Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 13:04:30 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mjölksyrade grönsaker - hur göra?  (läst 65291 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #60 skrivet: 2011.03.06 - 17:03:15 »

Har du kallt inne? Jag har rätt varmt men dragigt, men draget tror jag bara påverkar mig, inte surkålen. 23 grader har jag nog åtminstone.     

Har du provat med ost än?  :dribble:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #61 skrivet: 2011.03.06 - 17:04:46 »

Nej jag har egen villa med nya fönster, så runt 20 grader och lite över, så det tar väl lite längre tid. Inte provat med ost. Kanske får bli ikväll efter träningen. Vanlig hårdost i ostrulle, typ?
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #62 skrivet: 2011.03.06 - 17:07:39 »

Brukar blanda till en liten sallad. Mer kål än ost liksom.

Det måste vara temperaturen för det går mycket fortare för mig än jag läst i recept också. Brukade köpa polsk surkål förut och min blir lite surare än den på en vecka, så rejält sur är den.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #63 skrivet: 2011.03.10 - 12:47:52 »

Jag testade ost-tipset, men skivade några skivor och la ut på ett fat. la kål på och sedan ett täcke av ost. Åt med kniv och gaffel. :lick:

Nu har jag lite funderingar kring paprika. Kan man göra det på samma sätt, för sig självt (kanske inte så mycket stomp antar jag) eller är det bättre att göra det med kålen? Det börjar tryta hemma nu, så jag ska göra mer.

Hur länge håller det när det står i kylskåp?
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #64 skrivet: 2011.03.10 - 17:49:30 »

Jag tror det håller i många månader.

Det lät ju på den där killen i forumet som om man kan göra bara röd paprika. Jag har ju gjort viktkål och paprika blandat ett tag, med chili, och är helt såld på det. Sist skrev jag upp, då hade jag 2 1/2 kg vitkål och 1 kilo paprika och det kändes lagom.

Har du märkt om det hjälper för magen då?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #65 skrivet: 2011.03.10 - 20:05:20 »

Nja, jag vet inte om det hjälper magen. Äter inte varje dag, och jag gjorde inte så mycket 1/5 kg och vi är fyra i familjen. Det går åt rätt fort.

Jag ska testa att blanda paprika och vitkål! Det blir som gammal pizzasallad. Då, förr, var det alltid pimiento i. Undrar om det kan vara så att de syrade salladen förr. Jag tycker att det är precis så det smakar.
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #66 skrivet: 2011.03.10 - 20:33:29 »

Det är det jag säger, pizzasallad är fejkad surkål såklart. Ja, ha i nåt starkt, det är väldigt gott.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #67 skrivet: 2011.03.16 - 19:33:42 »

Idag gör jag en till - eller två. Lite cayenne i den ena tror jag. Det äter inte barnen, så det får bli en neutral också.
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #68 skrivet: 2011.03.16 - 20:41:31 »

Blir det lite mer den här gången då? Har du fått tag i burkar förresten?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #69 skrivet: 2011.03.16 - 20:46:48 »

Det blev dubbel sats 1 kg kål. Två burkar - en med gul lök, paprika och oregano och en med rödlök paprika och cayenne.

Jag kör plastburkar. Och sedan har jag några gamla stora olivburkar som jag lägger över det i och har i kylen. Men de är lite för höga/smala att göra det i.
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #70 skrivet: 2011.03.16 - 20:48:18 »

Gå på loppis!  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #71 skrivet: 2011.03.16 - 20:54:11 »

Eller så tar man det man har i skåpet :)

Var på väg att köpa två burkar godis förra veckan med säkert 1/5 kg i. De hade varit perfekt att i alla fall förvara det hela i. Glasburk med glaslock med knopp och en gummitätning runt locket så att man pressar ner locket.

men godiset såg riktigt äckligt ut, så jag ville inte ens köpa det till barnen. Och det känns lite löjligt att bara köpa och slänga.

Men 39 kr styck kostade de...
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #72 skrivet: 2011.03.16 - 20:58:04 »

Typ sånhär http://1.bp.blogspot.com/_kz2Qzjwv4QY/SnChitG8A6I/AAAAAAAAA5Q/7YEdQmfopD4/s1600-h/Glasburk.jpg
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #73 skrivet: 2011.03.16 - 21:45:10 »

Nästan värt det för burkarna! Jag äter så mycket ättiksgurka, så förvaringsburkar har jag gott om. Har ett par stora gamal konservburkar som jag brukar göra i, 2 och 3 liter tror jag. Kom på att jag har en bekant som är keramiker. Jag ska fråga om hon kan göra plattor som passar till dem som jag kan ha som tyngd. :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #74 skrivet: 2011.03.16 - 21:54:39 »

Jag sätter burk i burk (den övre fylld med vatten) - funkar ju med plast och de är ju ganska lika stora, så det passar ju också.
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544