Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.01 - 04:32:27 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Danmark inför skatt på mättat fett!  (läst 5108 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« skrivet: 2009.03.15 - 00:05:17 »

Helvete! Nu är det snart över oss.  :sosad:

20 kr/kg ska danska staten ha! Hur långt ska det gå? Det är ju inte klokt!  :angrywife:
http://www.lantbruk.com/Article.jsp?article=38243
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

Smörklickar: 25

Antal inlägg: 2562

« Svara #1 skrivet: 2009.03.15 - 01:25:22 »

Låter ju jättebra!  :kungfu: Kan inte vi svenskar hjälpa till på något vis? För vi brukar ju vara bra på att inte säga nåt om såna saker! :evil:  :guns:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2009.03.15 - 01:43:39 »

Du menar som under kriget? Skicks späckpaket över sundet på båtar med släckta lanternor?  :bg:

Alltså, om det börjar glunkas om liknade planer här, då får vi banne mig mailbomba dem och demonstrera utanför riksdan.  :angrywife:

Fast det kan ju visa sig bli ett grymt men värdefullt långtidsförsök. Danskarna kommer att köpa mindre smör och mer margarin. Hur ser deras hälsa ut om ett par år?

Politikerna ska ge fan i vad vi äter! :gaah:
Loggat

Corny

« Svara #3 skrivet: 2009.03.15 - 09:53:59 »

Politiker tycker att de ska lägga sig i allt, och det innefattar även maten!  :fork_off: Dessvärre så fattar de ofta en hel del felaktiga beslut som "folket" blir lidande av!  :smack: Som detta, då. Margariner är ett sämre matfett än smör, så hur ska detta kunna resultera i något annat än sämre hälsa på lång sikt?

Späckbåtar låter som en bra idé! Jag har en eka och en kanot tillgänglig, så jag ska starta den verksamheten.  :lol: Danskarna kommer att älska mig och mina späckleveranser! :whink:
Loggat

Tina

Smörklickar: 22

Antal inlägg: 2830

« Svara #4 skrivet: 2009.03.15 - 19:15:51 »

Åh jag höll på att sätta kaffet i halsen när jag läste i morse. Nästa steg skulle vara att beskatta godis, kakor mm, borde dom inte börja med det i så fall. Sen stod det dessutom att mättat fett finns i kakor, chips mm. Har dom inte fått något om bakfoten nu  :confused3:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009.03.15 - 19:23:23 »

Det är sånt hyckleri med dessa straffskatter på varor som vi anses må dåligt av. Skatt på tobak och alkohol är ju en jättestor inkomstkälla för staten, för att inte tala om hela spritmonopolet. Tänk om alla skulle sluta med tobak och alkohol över en natt. Det vill de nog inte alls. Men dessa skatter har ju ivf en viss relevans. Att beskatta viss mat mer än annan, det är bara för mycket.  :puke1:
Loggat

Corny

« Svara #6 skrivet: 2009.03.15 - 19:26:31 »

Gör man riktiga kakor, så är det väl mättat fett, men de där fabrikskakorna har ju ca 5% smör i sig. Chips innehåller också mättat fett, fast där är det ju mest kolhydrater. Men hur det kommer sig vet jag inte riktigt. (Läste någonstans att olja som hettas upp så mycket som frityrolja gör, byter struktur. Vet inte om det stämmer!) Håller med dig Tina om att de har börjat i fel ände!
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544