Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 16:55:52 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 24 25 [26]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Noras väg ..  (läst 185784 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Affe
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 431



Hemsida
« Svara #375 skrivet: 2011.11.24 - 13:13:28 »

I går var jag på en föreläsning genom jobbet. Det handlade om information kring landstingets insatser för att Citat : Att stödja och utveckla det hälsofrämjande och förebyggande arbetet i landstingets verksamheter

Jodå, en del av det var ju absolut vettigt, som att stödja personer genom motiverande samtal för att uppnå ändrade vanor vad gäller tobaksbruk, riskbruk av alkohol, otillräcklig aktivitet ...

Sen kom det upp en liten grå landstingsrepresentant (60 +) och inledde med välmodulerad röst om felaktiga matvanor .... Tills han plötsligt fick något som liknade ett utbrott (enligt mitt sätt att se/höra det ..) och höll en dundertalan om förkastliga dieter som den där "Kostdoktorn" vars råd INTE hade något stöd av någon som helst forskning!!
Sedan kom en lång harang med vältalighet för livsmedelsverkets rekommendationer som han försökte förstärka med bildspel av tallriksmodellen och nyckelhålsmärkt etc ... Wooohooo säger jag bara, så oprofessionellt han betedde sig  :shock: 

Det som jag går och irriterar mig över idag är att jag ramlade helt ur koncepterna och satt där som ett fån och inte ifrågasatte det han sade ..  :blink:  

Synd att du inte jävlades med honom.....be honom förklara vad som är fel med att bota diabetes två med kost i stället för insulin... hehehe :evil:
Loggat

Kasta aldrig sten i glashus utan att ha hjälmen på
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #376 skrivet: 2011.11.24 - 13:26:08 »

Ja jag är så förbaskad på mig själv som allra helst!!  :club_idiot:  

Jag skulle så gärna velat ifrågasätta den där människans åsikter (och avsikten med att dundra på med åsikterna ... det verkade nästan som han ville skrämma oss)!! Men i ärlighetens namn så tror jag inte jag hade kommit någon vart med honom - man kan nästan se det på vissa människor..


Loggat

Bra sås reder sig själv ...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #377 skrivet: 2011.11.24 - 13:26:13 »

Kunde du hålla dig?  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #378 skrivet: 2011.11.24 - 13:45:45 »

Fruktansvärt hemskt att jag höll mig ..
Men det var en mkt liten församling som hade kommit till föreläsningen - och nästan alla där visste ju vad jag tror på.

Dessutom gjorde han bort sig den där snubben, han var verkligen inte proffsig. Och som delar av föreläsningen egentligen byggde på, man skall inte tränga sig på och försöka ändra dem som ger tydliga uttryck för att de inte vill ...

Man skall hellre sprida kunskap till de som är motiverbara att ta emot den  :nod-yes:

Men hur som helst är det märkligt att det finns människor inom landstinget som är beredda att näst intill försöka skrämma folk från att tänka i andra banor än livsmedelsverkets ...
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #379 skrivet: 2011.11.24 - 14:07:20 »

De tror väl själva på det. Ta läkare som Annika och doc. Jag har svårt att tro att de inte själva delat ut fettnåla kostråd, skrivit remisser till viktoperationer o.s.v. De trodde väl också på det en gång.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #380 skrivet: 2011.11.24 - 15:44:22 »

Jo du har nog en poäng där Hemulen.

Men jag tycker det är viktigt i en föreläsningssammanhang att man argumenterar för VARFÖR man anser saker är bra eller dåliga ..

Nää fasen vad jag är irriterad över att jag inte ifrågasatte!!  :bang_head:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #381 skrivet: 2011.11.24 - 17:11:36 »

Det kan bli väldigt fel också om det inte är den typen av upplägg att åhörarna uppmuntras att ställa frågor och kommentera.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #382 skrivet: 2011.11.24 - 17:41:32 »

Det skulle egentligen vara det sa dom, men så när XXX började sin del av föreläsningen så stressade han på om hur liten tid han hade till förfogande .. Så det blev mest bara monolog ja  :sad:

Nej, nu skall jag alldeles strax iväg och hämta hem 85 kg oxkött som dels skall paketeras och dels malas färs av ..  kikar kanske in i sena kvällen igen  :wave:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #383 skrivet: 2011.11.24 - 20:23:28 »

Berätta mer om din oxkött!
Vi har hittat också en gräsbetes-krav-bonde och köper allt nötkött därifrån!
Loggat
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #384 skrivet: 2011.11.25 - 02:12:39 »

Ojoj det blev sent innan allt blev färdigt malet och paketerat  :yawn:

Hade nästan glömt att vi skulle stycka och packa ner ett rådjur också - det har hängt i tio dagar och såg riktigt fint och mört ut  :lick:

Hejsan Idalinda  :wave:
Vårt oxkött är också från en som håller på med eko kött, men han är ansluten till Smak  http://www.smak.se/website1/1.0.1.0/3/1/index.php
Djuren går ute nästan hela året och äter endast gräs. Vi vet att de har det särdeles fint för de bor inte alls långt från oss.
Nu köpte vi en halva som vi delade med sambons kusin för den var så stor. Vi har köpt kalv ett par år nu och längtade efter lite kött med mera vuxen smak.

Det blir inte så mycket jobb, vi har en kompis som är styckare och vi lämnar bara slaktet hos honom och säger hur vi vill ha det styckat och så kan vi hämta det dagen efter.
Vi har i och för sig köpt en egen bandsåg nu så vi skulle kunna stycka själva, men det är otroligt härligt att bara kunna lämna till en som gör det så snabbt som vår kompis gör det  :smile:

Hur styckar du ditt kött Idalinda? Jag vill ha gammaldags styckning, bog och högrev med ben och smaskiga T-benstekar (utan innerfilén då ..). Bakdelsköttet benas ur men benen tas tillvara till våra hundar, de gillar att tugga ben  :lol:
Sen har vi en kvarn i jaktlaget som man får låna och mala köttfärsen så det går också riktigt snabbt med så stor kvarn.

Loggat

Bra sås reder sig själv ...
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #385 skrivet: 2011.11.26 - 19:33:09 »

Vad betalar ni för ert kött?

Vi får allt fint vaccumpackad i ungefär 1kg / paket.
Bara att ställa i frysen. Det blir också bitar som bog, högrev mm. jag har fått lära mig om matlagning från början.
Men om vi önskar får vi benbitar separat, så att man kan koka buljong.

Vi betalar ca. 120kr/ kg för alla bitar ( oxfilé, entrekoté lika väl som grytaköttet) Köttfärsen betalar vi för 89kr/kg.
Loggat
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #386 skrivet: 2012.02.10 - 02:06:30 »

Oj det var dyrt ..  vi betalar inte hälften ens ...  :whistle:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #387 skrivet: 2012.02.10 - 16:26:50 »

Oj det var dyrt ..  vi betalar inte hälften ens ...  :whistle:

Då har ni hiskeligt bra kontakt, håll honom/ henne hårt och smeka väl  :flirting:!
Loggat
Sidor: 1 ... 24 25 [26]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544