Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.01 - 07:19:56 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 26   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Noras väg ..  (läst 219185 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
esther
Sr. Member

Smörklickar: 16

Antal inlägg: 305

« Svara #90 skrivet: 2010.01.14 - 00:43:59 »

Såna dagar behöver man  :thumbsup:

Vad finns i din "falska potatissallad"?
Loggat
Nora
Hero Member

Smörklickar: 7

Antal inlägg: 532

Hemsida
« Svara #91 skrivet: 2010.01.14 - 14:59:23 »

Hej Esther!
Nja, det varierar lite vad jag stoppar i själva sås-gägg-röran ..

Jag menar att det är såsen som gör det ... som oftast.. och i synnerhet när det gäller potatissallad  :biggrin1:

Såsen blandar jag till av majjo, creme fraiche och vispad grädde .. smaksättning som oftast lite vitpeppar, flingsalt, chili och absolut kapris och/eller hackad saltgurka. Sen någon färsk ört, kan vara dill, gräslök, persilja etc

Min grund för falsk potatissallad är oftast squash. Det är lite som att ha taggsvamp med när man steker kantareller.. alltså taggsvampen tar smak av kantarellerna.. ungefär så funkar squash också, den tar lätt upp smak från något annat göttigt  :nod-yes:

Sen är det bara att experimentera.
En variant jag gjorde, var att tärna en squash och låta den svettas i en panna med lite olivolja .. tillsammans med lite savoykål och ett litet ekoäpple, som legat i kylskäpet sedan jul  :whink:  Man kan krydda med någon krydda man tycker om .. jag brukar ta någon örtkrydda, peppar och aningens aningens lite flingsalt.

Man får passa lite, det skall bli genomvarmt och götta till sig, utan att falla samman och bli mos liksom ...

Sedan kyler jag det hela innan jag blandar in det i majjo/creme fraiche/grädd-såsen.
Får det sedan stå kyligt och götta sig en timme eller två, så är det max smak när man serverar..  :nod-yes:

Min Gubbe gillade absolut substitutet .. och då är han potatisälskare av rang så att säga  :biggrin1:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Nora
Hero Member

Hemsida
« Svara #92 skrivet: 2010.01.14 - 22:05:31 »

Jaha, så är dag fyra av vår andra vecka överstånden ...  :so_mad:

Vad var det jag sa .. Gubben åkte dit idag  :angrywife:  Kalops, grönsaker, majs och två potatisar (kunde jag ha förlåtit) .. MEN han åt efterrätt ...  :max-shock:
En underbar fruktpaj (gjord på skrädmjöl och smör, säkerligen socker.. och bland annat äpple och päron) med vaniljsås ..   :lick:
Och inte tog han med nåt till mig inte  :club:

....     :lmao:

Jaja ... även solen har fläckar ...  Han stod över kaffebrödet i alla fall ..   :clapping:

Det är inte enkelt på Frykenstrand http://www.frykenstrand.se/  .. mycken god mat där  :lick:  Och så använder de äkta smör och grädde ..  :nod-yes:

Dagen började med gemensam frukost vid sextiden ..  på stekta ägg, stekta halva tomater och korv från Lidl .. förövrigt en korv som vi aldrig mer tänker köpa ..  :puke1: :sneaktongue:
Det blev en liten bit korv, en halva stekt tomat och två ägg för min del ... Lite mer korv och tre ägg på Gubben min ..

Jag åt en bit tjockpannkaka strax innan halv tolv.. sen for jag iväg till stan och frissan ... som förresten är en ung vältränad tjusig man ...  :lick:   :redface:  .. man får faktisk kika på menyn även om man är på diet så att säga   :lmao:

Jag hade tänkt mig strosa på stan några timmar, men av någon anledning har jag varit hur trött som helst idag ... hjärtat slår ibland så jag känner mig nästan bekymrad ..  :eeek: :confused3:
Hoppas det har med minimeringen av kolhydrater att göra ... har läst något om det någonstans .. men trodde inte att det skulle bli så påtagligt obehagligt.. :neutral:

Vid sexsnåret blev det en trevlig middagsstund, med några skivor kycklingbröst (Bosarpkyckling) .. skinklindade broccolibuketter med fetaostgömma .. några salladsblad och lite avocado för min del ... Gubben gillar inte avokado, så han fick en ekotomat istället för avokado  :smile:  Ja, och så gjorde jag en fenomenalt god bernaisesås som vi hade till förstås!  :lick: :lick:

Så blev det kvällen även idag .. jag är redan duschad och klar för sängen .. som sagt är såå trött ..  :yawn:
Loggat

kwidell

Smörklickar: 29

Antal inlägg: 4160

Hemsida
« Svara #93 skrivet: 2010.01.15 - 12:53:38 »

jo trötthet tillhör en av de tillfälliga biverkningar man kan åka på.. :sleep:.
när jag gick över på LCHF första gången så hade jag nästan inga biverkningar första veckan.. men vecka 2 dök tröttheten upp.. en seeghet som är mycket irriterande.. orkade liksom inte göra så mycket. sen följde en molande huvudvärk i några dagar.. men efter detta så mådde jag bättre än någonsin!  :lol: fick överskott på energi och var inte alls trött!

däremot när jag ställde om tillbaka till LCHF nu efter julen (efter totalt frosseri i kolhydrater). så fick jag diverse konstiga biverkningar.. yrsel, illamående, hjärtklappningar, svettningar ja hela baletten!.. så kroppen reagerar på diverse konstiga sätt när den blir berövad sitt socker  :whink: ... men det är övergående!
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #94 skrivet: 2010.01.15 - 15:58:09 »

(efter totalt frosseri i kolhydrater)

:max-shock:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nora
Hero Member

Hemsida
« Svara #95 skrivet: 2010.01.15 - 17:36:29 »

He he..

Det kunde varit värre Hemulen  :flirting:

Men nu är det helga .. då ska vi väl göra av med lite energi ...  :sex:      :lmao:
Loggat

hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #96 skrivet: 2010.01.15 - 17:40:21 »

Vad är värre än "totalt"? :devil:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nora
Hero Member

Hemsida
« Svara #97 skrivet: 2010.01.15 - 17:43:57 »

Att inte få skita ...    :lmao:
Loggat

Nora
Hero Member

Hemsida
« Svara #98 skrivet: 2010.01.15 - 17:45:06 »

Förlåt Hemul ...  :rolleyes:   Men lite socker får troligen igång magen om man varit trög några dar ...  :whistle:
Loggat

kwidell

Hemsida
« Svara #99 skrivet: 2010.01.15 - 19:09:12 »

:laugh: ja det var verkligen TOTALT frosseri i Kolhydrater som gällde!.. vi åt allt sånt som vi varigt sugna på under året.. Rårake, sushi,naan bröd, indisk mat, nudlar, chips, vitlöksbaguett, sötpotatis,honungsmelon, äppelpaj med hemgjord vaniljsås...  :tongue: och fan så gott en del av det var!  :whistle:... men attan så dåligt man mådde!! :eeek:.. uppblåst mage, halsbränna, sömnsvårigheter, täta toabesök, konstant småätande pga hunger.. ja vi märkte med önskvärd tydlighet hur mycket bättre både jag och maken mår av att äta LCHF!  :nod-yes:...

den 1:a januari ställde vi tillbaka till strikt LCHF igen.. och det var då som alla biverkningar kom för mig  :puke1:.. maken klarade sig bättre... men var inte heller på topp..  :shake_head:.. men nu mår vi åter Finnemang!  :thumbsup:... och nu blir det LCHF resten av året... får se om vi upprepar vår "Syndarvecka" nästa år igen... beror på om vi e sugna på något då eller ej!  :cool:

det var faktiskt skönt att bestämma sig för en vecka när allt går att äta, och när veckan var slut återgick vi till vanlig mat igen.... skönt med en fast tidsram liksom!.. och veckan mellan Jul och Nyår är det endå nästan omöjligt att äta strikt!.. Julafton är frizon för mig.. och nyår slinker det ju gärna ner lite alkohol och annat onyttigt.. :smack_head: så det känndes som en logisk placering av vår "syndarvecka"  :flirting:... däremot så var ju omställningen täåmligen jobbig.. så om någon annan funderar på att prova detta.. var beredd!!.. och kanske trappa ner lite i stället för att sluta tvärt som vi.. :redface:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Nora
Hero Member

Hemsida
« Svara #100 skrivet: 2010.01.15 - 19:12:30 »

Det låter väl helt ok att ta en vecka i året för synderier  :lol:
Loggat

kwidell

Hemsida
« Svara #101 skrivet: 2010.01.15 - 19:14:14 »

:inlove: jo vi tyckte det vi också!  :lol:  :cheers:
Loggat

Corny

Smörklickar: 25

Antal inlägg: 2562

« Svara #102 skrivet: 2010.01.15 - 19:54:12 »

Men om man inte äter riset och naan-brödet, så måste väl indisk mat vara ganska så LCHF? Innehåller ju ofta mycket grädde och dessutom inte någon potatis i kötträtterna! Bra mat mao.  :lol:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
kwidell

Hemsida
« Svara #103 skrivet: 2010.01.15 - 20:25:24 »

nja.. indisk mat är ju ofta uppbygd kring ris och naanbröd.. så det är svårt att äta bara själva "grytan".. decutom så saknar man naanbrödet något så extremt när man sitter där och äter  :inlove:.. det är något speciellt med smakerna som blandas där.. så det blir inte alls samma sak att äta en LCHF version av det hela tyvärr... men visst går det!  :nod-yes:
Loggat

Nora
Hero Member

Hemsida
« Svara #104 skrivet: 2010.01.15 - 20:44:22 »

Idag är jag verkligen oerhört trött ...  :sleep:

Men så var det detta med uppdateringen då ...
Dag fem av vår andra vecka är således överstånden ... bla bla bla..

Frukostlåda och lunchlåda nästan uppätna ... jag gör fortfarande för stora matlådor åt mig själv ..  :confused3:

Väl hemma blev det en god kopp kaffe med grädde..   Fyra äppelklyftor..smala.. med ost runt ..  :lick:  Typ fem-sex dito till gubben min ..

Så sent som vid 19.00 åt vi en god middag med kotletter, kryddsmör ..  och grönsallad..   :lick:
Rött vin till maten   :nod-yes:
Och nu påtår på kaffet.. och ca 10gr mörk choklad per person ..   :lick: :lick:

Och nu då ... är jag såå trött som allra helst  :sleep:
Nu blir det sängen för min del ... fredag eller inte .. jag ska sova  :nod-yes: :sleep: :sleep:
Loggat

Sidor: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 26   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544