Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.29 - 14:41:51 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 26   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Noras väg ..  (läst 189123 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #30 skrivet: 2010.01.01 - 20:20:04 »

heeeej!  :wave:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #31 skrivet: 2010.01.01 - 20:29:21 »

Jo hej du.  :pippi:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #32 skrivet: 2010.01.01 - 20:36:45 »

Hemulen, jag menar bestämt att Fjällmor sade hej till mig  :whink:  :laugh:

Jag har kikat in på din blogg, Fjällmor, med jämna mellanrum under året som gått .. härligt att din värk är borta  :thumbsup:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #33 skrivet: 2010.01.02 - 02:06:59 »

I dag har jag verkligen ONT i vissa muskler som jag inte anade att jag ens hade ..

Tjuvstartade med mitt nyårslöfte .. att ta tag i styrketräningen igen  .. jisses vad jag märker av att jag har muskulatur runt byst och midja .. ja, det finns då något som gör ont iallafall  :neutral:
Tyvärr är styrketräningen något som jag satt åt sidan ganska länge .. men nu skall det bli fortsättning .. även om det svider!  :nod-yes:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #34 skrivet: 2010.01.02 - 14:36:26 »

Ta det lugnt i början, du  vet , du har ju resten av dit liv att träna  :whistle:
Loggat
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #35 skrivet: 2010.01.02 - 19:53:13 »

  Tack för tipset Idalinda  :smile:
Fast min kropp verkar få träningsvärk oavsett .. jag är nog dålig på stretching, får bättra mig där.
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #36 skrivet: 2010.01.03 - 11:58:54 »

Ingen träningsvärk att tala om idag  :smile:  Dottern hjälpte mig med stretching i går efter styrkepasset, det var guld värd det  :lol:

Jag måste ha otroligt korta vadmuskler ... för att inte tala på det som skulle kunna bli muskler på insidan låren ..  :sneaktongue:  Jag höll ut och stretchade trots att det gjorde ont .. Och idag har jag ingen träningsvärk i benen, endast i magmusklerna .. Wiiieee  :thumbsup:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #37 skrivet: 2010.01.03 - 14:53:09 »

Heja dig!

 :clapping:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #38 skrivet: 2010.01.03 - 16:06:46 »

Så har vi tydligen redan börjat med LC ..
Potatisarna och morötterna i skafferiet har frusit .. ja, ja, det var väl ett tecken lika bra som något  :whink:

Frukosten idag blev omelett bestående av enbart ägg och grädde, ett par sillbitar, ett par ostskivor och kaffe med grädde.

Tog upp ett rådjurslår ur frysen igår, det har jag benat ur och kryddat. Tillbehör får bli hemlagad bearnaise och Savoykål.

Just nu står rådjurssteken i ugnen .. bara såsen och kålen kvar att fixa  :smile:

I morgon skall jag baske mig köpa en våg.
Vi har en gammal våg med en sån där skiva som visar siffrorna .. numera så stannar den med ett plåtaktigt gnissel .. så får man stampa lite till för att den skall röra sig uppåt .. den har varit mogen för skroten i flera år så att säga  :neutral:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #39 skrivet: 2010.01.04 - 19:47:53 »

 :dribble: :dribble: rådjursstek låter absolut inte fel!... och savoykål till passar nog utmärkt!  :nod-yes:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #40 skrivet: 2010.01.04 - 20:44:54 »

Hejsan Kwidell  :wave:
Ja, rådjurskött är ett underbart läckert kött, jag är mycket glad för att vi har möjligheten att avfånga ett par tre rådjur under jaktsäsongen.
~

Så är dag ett av vår "fyraveckorsresa" över.
Frukost blev kallt rådjurskött i skivor och lite kålsallad, samt en kopp kaffe med grädde.

Lunch blev rådjurskött, savoykål och bearnaise.. (uppvärmd i micro en liten minut ..)

Middag blev en karrékotlett, kryddsmör med persilja och svartpeppar, och några salladsblad

På jobbet har de vid det här laget vant sig vid att jag äter kufiska frukostar (i deras ögon)  :whink:

Eftermiddagens kafferast var ovanligt välfylld, med rulltårta, små "viktväktarbakelser"(såg ut som kladdkaka i små muffinsformar..), chokladpraliner .. och något sorts vetebröd.

Jag tog en kopp kaffe med grädde, det räckte fint för min del. Jag har sällan i mitt vuxna liv känt mig frestad av köpkakor ..

Det riktigt roliga idag, var att en av mina arbetskollegor vill göra något med vikten. Han har anammat LCHF, men är lite (egentligen mycket!) fettskrämd. Jag föreslog att han skulle hänga på och testa i fyra veckor.. Ska bli spännande att se om han vill det i morgon.. jag gav honom adressen till kostdoktorns hemsida..  Han var mest rädd för igenkläggade blodådrar (om han äter fett ..) och högt kolesterol.. jaja, vi får väl se

Nu fick jag inga djuplodande känslofyllda beskrivningar av hur gubben klarat dagen.. Bara konstaterandet; "det har gått bra".. färdigt med det.

Dottern och jag höll på att bryta ihop vid matbordet .. mitt under middagen började de spela en låt om potatis  :laugh:   Det var riktigt lustigt att se gubbens min ..  :lmao:

Det blev ingen våg inköpt idag ... Av någon anledning hamnade jag på helt annat håll efter jobbet.. i följe med dottern, som skulle kolla efter en ny skiddress ..

Själv kärade jag ner mig i en mörkblå HH fleece jacka .. såå underbart trevligt plagg .. Den fick följa med mig hem  :smile:

Matlådorna för morgondagens lunch är färdiga .. karrékotlett, lite salladsblad och kryddsmör  :lick:

Nu skall jag bara fixa frukosten inför morgondagen ..
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #41 skrivet: 2010.01.05 - 01:50:57 »

Vilken fantastisk resa du har gjort, Nora! Låter ju helt underbart det du beskriver!  :lol:

Din arbetskompis kan nog lugnt prova på den här dieten, trots risken för kärlkramp. Den här dieten, samt motion, lär få upp honom på banan igen! Åtminstone om han inte har problem med mjölkprodukter. Man får inte ihopkläggade kärl pga mjölk och ost, däremot får man det av dålig fabriksmat. Kroppen är ju, som bekant, tvungen att jobba mer då. Sen iofs får man ihopkläggade kärl pga ålder, men det kan man inte göra nåt åt. Det man kan hjälpa till med, är det där att man kan äta rätt. Och det är det få människor som gör idag. Feta såser ÄR helt ok, bara de tillreds på rätt sätt. Det ÄR stor skillnad på hemlagad bearnaisesås och påsdito. Berätta det för din arbetskamrat, så kanske han förstår vad det handlar om.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #42 skrivet: 2010.01.05 - 18:52:20 »

 :wave: kommer på middag till dig Nora!  :flirting: .. det där med villtkött är något aldeles extra!  :dribble:.. men själv så får man nöja sig med det som går att få tag på i vanliga affärer.. men det duger det också!  :whink:

kul att din psoriasiss nästan e borta... min e kvar fortfarande tyvärr.. men lite lugnare är den allt!  :smile:...

när det gäler snarkandet så har jag bara positiva rapporter att komma med!.. både jag och maken har i det närmaste slutat snarka!  :nod-yes:..maken snarkade något vansinigt förut.. så där läskigt så han slutade andas mitt upp! jag brukade vakna flera gånger per natt bara för att buffa på honom så han började andas igen.. :neutral: .. men det slipper jag nu!  :thumbsup:  :yay: LCHF är toppen!  :nod-yes:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #43 skrivet: 2010.01.05 - 20:01:48 »

Hej Corny!  :wave:
Jag har för mig att vi dimpade in på det Hemuls eminenta forum ungefär samtidigt ..  :biggrin1:

Visst blir det en resa när man anammar något och söker information .. och att det tillfälligtvis gavs ut några böcker just då .. Det var nog boken hemliga kocken och diskussioner om hundmat, främst till brukshundar, som fick mig att tänka till ordentligt  :smile:
Det verkar som att du också gillar ditt nya "tänk" och har överlevt processen och omställningen, Kul!  :thumbsup:

Jag tror nog att arbetskollegan sätter sig in i "dieten", om han orkar följa den är en annan sak  :whink: .. Han är förresten sjuksköterska ..  Funderar på om jag skall lura med några av kollegorna på föreläsning med kostdoktorn ..  :whink:
~

Dag två av vår fyraveckorsresa är så att säga överstånden..

I morse landade jag på jobbet vid halvsjutiden .. gick genast och tog fasteblodsockret .. det låg på 4,1 :smile:
Tog en kopp kaffe med grädde som jag avnjöt under "rapporteringen".
Frukosten intogs vid 09,30 .. jag tog blodsockret före och efter min matlåda som bestod av äggochostomelett och bacon (åt det kallt, jättegott!! vägrar värma onödigt i micro .. ).
Blodsockret före frukost var på 4,6.. drygt en och en halv timme efter frukost, låg det på 5,1.

Där under frukosten upplevde jag något märkligt ... jag blev såå mätt ungefär halvvägs i matlådan  :clapping:  Bra det, så har jag den andra halvan tills i morgon kväll  :smile:

Ungefär 13,30 var det dags för lunch .. Den bestod av en fläskkarréskiva med yttepytte sallad och två stora bitar kryddsmör ..
Samma fenomen .. mätt drygt halvvägs i maten .. ( Det var ju nästan inte kul, jag älskar ju att luncha!!)

Vid treslaget kände jag att jag var riktigt på lågvarv.. Inte vet jag om det var det faktum att jag fått ungefär åtta timmars sömn under de senaste fyrtioåtta timmarna .. eller att vi haft superjäktigt hela dagen ..  fast jag tror att huvudorsaken var nedskärningen av kolhydrater  :neutral:

Nåväl .. Vid sextiden serverade jag dagens middag .. en fiskgryta med bas av fenkål, torrt vitt vin, grädde och kryddor .. samt Hoki och lax. Jag hade tänkt piffa till det med Gremolata , men allt jag hade var vitlök och en ekologisk citron.. det fick bli rivet citronskal och riven vitlök, iblandat helt på slutet. Några musslor ströddes på toppen av det hela. Det blev riktigt gött  :lick:

Gubben fick några smördränkta broccolibuketter bredvid :whink:

Så kom det fram att dagen i går var riktigt jobbig för Gubbens del. I dag har det gått mycket bättre  :thumbsup:

Så är det bara att invänta dag nummer tre .. Kommer bli lugnt för min del .. men Gubben är ensam hemma .. hoppas han står emot ifall det kommer något sug ..
Fast han brukar alltid genomföra saker han lovat.. så jag är inte värst bekymrad egentligen  :lol:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #44 skrivet: 2010.01.05 - 20:32:49 »

 :clapping: Hejja!!  låter som om det går hyffsat bra för er i alla fall!. :lol:

bokern "den hemlige kocken" var verkligen en ögonöppnare! även för min del.. det var efter den boken som både jag och maken verkligen började sätta oss in i vad vi egentligen åt!.. sen kombinerat med kostdoktorn och vår gode väns lycka över LCHF.. så provade vi tillslut!... och ja.. sen satt vi fast i detta träsket!  :laugh: :flirting: .. varför sluta med något man mår så bra av!?!
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 26   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544