Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.01 - 03:37:24 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 26   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Noras väg ..  (läst 218979 gånger)
0 Medlemmar och 29 gäster tittar på detta ämne.
Nora
Hero Member

Smörklickar: 7

Antal inlägg: 532

Hemsida
« Svara #165 skrivet: 2010.01.28 - 00:16:14 »

Så har det gått åter en matdag .. med en dags förskjutning har det blivit andra dagen i den fjärde veckan ...

Gubben vägde sig i morse .. och vi kunde konstatera .. han har stått helt still ..  :neutral: 

En syndabock skulle således hittas .. det blev jag det .. för att jag hade frestat honom att äta surdegsbröd ..     :lmao:

Nej, skämt åsido ... antagligen är hans matlådor för väl tilltagna..  :smack_head: 

Nåväl, vi trampar på  ..  med lite justeringar i matlådorna ..  :nod-yes:

Dagen idag blev en märklig upplevelse ... Brödorgien i går ... samt_ ska tilläggas_ en något mager frukostlåda (saltrulle i skivor, savojkål och lite turkisk yoghurt).. gjorde att jag jag kände hungerkänslor länge innan det var lunchdags  :max-shock:  .. skall tilläggas att jag även glömt att ta med grädde till kaffet ..  :so_mad:

Det var verkligen påtagligt! .. Nåväl ... det var synnerligen gott med en brödkväll .. men käranån vad jag kände mig däst efteråt  :eek:
 .. brödhungern försvann iallafall ...  det blir länge till nästa gång. Resten av brödet ligger i frysen, där håller det sig ett bra tag  :nod-yes:

Lunchen idag blev fläskstek och smördränkta broccoli och blomkålsbuketter ..  :lick:

Efter jobbet gjorde jag en sväng på stan och hittade till min förtjusning en underbar pyjamasbyxa från Calida i en dimgrön färg .. jag var bara tvungen HA DEN!  :nod-yes:   Precis när jag betalat pyjamasen och var på väg ut ur butiken _ föll ögonen på ett jätteläckert sett med linne/trosa i en mjuk blyertsgrå färg .. Jag stod länge och bara kikade ... innan jag föll för frestelsen och köpte det med ..  :redface:  Det var aningens dyrt, men jag handlar inte ofta kläder ..
Och när jag äntligen köper nåt .. så hör jag till den sorten som går och är sådär lite dumt glad och lycklig ..  :yay:

Efter klädaffären gick jag bärsärk då jag handlade av fiskbilen .. Det blev både färsk sill, strömming, rödspätta och Hälleflundra ..  :lick: :lick: 

Sen fick hälsokost ett besök .. det är där vi köper vår ost .. http://www.jarnamejeri.com/ Järnaost är bara ett måste hos oss  :lick:

Middagen idag gick förstås i fiskens tecken .. det blev rödspätta  :lick:

Oj, vad jag babblar på i kväll ..  :w00t:   .. men nu är det snart bedtime ... i nya pyjamasbyxorna ..  :inlove:

Lägger sådär avslutningsvis in länken till min favoritlåt just nu ...

De här pöjkera skulle få sjunge å spele för mä hele natta  .. http://www.youtube.com/watch?v=T2NEU6Xf7lM   :inlove:  :clapgrin:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Nora
Hero Member

Hemsida
« Svara #166 skrivet: 2010.01.29 - 00:53:42 »

Åter en dag är över ..

Oj, vilken dag säger jag bara  :blink:  Den började med att jag sov alldeles för länge .. Fast å andra sidan var det ingen som hade ont av det  :sleep:

Infann mig iallafall på jobbet vid halvtvåtiden .. med två matlådor i väskan.

En intensiv kväll .. blev inte tid att äta mera än en matlåda, men idag blev jag inte hungrig såsom igår  :smile:
En riktigt härlig matlåda med hälleflundra, broccoli, sparris och en kall sås på creme fraiche och turkisk yoghurt, kryddad med chili, vitpeppar och flingsalt   :lick:

Dagen har således gått bra för både gubben och mig  :nod-yes: Gubben märkte att matlådorna var mindre tilltagna, men var inte hungrig .. då är de väl lagoma nu då förhoppningsvis  :rolleyes:

Loggat

esther
Sr. Member

Smörklickar: 16

Antal inlägg: 305

« Svara #167 skrivet: 2010.01.29 - 01:04:50 »

Det där känner jag igen. Det dröjer ett tag innan man lär sig att inte överdimensionera portionerna....
Och fröjden över nya sköna pyjamasbrallor...ja, den kan jag oxå förstå...  :thumbsup:
Loggat
Nora
Hero Member

Hemsida
« Svara #168 skrivet: 2010.01.30 - 12:44:04 »

Pyjamasen är underbar :yay:  Tvättade och tumlade den direkt första kvällen så jag skulle kunna använda den på en gång  :lol: 
~

Dagarna flyr nu verkligen framåt .. Massor av göromål på jobbet gjorde att vi inte hade någon rast i förrgår .. igår hade vi rast, men det blev inte så mycket ätit ändå ..  :neutral:  Det sägs att man blir hungrigare när man tränat (borde jämställas med att jobba intensivt) .. Fast jag blir snarare mindre sugen ..  :confused3:

Nåväl, vi har varit "strikta" kring maten .. men gubben min är inte i toppform vad gäller humöret .. :sneaktongue:

Vad sjutton ska jag hitta på tro, för att han ska bli på bättre humör  :confused3:  ..förresten är det dels mitt fel också ..  :redface:
I förrgår skulle nämligen gubben besiktiga min bil .. så långt allt väl, vi bytte bil för dagen bara.. Men igår, då jag skulle ta min bil till jobbet ..(jag skulle tillika köpa med en hög kaffepaket, eftersom personalkaffet nästan var slut) .. I full fart iväg, konstaterade jag att jag INTE kunde hitta bilnycklarna!  :max-shock:

Givetvis slängde jag mig på telefon, ringde gubben och sade "VART är mina bilnycklar!!!?" .. varpå han svarade "de lade jag på köksbordet i morse .."  Hur jag än letade så hittade jag INGA bilnycklar! :shock: :cry: :so_mad:

Ringde givetvis åter upp gubben och sade "HAR DU HITTAT nycklarna !!?" 
Efter några ronder med diskussioner kring vem som egentligen hade de där förbannade nycklarna ... befanns det sig att jag kvällen innan hade lagt dem i min handväska ..  :blush: :shy: :redface:  .. men jag hade inget som helst minne av det ..  :eek: :cry: :sad:    Gud va jag skämdes!  :redface:  :sad:

Jag hann åtminstone i tid på jobbet .. med kaffe och allt!  :neutral: :blink:

Sent i går kväll då jag hade gått och lagt mig .. hörde jag "sågvärket" drog igång i TV-rummet ... det var gubben det, som snarkade ..

I morse hade vi följande konversation ..; "Jag hörde du snarkade igår kväll ... du var nog stressad på jobbet igår..?"

Replik ; " Ja, det var en rasande kärring som ringde och stressade mig om några bilnycklar .. !" ..  :redface:

Loggat

Nora
Hero Member

Hemsida
« Svara #169 skrivet: 2010.01.30 - 18:37:38 »

Så sitter jag här i ensamhet ... en riktigt trivsam sådan  :nod-yes:  Lyssnar på radio och skriver lite här och där ..

Jag måste säga att det här forumet är synnerligen trivsamt!  :nod-yes:  :flowers:

Idag blev dagen med stor D !! Det har hänt saker med vågen! Ja, alltså gubbens vikt först och främst!  :clapping:
Han vägde sig spritt språngande i eftermiddag .. ja, han hade duschat för att förbereda en kväll ute med kompisar ..
OCH DÅ ... såg vi att han så sannerligen minskat!  :lol:  Han blev rent av glad och motiverad gubbstrutten min ..  :inlove:

Och jag vägde mig i morse .. nu syns en helt annan siffra på vågen igen!  :yay: 

Hursomhelst, vi åt en underbar strömmingslåda på strömming (vad annars ...) som penslats med en blandning av äggula och dijonsenap .. ihoprullade och placerade i smörad form .. Grädde, chreme fraiche och en äggula sammanvispades och hälldes över ..salt, peppar .. några flera smörklickar uppepå .. Sen in i ugnen ungefär tjugo minuter på 220°c
Serverades med smörångad savoykål och purjolök .. samt några skivor rödbeta ..  :lick: :lick:

Nu gäller det då för gubben att stå emot frestelser i kväll ...
Jag har tagit mig en Tequila med en tjock citronskiva ..   :cool:
Loggat

hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #170 skrivet: 2010.01.30 - 20:14:33 »

Mää! Hur mycket har ni gått ner då?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nora
Hero Member

Hemsida
« Svara #171 skrivet: 2010.01.30 - 21:11:34 »

Nja .. det är inga mängder .. men jag kan se siffran 63 på vågen ..   :clapgrin:
Kära gubben kunde se siffran 87 ..  :nod-yes:  .. det börjar hända något!   :lol:

...fast nu är ja lite smått fundersam över gubben ..   drinking_x2

undrar om han kommer hem i kväll ..  :confused3:     :rolleyes:
Loggat

Nora
Hero Member

Hemsida
« Svara #172 skrivet: 2010.01.31 - 00:44:35 »

Så blev gubben bjuden på middag hos ena kompisen  .. karrékotletter.. han tog två .. och lite, lite potatisgratäng .. och mest grönsallad (sa han ..)

Kaffe, baileys och mintchoklad ..    :max-shock:

Så typisk ... nu står han väl still en hel vecka igen ..   :sneaktongue:

Loggat

Nora
Hero Member

Hemsida
« Svara #173 skrivet: 2010.01.31 - 14:00:58 »

Så har halva söndagen gått iväg .. :penguin_waddle:

Just nu kokar en gryta med bitar av kalvbog .. som jag först fräste i smör i min gjutjärnspanna .. sedan på med lite vatten .. lök i små klyftor .. salt .. och en tekula med svartpeppar, nejlika och kryddpeppar .. 
En liten flaska mörkt öl fick också komma ner i grytan .. hade inget vitt vin.. fast öl duger det med ..  :nod-yes:

Ett par paket älgfärs fick bli köttfärssås .. står på spisen och göttar till sig .. :clapping:

Åt strömmingslåda och kål till sen frukost ..  :lick:  Kände av en smärre ångest då jag konstaterade att vi inte hade varken grädde eller ägg ..  :sad:
Gubben åkte till lanthandeln .. kom hem med Kelda ..  :max-shock:  ..det var det enda de hade ..  :so_mad:

Ja, jag säger nu det .. vad ska man med en sån lanthandel till egentligen :neutral:
Vår lanthandel kunde lika gärna lägga igen .. korta bäst före datum .. nästan alltid är det slut på det man tänkt handla .. och halvdana varor jämt ..   :so_mad:

Det vore så mycket bättre med en bensinmack och en liten kiosk istället för den där meningslösa affären ..  :sneaktongue:
Det är verkligen synd om de som kanske är beroende av en sån affär ..  :sad:

Ska åka lite tidigare till jobbet ikväll .. så hinner jag handla riktig grädde ..  :nod-yes: 
Loggat

Nora
Hero Member

Hemsida
« Svara #174 skrivet: 2010.02.01 - 14:34:06 »

Så är ett nattpass över ... och jag har sovit såå gött efter det ..  :sleep:  Drog ut alla telefonjack .. så att inte någon  :so_mad: :so_mad:  telefonförsäljare skulle kunna störa sömnen ..  :whink:

Ibland går jag i bet för dessa människor som ringer i tid och otid .. Den senaste blev faktisk utskälld .. hon ringde klockan 21.00 på en lördagkväll ..  :so_mad:   Jag frågade henne om hon var medveten om vilken dag och vilken tid på dygnet hon ringde ..  :so_mad:
Jag vet ju att de har blivit pådyvlade ett sånt skitjobb många av dem ... Men jag blir smått galen ibland!!  :kungfu:
I perioder verkar det som att det inte hjälper att vara med i nix ..  Undrar om det är flera än jag som blir smått nervös och arg på allt det där ringandet .. ?  :blink:   

Nåväl ..
I natt hade jag med lite strömmingslåda och kål som jag avnjöt vid halvtolvtiden ..
Sen blev det ett par koppar kaffe med grädde under natten ..  :lick:

Gubben klagade i går över extremt dålig andedräkt och att han blivit som en löphund ... (ideligen pinka pinka pinka!!) ..   :lmao:   Finfint!!! Nu händer det grejer  ... hoppas jag ..  :confused3: :blink: :eeek:

De där fyra veckorna är över i morgon ... Fast vi fortsätter!! ...  :biggrin1:

Det kommer att bli något gott en dag i veckan ... fast det har vi ju haft nu med .. det lär inte bli någon ändring i hästväg på konceptet ..

Det roliga i kråksången är förstås att gubben är helt med på det hela ..   :nod-yes:  :smooch:
Loggat

kwidell

Smörklickar: 29

Antal inlägg: 4160

Hemsida
« Svara #175 skrivet: 2010.02.01 - 15:19:51 »

va härligt att höra att ni fortsätter!  :inlove:

ja de där sabla telefonterroristerna låter en aldrig vara ifred  :so_mad: trotts Nix.. jag blir lika arg jag också!.. brukar strunta i att svara.. :rolleyes:.. de ringer sällan mer än 3 signaler... så vi brukar vänta och se.. ringer det fler än 3 signaler så är det värt att lyfta på luren.  :flirting:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Nora
Hero Member

Hemsida
« Svara #176 skrivet: 2010.02.01 - 16:05:46 »

Hej Kwidell!  :wave:

Ja, jag trodde liksom inte att gubben skulle vilja fortsätta .. men han är en ständig källa till överraskningar den där gubben ..  :lmao:   :inlove:

Så skönt det låter med bara typ tre ringningar .. här ringer det ideligen tycker jag ..  :so_mad:

Fast jag tänkte på en sak i går ... Så dumt att telefoner oftast har en mycket enerverande signal! 
Man skulle ju kunna få tag på även fasta telefoner som kunde spela en bra låt..!  :nod-yes: 

Då kunde man skita i att svara .. och exempelvis bara dansa lite till musiken!  :thumbsup:  :laugh:

Varför är det inte uppfunnit ..??  :confused3:  ...eller är det ..?  :confused3:

Fasiken!! ... det skulle ju kunna bli bra motion det!!!  :nod-yes:
Loggat

kwidell

Smörklickar: 29

Antal inlägg: 4160

Hemsida
« Svara #177 skrivet: 2010.02.01 - 16:16:49 »

:lmao:  ja att ta en svängom när telefonen ringer låter ju riktigt härligt!  :lol:.. den sortens telefoner finns förresten.. de är de moderna sladdlösa varianterna som kan spela sånger.. de ser mer eller mindre ut som mobiltelefoner  :flirting:.

va kul att gubben din också vill fortsätta!.. vet inte vad jag skulle göra, om inte min make var med på noterna!.. blir ju så krångligt att laga separat mat hela tiden!..  men visst mår man bättre på detta!  :nod-yes:.. mindre Akut hunger, bättre humör, piggare.. ett skönare liv helt enkelt! :lol:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Nora
Hero Member

Hemsida
« Svara #178 skrivet: 2010.02.01 - 18:58:26 »

Ahaa .. ja, då så ... kanske det kan bli en sån då .. om den inte är för dyr vill säga ..  :smile:  .. ja, alltså telefon med musik!  :whink:

Apropå maten .. så kör vi synnerligen strikt nu .. annars är nog gubben helt inriktad på äkta mat från grunden.. precis som jag är ..  :nod-yes:

Nu äter vi ju endast tre mål per dag .. frukost, lunch och middag ..
Jag måste erkänna att jag har en aningens liten .. icke akut ..  hungerskänsla ibland .. speciellt på kvällen ..  :sneaktongue:   

Jag brukade ju ofta götta mig med något på kvällen förr .. Då känns det lite magert med endast en tekopp nuförtiden ..
Själva vanan att inte äta på kvällen .. den skall inarbetas i mitt tröga huvud!  :club:   .. men onekligen känns det som att det tar tid att sluta sakna något .. Vissa vanor är synnerligen svåra att avsluta ..  :byecry: 
Loggat

anki
Sr. Member

Smörklickar: 9

Antal inlägg: 270

Hemsida
« Svara #179 skrivet: 2010.02.02 - 09:53:43 »

.............Man skulle ju kunna få tag på även fasta telefoner som kunde spela en bra låt..!  :nod-yes: ..............

Det kan båda mina gamla fasta trådlösa telefoner, finns massor av signaler/melodier att ställa in, fast dom spelar olika melodier så det kan vara svårt att hålla takten.......
Loggat
Sidor: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 26   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544