroppsligt mår jag bättre ändå och vill inte börja äta kolhydrater igen. Svårt att förklara. Och jo jag har ökat på kolhydratintaget men inte så mycket, tomaterna är ett litet steg, sen tar jag någon frukt om dagen och kanske en tallrik yoghurt.

Corny det var serotenintabletter vad jag kunde utläsa av bipacksedeln, är inte så hemma på det här. Jag får väl testa i alla fall, fick bara en kartong sedan ska vi utvärdera.

Tack gulliga ni som bryr er  :bearhug:
Loggat

Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544