Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 19:03:42 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 6   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mjölksyrade grönsaker - hur göra?  (läst 65267 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2011.02.20 - 14:55:12 »

Ja, plast eller glas ska det vara säger Katz. Det är väl det att man vill undvika plast av andra skäl, men en gång är ingen gång. Gillar du det kan du ju köpa några stora burkar på loppis sen.  :whink:

Ett tips till kom jag på nu. Strimla kålen så tunnt du kan. Sen varvar du den med saltet i en bunke. Så ska du stompa kålen med nåt, liksom krossa den lite så saft kan tränga ut. Jag tar mortelstöten och tjoffar runt en stund. Sen brukar jag låta det stå och safta en stund. Sen stompar jag en gång till och sen packar jag så hårt det går i burken. Saften brukar nästan täcka med en gång, men jag slår som sagt på lite extra lag.

Egentligen ska man ha en tallrik eller annan platta som täckar nästan hela ytan och så en tyngd på det. Men det är ju svårt i en glasburk, så därför kan det vara bra med extra lag. Kålen blir ju inte nertyngd så bra som när man har riktiga grejor.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2011.02.21 - 19:13:05 »

Katz (länk i gamla inlägget ovan) har 1.5 msk salt per kg grönsaker. Men det blir för salt, även fast jag har grovsalt vilket borde väga mindre. Sista omgången som snart är klar vågade jag mig på att ta bara knappt 1 msk grovt salt och än så länge ser jag inget mögel och det luktar som det brukar, det som pyser ut.

Det blev annorlunda den här gången. Grönsakerna blev mjukare. Kanske har de börjat brytas ner lite granna? Smakar och doftar helt OK, så jag kommer att äta upp det. Fattas bara, 4 stora burkar och 1 liten med pizzasallad blev det och så har jag en omgång med bara kål som inte är klar än. Men det är nog godare när det fortfarande är lite krispigt och jag tror inte att det är meningen att det ska bli så här mjukt.

Slutsats: 1 knapp matsked grovsalt är nog för lite. Kanske går gränsen vid en matsked. Förra omgången hade jag lite drygt en matsked.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #17 skrivet: 2011.02.21 - 19:30:34 »

Tack Hemul!

Sitter här och funderar på om jag ska dra igång. Gör nog en liten sats som blir pizzasallad direkt. Gissar att det är oregano i. Tar med lite lök också.

Säger som Petter; Fuck off, nu kör vi!
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2011.02.21 - 19:37:46 »

Ja, det är ju ingen större ekonomisk katastrof om det skiter sig. Bara att testa på!  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #19 skrivet: 2011.02.21 - 19:54:44 »

Nu har jag strimlat kål med osthyvel, strimlat lite purjo (vet inte om det funkar, men jag testar, som sagt). Totalt 500 gr grönsaker. drygt en halv msk salt. Allt är lagt i en yoghurtburk, lite åt gången, stompat med mortel, varvat med lite oregano. Väntar bara på att vatten ska svalna lite (ställde ut det) men jag gissar att det ska ha rumstemp, inte mer.

Vad tror du, går det vägen?
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2011.02.21 - 19:58:10 »

Klart det gör. Jag trodde också det var jättesvårt förut, men det visade sig vara hur lätt som helst. Det var samma sak med rimmat fläsk. Man tror det är nåt som mer eller mindre kräver utbildning och så visar det sig vara buslätt.  :lol1:

Saftar det sig bra då?

Du har väl salt i vattnet också, förresten?  :ignore:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #21 skrivet: 2011.02.21 - 20:01:38 »

Kanske har stompat för dåligt, men nu ligger det och vilar med saltet, så det kommer det att göra innan vattnet åker på. Kokar du ditt vatten? Hur varmt häller du på?

Fast jag får också för mig att du kokade ihop salt och vatten. Det har inte jag gjort, utan saltat mellan varven innan jag stompat.
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2011.02.22 - 03:25:49 »

Min kål brukar börja safta sig så pass att det nästan täcker när jag pressar ner den hårt i burken. Sen kommer det ännu mera saft med tiden.

Det ska vara salt i lagen också. Jag brukar bara smaka av den, att den smaker lätt salt, inte värre än att man skulle kunna dricka den. Jo, den ska vara kall innan du häller på den. Men du behöver bara lite lag. I min stora burk, 3 liter, kanske jag häller på  1 dl, max 1 1/2. Din kål kanske tar längre tid på sig att safta bara, så slå inte på massor med saltlag.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #23 skrivet: 2011.02.22 - 12:29:18 »

Det var med anledning av sånahär svar mitt i natten jag en gång frågade hur många timmars sammanhängande sömn du får per dygn. Men du kanske sover på dagen?

Vi får se hur det blir. Vet inte om jag gjorde rätt. Det lär jag märka om ett tag  :smile:
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2011.02.22 - 15:13:38 »

Grejen är väl att utan salt i lagen kanske det blir som ett lager utan salt övers där det behöver som mest skydd. Du kan väl smaka på den översta lagen om den är salt och annars ösa ut lite från toppen, röra i salt och hälla tillbaka?

Jag har oregelbunden dygnsrytm. Det orsakas av att jag alltid sover lika länge oavsett när jag går och lägger mig. Men jag kan gärna vara uppe tidigt som sent när du ser mig på småtimmarna.:crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #25 skrivet: 2011.02.22 - 15:50:46 »

Jag hällde på den mesta omgången salt överst, så det ordnar sig nog... :cool:

Vad skönt att man kan sova så bra, oavsett när man sover.  :smile:
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2011.02.22 - 15:55:50 »

Både och. Det är det som ställer till det så dygnsrytmen sabbas. Jag har ju inga tider att passa. Dessutom har jag, enligt mina egna undersökningar, en dygn på uppåt sådär 28 timmar, så nog blir det problem alltid.  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #27 skrivet: 2011.02.23 - 08:53:35 »

Hm, undrar om jag har packat för dåligt. Nu när jag läser så känns det lite slarvigt av mig. Men men. VI får se vad som händer. Nu har den stått uppe i köksvärmen ett par dygn.

Fattade jag rätt, Hemul, att du låter den stå i rumstemp i en dryg vecka och sedan in i kylskåp? Eller ska jag ställa ner den i källaren (pannrummet är rejält svalt)?
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2011.02.23 - 14:14:12 »

Nej nej.  Det ska stå i rumstemperatur till det är klart! Sen förvarar du det i kylen.

Som jag sa ska det blir bättre om det får jäsa svalare, men det tar också längre tid.

Har du en tyngd på? Och en plastpåse? Du borde börja märka att det jäser nu snart.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #29 skrivet: 2011.02.23 - 19:25:35 »

Ok, då åker den upp igen  :smile:
Hur vet man när den är klar?

Jag har en plastpåse på, fast lite konstigt, för den är under tyngden. Alltså, jag tog på plastpåsen och sedan la jag tyngden uppepå. Kanske inte det bästa sättet - men som sagt, jag fattade inte riktigt hur det skulle vara.

Men jag tror att det såg ut som att det bubblade lite, liksom...
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 6   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544