Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.29 - 14:23:42 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 ... 26   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Noras väg ..  (läst 189121 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
esther
Sr. Member
****

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 305



« Svara #45 skrivet: 2010.01.05 - 21:57:34 »

"I morgon skall jag baske mig köpa en våg.
Vi har en gammal våg med en sån där skiva som visar siffrorna .. numera så stannar den med ett plåtaktigt gnissel .. så får man stampa lite till för att den skall röra sig uppåt .. den har varit mogen för skroten i flera år så att säga  :neutral: "

Mitt råd är; Stampa inte! Och sälj aldrig den vågen!!  :laugh:

Hej förresten!  :wave:
Loggat
esther
Sr. Member
****

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 305



« Svara #46 skrivet: 2010.01.05 - 21:58:19 »

Och ja..jag är en sorgligt oteknisk sort..utan förmåga att "citera" på vedertaget vis... :shy:
Loggat
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #47 skrivet: 2010.01.05 - 22:06:39 »

Hej Kwidell!  :wave:

Ja, det det här med dessa fyra veckor ska bli riktigt intressant  :nod-yes:

Det är underbart ljuvligt att vara såpass fri från psoriasis som jag är nu  :thumbsup: Men jag gjorde en dumhet för några dagar sedan och åt tomatpure .. får genast utslag när jag ätit någon form av tomat  :sad:

Det är en absolut fördel att ha koll på allt man stoppar i sig .. och så mycket enklare det är med vår nuvarande mathållning  :smile:
Jag har identifierat tomat och olivolja som triggare för min psoriasis.
Gubben har upptäckt att många sorters korv( absolut prinskorv!) leder till snabbt behov av toalett!!(han har under många år varit plågad av ständig diarémage .. nästan borta nu!!) Och så säger man att maten behöver si och så lång tid att passera .. NO way!! Min Gubbe får magknip och diaré på mindre än en halvtimme  :max-shock:

Skönt att höra från flera håll att man har blivit hjälpt av kosten att bli av med snarkningar.. Det ger hopp  :nod-yes:

Tack för att du nämde det!  :flowers:


Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #48 skrivet: 2010.01.05 - 23:18:46 »

Hej Corny!  :wave:
Jag har för mig att vi dimpade in på det Hemuls eminenta forum ungefär samtidigt ..  :biggrin1:

Visst blir det en resa när man anammar något och söker information .. och att det tillfälligtvis gavs ut några böcker just då .. Det var nog boken hemliga kocken och diskussioner om hundmat, främst till brukshundar, som fick mig att tänka till ordentligt  :smile:
Det verkar som att du också gillar ditt nya "tänk" och har överlevt processen och omställningen, Kul!  :thumbsup:

Jag har inte anammat den här dieten på så värst många sätt, faktiskt. Men jag är ju en hel del på det här forumet, så jag läser alla recept, samt tar till mig av det andra skriver om denna kosthållning. Men jag äter inte enligt LCHF själv. Har aldrig gjort, faktiskt. Men jag gillar tanken bakom. Det gör jag verkligen!
Så jag har aldrig behövt bråka med kroppen om någon omställning. För jag tillåter mig att äta allt som inte innehåller mjöl och mjölk. För att maten inte ska bli så tråkig, så äter jag alltså både ris och potatis. Antingen får man utesluta det ena eller det andra...  :whink:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #49 skrivet: 2010.01.06 - 23:42:14 »

Nä men, Hej Ester! :wave:
Trevligt att du kikade in hos mig  :smile: Jag vet inte varför jag inte såg dina inlägg igår .. hmm  :confused3:

Ja du, kanske vi skall spara den gamla vågen .. till nöje för barnbarnen den gången de tänker anlända .. ja, alltså jag har inga än, men hoppas få någon gång i framtiden  :whink:

Jag har börjat läsa i din "dagbok", trevlig läsning  :smile:  Skall kolla vidare i morgon  :smile:

Kram //Nora  :smile:

~

Dag tre av vår fyraveckorsresa är överstånden ...
29 kalla grader var det, då gubben kom och väckte mig vid halvniotiden, ropandes "fruukosten är klar!" ... tassade ner och fick frukost, bestående av två stekta ägg och några skivor bacon.. Ja, och en kopp kaffe med grädde i  :smile:
Jag skulle inte iväg på jobb förrän vid trettonsnåret, hade ingen lust att vistas ute .. inte hade jag några måsten heller .. så jag gick upp igen och kröp ner i goa varma sängen  :lol:   Läste ett tag i en bok .. och så plöstsligt blev jag väckt av dottern som undrade om jag inte snart skulle iväg på jobb .. Klockan hade passerat tolv..
Men vad gjorde väl det .. bra spenderade timmar att sova när man behöver det  :lol:

Väl framme på jobbet, tog jag blodsockret, innan jag intog min kaffe med grädde ... det låg på 3,8

Åt min middag, bestående av fiskgryta vid halv tre tiden.

Vid fyratiden tog jag blodsockret.. då låg det på 4,5
Tog också blodsockret vid 18.00 , då låg det på 4,0

Vid halv sju åt jag resten av min omelett från gårdagen .. och några valnötter.

Vid 21.00 var blodsockret 4,4

Jag är lite fixerad vid just blodsocker nuförtiden, och det är spännade att kolla hur jag ligger, när jag nu har tillgång att göra det  :smile:
Min mor hade diabetes typ två och min bror har diabetes typ 1 .. (tror han har typ ett, eftersom han måste ta sprutor med insulin..)

Dagen idag har inte varit rolig  :sad: En arbetskollega hade med sig hembakat idag .. och jag går igång på vissa typer hembakat  :lick:  Nåväl, jag skulle aldrig kunnat ta något.. har inte samvete att förstöra nu när vi är så gott igång. Men lust, det hade jag.
Utöver det så har jag varit suugen .. det blev en extra kopp kaffe med grädde .. Och ja.. jag är en otrolig kaffekärring :lol:
Nåväl, nu är det bara att se fram emot morgondagens frukost  :whink:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #50 skrivet: 2010.01.07 - 04:58:11 »

Men du har inte diabetes?

Citat från: Nora
Så är det bara att invänta dag nummer tre .. Kommer bli lugnt för min del .. men Gubben är ensam hemma .. hoppas han står emot ifall det kommer något sug ..

Hur gick det då? Du borde kanske ha kedjat fast honom vid fläsklådan.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #51 skrivet: 2010.01.07 - 17:56:05 »

Hej Hemulen  :wave:

Nejdå, jag har inte diabetes (vad jag vet..) men herediteten finns antagligen där ..

Och gubben min ...  Ja, det var nästan lite lustigt .. han hade glömt att han fick äta tre gånger om dagen .. så han åt frukost ... sedan lunch på fiskgryta... 
Sen då jag kom hem från jobbet och frågade hur det gått under dagen så säger han .. "det blev lite tufft, så jag skar mig en tjock skiva från skinkan och åt" ..   :lmao:
Han åt alltså bara två mål mat .. och en skinkskiva på hela dagen  :clapping:
Han är en klippa min gubbe .. Om han väl lovar att göra något, ja då genomför han med stil  :lol:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #52 skrivet: 2010.01.07 - 18:33:14 »

Så är dag fyra av vår fyraveckorsresa överstånden  :smile:

Var uppe redan vid kvart över femtiden i dag.. ut och sätta på motorvärmaren.. en liten kopp te (ett svart underbart te som heter Keemun) med en liten skvimp grädde blev det, innan jag for iväg på jobbet..

Matlådorna var förberedda, det blev omelett med ost, samt en burk makrill i tomat (jag plockar bara ut fisken och spolar bort tomatsåsen..) i frukostlådan.
Lunchlådan bestod av kalvfärsbiffar med kvibille gräddost, samt gräddsås, och en klyfta med savoykål.

Det var fullt ös på jobbet då jag anlände vid 06.15 .. det var bara att kasta sig in i jobbet så att säga..
Vid sjutiden blev det en kopp kaffe med grädde..
Sen gick det i ett tills vid 09.20 ..  Då var jag riktigt hungrig, frukostlådan slank ner tämligen snabbt!

Sedan har det gått fint hela dagen, med lunch vid 12.30 .. orkade bara halva matlådan (varför i allsin dar gör jag så stora matlådor?)

Efter jobbet blev det en sväng på stan ... Var till teaffärn och köpte julkaffe .. får passa på innan det tar slut!
En påse mörkt julkaffe och en påse vanligt .. det är hela bönor, som vi mal i vår handdrivna kaffekvarn .. Såå himla gott kaffe!!
Det blev också två sorters te .. En påse med Keemun och en påse med ett nytt svart te (för mig) som het Assam.
Så nu har vi kaffe och te för flera veckor framåt  :smile:

Sen blev det en sväng till hälsokost.. där blev det inköpt en stoor bit Järnaost, samt lite grönsaker och kokosmjölk.

En sväng in på bolaget blev det också .. Det inhandlades en liten flaska god whisky (Tullamore) .. En stor flaska mörk rom, ifall någon får en släng av förkylning (det kan ju hända snabbt!).. och en god flaska Italiensk rött vin  :smile:

Sista stopp blev mataffären .. där inhandlades ekologisk röd mjölk, grädde, smör och ekologiska ägg .. och lite annat smått och gott ..

I dag blev det äntligen en sväng inom en vitvaruaffär.. Och så blev det en ny våg i Västtomta (vår gård..)  :clapping:
En liten slimmad sak från OBH Nordica .. Jisses vilket utbud det finns i personvågar nu för tiden!!
Det fanns de som mätte hur mycket fett man hade på kroppen!! Inte för att jag tyckte vi behövde en sån .. Det är ju bara att nypa sig i skinnet och känna hur tjockt det är på respektiva platser så att säga.. Så får man ju ett hum om det hela..
Vår nya våg visar bara vikten, färdigt med det!

Givetvis har vi prov-vägt oss, men det är ju först nästnästa måndag som vi har något att ta fasta på i eventuell viktminskning. Så vi väger oss förstkommande måndag ... Sen nästa måndag därpå ..
Först då kan vi kanske se något resultat  :smile:

Min goa gubbe har klarat sig utmärkt idag, han var nöjd med matlådorna och har känt sig mätt hela dagen  :lol:

Vi göttade oss med lite fet salami, ost och gott Italiensk rött vin, nu i sena eftermiddagen .. vi orkade inte tanken på någon stor måltid någon av oss ..

Så kvarstår bara av "matdagen" att förbereda gubbens matlådor för morgondagen .. Jag blev ärligt riktigt förundrad då han faktisk tog upp det själv, att han nog fick planera morgondagens lådor.. Heja gubben min!! :clapping:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #53 skrivet: 2010.01.07 - 22:59:54 »

En liten rysare i sen kväll ...   :max-shock:

Stekte våfflor till ungdomarna ... serverade med grädde och möltesylt ...   Och fick ett suuuug ... fast jag dödade suget på en gång ... 

Puuuh ...  :dribble:

Nu blir det sängen och en god bok ... sen sooova ... och sen Frukost  :thumbsup:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #54 skrivet: 2010.01.08 - 21:40:37 »

Så är dag fem av vår fyraveckorsresa över ..

I dag har vi medvetet syndat!  :max-shock:

Nåväl, dagen började med en omelett på ett ägg, grädde, lite riven ost samt en halv burk tonfisk (i vatten .. silade bort det), samt en kopp kaffe med grädde ..
Orkade endast halva omeletten .. hela kaffekoppen dock .. Har mått lite sjuvtjockt idag, dimma i huvudet och allmänt slö .. Tur att man var ledig i dag då  :sneaktongue:

Gubben hade med sig matlådor .. En med frukostomelett på två ägg, i övrigt samma ingredienser som min ..

Lunchlådan(alltså gubbens låda .. jag skippade lunchen.. tog en kopp kaffe med grädde..) var fet och fin kalvfärs, förvandlad till köttfärssås med grädde i  :lick: .. och några buketter smörångad broccoli.

Men sen kom synden ... fredagssynden .. såå gött  :lick:  Jag gjorde en deg till tortillas på ca 2,5dl vetemjöl (saltå kvarn) och 2,5dl majsmjöl (Risenta .. ej GMO majs), lite salt, 50gr smör och ca 1,5dl vatten..
Mjöl och smör smulades samman .. i med salt och vatten .. knåda knåda .. = deg
1dl mjöl = 50g ...  5dl mjöl = 250g
Kolhydrater per hundra gram = 76 ...  76x2,5= 190 kolhydrater ...

Delade degen i tio bitar = tio tortillawraps ..   Kolhydrater per wraps blev således 19 ... gränsfall där ja  :whistle:

Syndigt  :confused3:  Nej ... egentligen tycker jag inte det .. jag åt en och en halv .. Tobbe åt två och en halv ..
Ungdomarna åt resten ..
Förutom tacofärsen, (Jag gjorde en stor sats tacofärs av drygt åttahundragram kalvfärs, samt femhundragram älgfärs .. Kryddade med hemmagjord tacoblandning..blev mycket kvar.. så har vi lunch i morgon ..),

fyllde vi wrapsen med gurka, tomat, avokado, kinakål, fetaost  och en sås gjord på chremé fraiche och turkisk yoghurt ..

Så har vi "syndat" idag ... det kommer vi att göra varje fredag (..eller möjligen lördag) .. En måste unna sig något en dag i veckan.. annars blir det tråkigt att leva  :whink:

Vi får väl ställa oss ute i kölden några timmar i morgon och frysa bort lite fläsk  :lmao:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #55 skrivet: 2010.01.09 - 14:25:25 »

Det finns en LCHF-voffla som vi käkade ofta ett år sedan...
kolla på receptavdelningen, den innehåller nötter , ägg och grädde.
Fungerar precis som en vanlig voffla !
Loggat
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #56 skrivet: 2010.01.09 - 17:51:58 »

Hej Idalinda, och tack för tipset!

Vofflan skall jag testa framöver  :nod-yes:
Även Hemulbrödet är intressant, jag har aldrig gjort färskost förut, det skall bli riktigt intressant att prova  :smile:

Kram //Nora!
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #57 skrivet: 2010.01.09 - 18:54:51 »

Det blir nog inget bröd för du kommer att äta upp all ostmassan som den är.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #58 skrivet: 2010.01.09 - 19:06:38 »

Åhå .. gött göttigöttgött  :lick: :clapping:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #59 skrivet: 2010.01.09 - 19:31:28 »

Dag sex av vår fyraveckorsresa är överstånden ..

Tidigt upp med tuppen för min del, iväg till jobbet..
Kaffe med grädde intogs under rapporteringen.
Vid åttatiden var jag HUNGRIG! Åt en halv omelett med ost, samt en burk makrill minus tomatsås.

Sen intensivt jobba, jobba tills klockan halv ett ... Då blev det tacofärs, några broccolibuketter och en god klick chremè fraiche ..

Efter jobbet inhandlade jag lite mjölk (till ungdomarna), grädde och lite grönt.

Var hemma vid halvfyrasnåret och mötte gubben som var på väg ut med hundar, och en värmefläkt till hundhuset..

Jag ilade inomhus ... längtandes efter en varm dusch ..
Väl nere i duschen började det banka och dunka på dörren ... så hade jag förstås låst den i rena farten ... Gubben var utlåst och kanske inte den gladaste jag sett då jag väl öppnade  :biggrin1:

Ungdomarna kom hem med en bil med ett halvt avgasrör ... det dundrade och hade sig .. Så får de en oangenäm resa i morgon till Uppsala ..
Sånt händer ju ibland .. Oj, va tomt det kommer att bli nu när de reser iväg  :byecry: :sad:
Fast lugnt och skönt också ... så kan jag sova när jag vill  :sleep: :nod-yes:

Gubben min hade varit exemplarisk idag ... Hade gjort frukost åt sig själv och ungdomarna .. Äggröra och bacon  :thumbsup:

Sen hade han inte ätit något mera .. Han var lite halvgrinig då jag kom hem (kanske mest på grund av den låsta dörren ...) , så jag värmde lite tacofärs och serverade med några ostskivor ... så blev han glad igen  :lol:


Hursomhelst, vid sextiden blev det en himmelsk god Osso buco på två goda skivor kalvbog (med margben!)...
Jag stekte och kokte köttet redan i går (i vitt vin och buljongpulver från hälsokost, hel peppar samt några lagerblad och en hackad lök ... så hade det stått och göttat till sig.. och fick nu sällskap av en purjolök, en halv röd och en halv gul paprika .. samt en liten liten selleri  :lick: ... Jag gröpade ur märgen ur märgbenen och vispade ut det i buljongen .. ja, ja... jag smakade lite också  :lick:

Gud så gött det blev  :yay: :lick:   Det sista jag gjorde innan jag satte grytan på bordet, var att strö över Gremolata (vitlök, rivet citronskal samt hackad persilja ..)

Så nu är jag nästan i buljongkoma ... En sån där fet o go buljongkoma  :lick: 
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 ... 26   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544